• Anonym (hönset)

    Äldre syskon förkylt

    Jag har en 2åring och en alldeles nyfödd. 2 åringen har säsongen till ära börjat hosta,nysa och snora. Jag som är nojigt lagd har panik.

    Hur löser man detta?!! Hur farligt är det??

    Kan inte sätta det äldre barnet i karantän och situationen är redan känslig då hen krisar lite nu när syskonet kommit...

  • Svar på tråden Äldre syskon förkylt
  • Kine
    viseversa skrev 2015-10-09 18:36:43 följande:

    Vet du ens vad rs är? Rs ÄR en förkylning. En jävligt jobbig sådan men lik förbannat en förkylning. Vuxna och större barn klarar det galant ja men små små bebisar kan dö av rs. Har en 8 åring som fick rs som 5 veckors bebis och hopn hade också dött utan vård.


    Rs och vanlig förkylning är inte samma sak. Och det är inget som säger att ta barn bär på rs och kan smitta bebisen.

    En vanlig förkylning klarar en nyfödd. Jag har inte påstått att rs inte är farligt för nyfödda.
  • Anonym (öh)
    Kine skrev 2015-10-09 18:57:34 följande:
    Rs och vanlig förkylning är inte samma sak. Och det är inget som säger att ta barn bär på rs och kan smitta bebisen.

    En vanlig förkylning klarar en nyfödd. Jag har inte påstått att rs inte är farligt för nyfödda.
    RS-virus är ett mycket vanligt förkylningsvirus, och hos barn äldre än 1 år och hos vuxna så yttrar det sig också precis som det du kallar "vanlig förkylning". Varför det gör det är för att det är en vanlig förkylning. Hos spädbarn och hos gamla människor kan viruset ta sig djupare ner i andningsvägarna och orsaka ett svårare sjukdomsförlopp med segt slem och andningssvårigheter som i spädbarnens fall blir extra besvärligt på grund av de trånga luftrören.

    Hos många barn som dött i plötsligt spädbarnsdöd lan man också påvisa RSV så visst är det farligt. 

    Vid 2-3 års ålder har så gott som alla barn haft en RSV infektion och utvecklat partiell immunitet.
  • Anonym (hönset)

    Tack för många svar.

    Vi sover i skilda rum och tvättar händerna ofta. Äldre barnet försöker vi hålla undan bebisen så gott det går.

    Är otroligt uppmärksamma på hur bebis mår. Hen äter bra och verkar nöjd. Tyvärr ammar jag inte pga att jag omedelbart efter förlossningen behövde ta upp min medicinering så det skyddet har inte bebis. :(

  • viseversa
    Kine skrev 2015-10-09 18:57:34 följande:
    Rs och vanlig förkylning är inte samma sak. Och det är inget som säger att ta barn bär på rs och kan smitta bebisen.

    En vanlig förkylning klarar en nyfödd. Jag har inte påstått att rs inte är farligt för nyfödda.
    Mitt barn låg inne för rs. Rs är en förkylning men en extra jobbig. Det är ett virus precis som en "vanlig" förkylning så man kan inte ge barn med rs antibiotika utan dom får klara av det själva som med alla förkylningar.
  • viseversa
    Kine skrev 2015-10-09 18:57:34 följande:
    Rs och vanlig förkylning är inte samma sak. Och det är inget som säger att ta barn bär på rs och kan smitta bebisen.

    En vanlig förkylning klarar en nyfödd. Jag har inte påstått att rs inte är farligt för nyfödda.
    Läs på lite innan du yttrar dig nästa gång. Rs ÄR en förkylning inget annat.
  • Kine
    viseversa skrev 2015-10-09 20:13:04 följande:

    Läs på lite innan du yttrar dig nästa gång. Rs ÄR en förkylning inget annat.


    Nej, det är tillstånd orsakd av Respirator Syncytial Virus vilket ger förkylningsliknande symtom. Med det är inte samma som det som vardagliga kallas förkylning. Rätt stor skillnad på dessa två. Så ja, du borde läsa på mera.
  • Kine
    viseversa skrev 2015-10-09 20:11:15 följande:

    Mitt barn låg inne för rs. Rs är en förkylning men en extra jobbig. Det är ett virus precis som en "vanlig" förkylning så man kan inte ge barn med rs antibiotika utan dom får klara av det själva som med alla förkylningar.


    Du skriver som att du tror att man ger antibiotika vid vanlig virus förkylning men det gör man inte då antibiotika biter på virus.... men jag antar att du förstår det själv.
  • Anonym (J)
    viseversa skrev 2015-10-08 20:58:05 följande:

    Får bebisen rs är det inget man bara rycker på axlarna åt. Så säga att det inte är "någon fara" är bara strunt.


    För det första är det inte ens "RS- säsong" ännu och för det andra handlar drt inte bara att det bara om att det ordnar sig(vilket det oftast gör) men man kan ju inte undvika syskon o deras baciller. Det är ju lite som det är. Vi har skaffat barn alltid o syskon finns i de flesta familjer. Dessutom i flertal. Tycket du hon ska ha ångest resten av halvåret? Vi lever i ett land med störst procent höst o vinterklimat, man måste lära sig härbärgera lite av sin oro och åtminstone inse att smittor från syskon är oundvikliga.
  • viseversa
    Kine skrev 2015-10-09 20:36:07 följande:
    Du skriver som att du tror att man ger antibiotika vid vanlig virus förkylning men det gör man inte då antibiotika biter på virus.... men jag antar att du förstår det själv.
    Förlåt jag skriver att man INTE kan ge antibiotika till ett barn med rs! EFTERSOM det är ett virus vilket antibiotika inte hjälper mot Hur är det med din läsförmåga?
  • viseversa
    Anonym (J) skrev 2015-10-09 21:34:21 följande:
    För det första är det inte ens "RS- säsong" ännu och för det andra handlar drt inte bara att det bara om att det ordnar sig(vilket det oftast gör) men man kan ju inte undvika syskon o deras baciller. Det är ju lite som det är. Vi har skaffat barn alltid o syskon finns i de flesta familjer. Dessutom i flertal. Tycket du hon ska ha ångest resten av halvåret? Vi lever i ett land med störst procent höst o vinterklimat, man måste lära sig härbärgera lite av sin oro och åtminstone inse att smittor från syskon är oundvikliga.
    Mitt barn fick rs inne i JUNI och det var itne heller rs sesång men hon fick det ändå sååå dom kan få rs redan nu även fast det inte är lika vanligt!
  • Kine
    viseversa skrev 2015-10-10 08:13:03 följande:

    Förlåt jag skriver att man INTE kan ge antibiotika till ett barn med rs! EFTERSOM det är ett virus vilket antibiotika inte hjälper mot Hur är det med din läsförmåga?


    Ja? Jag skrev inte heller att du hade skrivit att man gav antibiotika till rs.

    Vid vanlig förkylning ges inte heller antibiotika något du verkar ja trott I och med ditt inlägg. Så hur är ser med läsförståelsen egentligen?!
  • Kine
    viseversa skrev 2015-10-10 08:14:18 följande:

    Mitt barn fick rs inne i JUNI och det var itne heller rs sesång men hon fick det ändå sååå dom kan få rs redan nu även fast det inte är lika vanligt!


    Barn kan riskera att få rs virus när som helst och vart som helst. Innebär det då att man ska sätta sin nyfödda i karaktän tills barnet är stort nog att klara av rs?!
  • Anonym (Tomten)
    viseversa skrev 2015-10-09 20:13:04 följande:

    Läs på lite innan du yttrar dig nästa gång. Rs ÄR en förkylning inget annat.


    Ja fast ALLA förkylningar är INTE en RS-förkylning. Bara för att ett barn är förkyld betyder det alltså INTE att barnet bär på RS-viruset.

    Alla heter Glenn i Göteborg men alla som heter Glenn bor inte i Göteborg.
  • viseversa
    Anonym (Tomten) skrev 2015-10-10 16:35:35 följande:
    Ja fast ALLA förkylningar är INTE en RS-förkylning. Bara för att ett barn är förkyld betyder det alltså INTE att barnet bär på RS-viruset.

    Alla heter Glenn i Göteborg men alla som heter Glenn bor inte i Göteborg.
    Det har jag inte heller sagt, Jag har sagt att rs är ett fökylningsvirus. Inte att ALLA frörkylningar är rsvirus. Jag kan tom se på en person som är förkyld om det är rs personen har eller itne. Då rs förkylningen är JOBBIG även för vuxna även fast det itne är farligt. Men man är helt sänkt och bihålorna är igenkorkade näsan och ögonen rinner och man mår allmänt skit. En jobbig förkylning helt enkelt. Har man en sån förkylning är det antagligen rs man har och då ska man hålla sig låååångt borta från små bebisar och gamla svaga människor.
Svar på tråden Äldre syskon förkylt