• Anonym (Ånges­tfylld­)
    Äldre 9 Nov 11:08
    8708 visningar
    103 svar
    103
    8708

    Vår inneboende tar oss för givet

    Jag vill göra denna historien så kortfattade som möjligt men ska försöka få med det viktigaste. 

    Jag och min man väntar barn som kommer i början av februari. Vi har en inneboende som bor i vår gäststuga (utan toa och kök), där har hon fått bo för att komma på fötter och få ordning på sin ekonomi.
      Det har gått 1,5 år nu och vi känner att detta arrangemanget har blivit lite väl långdraget och framförallt nu när vi väntar barn då vi gärna önskar att få vara i fred som en liten familj när barnet kommer. Vi beslutade att berätta detta för vår inneboende, men innan vi hann det så sa hon att hennes pojkvän från USA ska komma vi jul och stanna i en månad. Detta gjorde ju givetvis situationen mer komplicerad, men vi tog mod till oss ändå och sa att det är dags för henne att se sig om efter annat boende pga omständigheterna, men till svar får vi att hon har ingenstans att ta vägen och hennes kille har redan köpt biljetter till Sverige.

    Nu sitter jag med vrålångest, vi vill ju inte sätta henne på gatan men jag vet inte hur vi ska lösa detta. Min man tycker att vi får bita ihop men jag med mina hormoner och känsla av att vår inneboende inte respekterar oss gör att jag känner att situationen är ohållbar. Jag bryter samman. Har någon några bra råd till en villrådig?
    Snälla jag ber er att ta hänsyn till att jag är känslig och önskar att vi håller god ton.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 14:35
    Tack så mycket för alla tips och råd. Jag känner att vi har fått mer kött på benen :)
    Det blir uppsägningstid och massvis med uppmuntran och hjälp att hitta något.
    Tack familjeliv <3

  • Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet
  • Anonym (lagar­)
    Äldre 9 Nov 11:14
    #1

    Det är klart att hon får ha besök. Sen kan ni inte bara säga upp henne och tro att hon ska flytta direkt.

  • Birgit­ta02
    Äldre 9 Nov 11:15
    #2

    Lägg ett kontrakt framför henne och se till att hon betalar hyra. Eller gör hon det redan?

  • Fröken Apelsi­n
    Äldre 9 Nov 11:18
    #3
    -1 +1

    Om det inte står i hennes kontrakt att hon gar avsagt sig bestittningsrätten kan ni inte slänga ut henne och hon har rätt att ta emot besök. Det är ni som har gjort fel i den här situationen inte hon. Du blir jätteupprörd för att hon ser sitt boende som sitt hem, men det är hennes hem, hon har bott där i 1 1/2 år, det är en lång tid.

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 11:19
    #4

    Vi har inget kontrakt skrivet utan vi öppnade vårt hem åt henne som vän och hon betalar en symbolisk summa varje månad, men ingen hyra. 


    Eftersom vi känner att det har gått så långtid och vi vill inte ha en inneboende något mer så skulle ett kontrakt och månadshyra bara förlänga situationen. 

  • Anonym (lagar­)
    Äldre 9 Nov 11:20
    #5
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2015-11-09 11:19:07 följande:

    Vi har inget kontrakt skrivet utan vi öppnade vårt hem åt henne som vän och hon betalar en symbolisk summa varje månad, men ingen hyra. 


    Eftersom vi känner att det har gått så långtid och vi vill inte ha en inneboende något mer så skulle ett kontrakt och månadshyra bara förlänga situationen. 


    Avtal kan även vara muntliga.
  • Fröken Apelsi­n
    Äldre 9 Nov 11:21
    #6

    Har hon inget kontrakt kan ni slänga ut henne, men det låter som att ni har varit fruktansvärt otydliga. Var det en tillfällig lösning skulle hon inte fått stanna kvar så länge och så symbolisk kan inte summan vara då du själv skriver att hon fått bo kvar pga din och din sambos dåliga ekonomi.

  • Anonym (lagar­)
    Äldre 9 Nov 11:24
    #7
    Fröken Apelsin skrev 2015-11-09 11:21:55 följande:

    Har hon inget kontrakt kan ni slänga ut henne, men det låter som att ni har varit fruktansvärt otydliga. Var det en tillfällig lösning skulle hon inte fått stanna kvar så länge och så symbolisk kan inte summan vara då du själv skriver att hon fått bo kvar pga din och din sambos dåliga ekonomi.


    Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga. Minst 3 månaders uppsägningstid har hon rätt till.
  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 11:25
    #8
    Fröken Apelsin skrev 2015-11-09 11:21:55 följande:

    Har hon inget kontrakt kan ni slänga ut henne, men det låter som att ni har varit fruktansvärt otydliga. Var det en tillfällig lösning skulle hon inte fått stanna kvar så länge och så symbolisk kan inte summan vara då du själv skriver att hon fått bo kvar pga din och din sambos dåliga ekonomi.


    Nej nej, pga HENNES ekonomi, inte vår.


    Ja, det var ett hastigt beslut vi tog akut i stunden och vi trodde ju inte att det skulle ta 1,5 år att komma på fötter. känns snarare som hon valt att landa helt här hos oss istället för att ordna upp sin situation.

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 11:27
    #9
    Anonym (lagar) skrev 2015-11-09 11:24:36 följande:
    Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga. Minst 3 månaders uppsägningstid har hon rätt till.
    Gäller det även i fall där en kompis sover på soffan tills den hittar eget?
  • Anonym (a)
    Äldre 9 Nov 11:28
    #10
    +3

    Jag hade nog sagt till henne att det är dags att hon går vidare. Om hon är skriven på adressen så tror jag hon har 3 månader på sig, men då får du stå på dig nu och säga det till henne. Då kan hon vara borta från och med mars, för feb. kommer räknas som den tredje månaden.
    Om hon inte är skriven där så tror jag nog att du kan slänga ut henne, men snällt vore det nog att ge henne iaf 1-2 månader på sig att hitta nytt boende. Fast du får nog stå fast vid att hon blir utslängd efter sagd tid, annars finns det väl risk att hon bara säger "hittar inget, jag måste stanna längre".

    Att hennes kille är på väg är inget hinder, hon kan nog hitta nytt boende innan jul.

Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet