• Anonym (Undrar sa flundran)

    Inte har vi det så dåligt ekonomiskt?

    Min man driver mig till vansinne med sitt tjat om att vi har det dåligt ekonomiskt!
    Vi är båda tillsvidareanställda. Jag är föräldraledig 40% och jobbar 60%. Han är föräldraledig 60% och jobbar 40%.
    Totalt varje månad får vi ut runt 36 700 kronor netto. 
    Vi har efter alla räkningar, ränta och amortering på huset, mat och ett sparande på 5 000 kronor kvar runt 14 000 kronor. 
    Det är alltså 14 000 kronor till nöjen. 

    Jag tycker att vi har det riktigt bra med tanke på att vi är föräldralediga. 
    Men på honom låter det som att vi har det riktigt dåligt och inte har råd att unna oss någonting. 

    Hur ska jag få honom att vakna upp?!

  • Svar på tråden Inte har vi det så dåligt ekonomiskt?
  • Anonym (asta)

    Jag skulle överföra hälften av nöjespengarna till sparandet. Ett sparande kan aldrig bli för stort. Man kan investera pengarna och göra kloka placeringar för barnens framtid. Så resonerar jag kanske för att i min familj finns inga gamla pengar och ingen rik agnat att ärva. Vi "vanliga" kan trilla rätt hårt om det blir dåliga tider.

  • Anonym (Ekonomen)

    Hur fan får ni sparar ni 5 000 OCH har 14 000 över till nöjen med era inkomster? Ni verkar ha ganska låga utgifter. Vi sparar nu ca 3 000 per månad och får in nästan 50 000, blir verkligen inte över några 14 000 till nöjen. Bara våra räkningar inkl boende (utan mat alltså) blir närmare 30 000 per månad...

  • gbgumman
    Anonym (Ekonomen) skrev 2015-09-03 17:54:59 följande:

    Hur fan får ni sparar ni 5 000 OCH har 14 000 över till nöjen med era inkomster? Ni verkar ha ganska låga utgifter. Vi sparar nu ca 3 000 per månad och får in nästan 50 000, blir verkligen inte över några 14 000 till nöjen. Bara våra räkningar inkl boende (utan mat alltså) blir närmare 30 000 per månad...


    Vi får som sagt in 57000kr vi spar alltid minst 7000kr men oftast mer ibland så mycket som 20000kr de månaderna så ser jag till att unna mig mindre. Fasta räkningar vet jag inte men boendet inkl. Amortering är 13000kr
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2015-09-03 17:54:59 följande:

    Hur fan får ni sparar ni 5 000 OCH har 14 000 över till nöjen med era inkomster? Ni verkar ha ganska låga utgifter. Vi sparar nu ca 3 000 per månad och får in nästan 50 000, blir verkligen inte över några 14 000 till nöjen. Bara våra räkningar inkl boende (utan mat alltså) blir närmare 30 000 per månad...


    Vi har sett till att köpa allt vi vill ha, förutom huset, kontant. Håller nere våra kostnader.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-09-03 14:44:01 följande:
    Intressant
    Anonym (qwerty) skrev 2015-09-03 11:47:35 följande:
    När du hör nöjen så tror jag inte att du tänker på samma sak som jag gör.
    Det här är de kostnader som vi i vårat hushåll skulle fördela "nöjespengarna" den här månaden:

    Bensin 800:- -> 13.200
    Lunch 3.000:- -> 10.200
    Restaurang 2.000:- ->8.200
    Kläder 1.000:- ->7.200
    Bilbesiktning 400:- -> 6.800
    Mopedservice 1.500:- -> 5.300
    Djurfoder+pellets 600:- -> 4.700
    Månadspeng till barn 300:- ->4.400
    Apoteket 400:- -> 4.000
    Busskort 1000:- -> 3.000
    Presenter 500:- -> 2.500
    Målarfärg till fasad 1.000:- -> 1.500kr

    Och det som blev kvar till riktiga nöjen var så att det räcker till ett biobesök och en bowlingkväll för familjen. Sen är pengarna helt slut...
    Nästa månad är det andra "roliga" saker som behöver fixas. T.ex. bilservice, byte av ytterdörr, nya höstskor och jackor till barnen osv osv.
    Och intressant.

    Men mest intressant vore det ju om TS berättade vad nöjen är för TS. Era båda matkostnader skulle jag ju stryka, eftersom TS skrev att de hade 14 000 efter mat (undantaget tänker jag restaurangbesök), även bensinkostnader och besiktning. Jag tror inte på att TS (eller egentligen någon) skulle ha med alla Qwertys poster under nöje, alls. Men det är jag. Om det är nöjen för Qwerty att köpa busskort och måla om huset så visst, men så ser ingen jag känner på "nöjen", och jag känner folk med inkomster på både 6000 kr i månaden och 60 000 kr i månaden.
    De "nöjesposter" jag tog med är allt det jag tyckte TS saknade i sin trådstart. Uteluncher och restaurangbesök tycker inte jag räknas som en ren matpost. Mat för mig är vad man gör av med i mataffären (då ingår ju också städpryttlar och sådant i den posten).
    Ingenting av det jag punktade upp tyckte jag går in under räkningar, ränta eller amortering. Därför har jag inte tagit med sådant som vanligtvis går under autogiro, så som gym, biltullar, spotify, netflix osv Eftersom det bara fanns två poster kvar för TS sparande och nöjen så borde väl ändå resterande kostnader gå under nöjen, eller?

    Måla om huset tycker jag iofs skulle kunna gå som nöje, lika mycket som heminredning skulle kunna göra det. Renovering kan vara en hobby också
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (Ingen lyxfru) skrev 2015-09-03 16:15:31 följande:

    Flåt TS men du låter som om du var värsta lyxfrun hehe. Av dina 7000kr så sparar du lite och resten shoppar du upp alltså ca 4000 till nöjen, låter inte mycket i mina öron. När jag tänker efter så bara ett vanligt biobesök går på ca 1000 för 2 vuxna och 2 barn, tex frisörbesök 500, smink lite då och då 500, kläder kanske 1500 och kanske ngn kaffe på stan 500 i månaden. Så jag tror att din shopping är på Alliexpress eller Ullared eftersom du känner dig så rik.

    O nej jag dissar inte de som inte har råd med dessa saker då jag tjänade inte mycket själv innan men om du helt plötsligt får in det dubbla så börjar du känna dig fattig efter ett tag. Din livstil förändras och man slösar mycket mer med pengar.


    Jag har aldrig påstått att vi är rika, du får gärna ta fram ett inlägg där jag påstår det.

    För mig räcker 7 000 kronor långt vad gäller shopping, utan att behöva åka till Gekås.
  • baralillatant

    Jag har 500kr över till nöjen och tycker att jag har det helt ok. Så din man skulle nog kunna vara lite nöjdare :)

    Gissar att det beror på något annat. Kanske vill han inte vara hemma med barnet?

  • Anonym (Undrar sa flundran)
    baralillatant skrev 2015-09-04 07:00:20 följande:

    Jag har 500kr över till nöjen och tycker att jag har det helt ok. Så din man skulle nog kunna vara lite nöjdare :)

    Gissar att det beror på något annat. Kanske vill han inte vara hemma med barnet?


    Han älskar att vara hemma med henne.

    Som jag skrev tidigare så är det samma gnäll även när vi har jobbat heltid båda två.
  • Studentpappa
    Anonym (Undrar sa flundran) skrev 2015-09-04 07:09:27 följande:

    Han älskar att vara hemma med henne.

    Som jag skrev tidigare så är det samma gnäll även när vi har jobbat heltid båda två.


    Då ska du nog utgå från att han gillar att gnälla och kommer fortsätta med det oavsett hur mycket pengar ni får in.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Studentpappa skrev 2015-09-04 07:26:51 följande:

    Då ska du nog utgå från att han gillar att gnälla och kommer fortsätta med det oavsett hur mycket pengar ni får in.


    Det känns bara så otacksamt.
  • Anonym (Känslor)
    Anonym (Undrar sa flundran) skrev 2015-09-04 07:09:27 följande:

    Han älskar att vara hemma med henne.

    Som jag skrev tidigare så är det samma gnäll även när vi har jobbat heltid båda två.


    Men då är det väl så att han inte känner att han har råd att leva det liv han vill. Då är han fattig i sin personliga upplevelse. Hade vi haft er inkomst så hade vi fått göra oss av med flera saker och ändra våra vanor. Då hade vi känt oss fattiga, trots att vi i jämförelse med andra inte skulle bara det.

    Fråga honom vad han saknar. Vilken livsstil önskar han sig? Fråga sedan vad han ska förändra för att uppnå det?
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Anonym (Känslor) skrev 2015-09-04 07:37:02 följande:

    Men då är det väl så att han inte känner att han har råd att leva det liv han vill. Då är han fattig i sin personliga upplevelse. Hade vi haft er inkomst så hade vi fått göra oss av med flera saker och ändra våra vanor. Då hade vi känt oss fattiga, trots att vi i jämförelse med andra inte skulle bara det.

    Fråga honom vad han saknar. Vilken livsstil önskar han sig? Fråga sedan vad han ska förändra för att uppnå det?


    Har gjortdrt. Han saknar ingenting. Vill inte köpa någonting. Han anser bara att vi inte har speciellt bra med pengar.
  • Seven Costanza
    Anonym (Undrar sa flundran) skrev 2015-09-04 07:38:20 följande:

    Har gjortdrt. Han saknar ingenting. Vill inte köpa någonting. Han anser bara att vi inte har speciellt bra med pengar.


    Men vilka jämför han sig med då? För rent objektivt har ni ju helt okej med pengar med tanke på att ni båda jobbar deltid. Vill han att ni båda ska börja jobba heltid igen så fort som möjligt för att få mer pengar? För om han INTE vill göra några förändringar för att kunna köpa/göra något konkret hade jag faktiskt sagt att jag inte delar hans uppfattning och att jag inte vill höra honom ta upp det något mer för det bidrar inte till någonting annat än dålig stämning.
  • Anonym (Undrar sa flundran)
    Seven Costanza skrev 2015-09-04 08:05:57 följande:

    Men vilka jämför han sig med då? För rent objektivt har ni ju helt okej med pengar med tanke på att ni båda jobbar deltid. Vill han att ni båda ska börja jobba heltid igen så fort som möjligt för att få mer pengar? För om han INTE vill göra några förändringar för att kunna köpa/göra något konkret hade jag faktiskt sagt att jag inte delar hans uppfattning och att jag inte vill höra honom ta upp det något mer för det bidrar inte till någonting annat än dålig stämning.


    Jag brukar säga till honom att sluta gnälla då vi har många i vår omgivning med liknande eller lägre imkomster.

    Nej, han är inte ute efter att vi ska jobba heltid. Han trivs med hur vi har det nu.
  • Studentpappa
    Anonym (Undrar sa flundran) skrev 2015-09-04 07:30:26 följande:

    Det känns bara så otacksamt.


    Visst är det så, ta med honom på ett studiebesök i Rumänien eller något så kanske han slutar vara så negativ?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (!)

    Handla bara lågstatusprodukter så kanske han förstår vad lite pengar innebär. Lidl och Netto kan bli nya favoritbutiken.

  • Lord Hans
    Anonym (Undrar sa flundran) skrev 2015-09-03 16:10:10 följande:
    Eller så har vi 50/50 fördelning där han är fri att gör vad han vill med sina pengar och jag med mina.
    I sånt fall verkar han ganska snål.
  • Lord Hans
    Anonym (Ekonomen) skrev 2015-09-03 17:54:59 följande:

    Hur fan får ni sparar ni 5 000 OCH har 14 000 över till nöjen med era inkomster? Ni verkar ha ganska låga utgifter. Vi sparar nu ca 3 000 per månad och får in nästan 50 000, blir verkligen inte över några 14 000 till nöjen. Bara våra räkningar inkl boende (utan mat alltså) blir närmare 30 000 per månad...


    Ser man till att äga allting själv istället för att överlåta ägandet åt banken så blir utgifterna små.
  • Seven Costanza
    Anonym (Undrar sa flundran) skrev 2015-09-04 09:08:27 följande:

    Jag brukar säga till honom att sluta gnälla då vi har många i vår omgivning med liknande eller lägre imkomster.

    Nej, han är inte ute efter att vi ska jobba heltid. Han trivs med hur vi har det nu.


    Men vilken gnällröv rent ut sagt. Han verkar ju inte veta vad han skulle göra med mer pengar så det finns ju ingen anledning att gnälla om att ni inte har mer då. Säg till honom på skarpen igen då eller bara lämna rummet varje gång han börjar gnälla.
Svar på tråden Inte har vi det så dåligt ekonomiskt?