• Milla2­016
    Äldre 5 Jan 15:54
    645930 visningar
    6388 svar
    +1
    6388
    645930

    Vi som planerar äggdonation 2016

    Hej!

    Tänkte kolla om det finns intresse för en tråd för oss som planerar/gör äggdonation under 2016?

    Jag medicinerar nu inför ett FET i januari.

    Någon annan som är på gång eller planerar?

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016
  • Äldre 6 Jan 15:46
    #1

    Hej!

    Jag är också igång med äggdonationsprocessen. Medicinerar inför FET planerat till 20 januari ca (i Riga). Detta blir vårt 3:e försök.

  • Äldre 6 Jan 18:09
    #2

    Hej, jag är också igång med medicinering inför ÄD som är beräknat att ske i början av februari. Vi gör det i Åbo, Fertivova. Nästa vecka blir det första ultraljudet och sen ska jag börja med Östradot plåster.
    Jag är intresserad av att följas åt här i tråden.

  • Äldre 6 Jan 20:28
    #3

    Jag hänger också gärna på här. Glad Ska göra FET i Riga, syskonförsök nästa vecka. Har VUL imorgon för att se så att slemhinnan har växt som den ska.

    Vilken klinik i Riga går du på Mooki? 

  • Äldre 6 Jan 20:34
    #4

    Jag går på IVF Riga, som leds av Dr Fodina. Var går du? Jag har både positiva och negativa synpunkter angående den kliniken, men säkert präglas mina åsikter av det faktum att vi inte lyckats få till någon graviditet på något av våra 2 första försök. Jag vill gärna ha kontakt med andra som är inne i äggdonationsprocessen just nu, och hänger gärna kvar i denna tråd:)

  • Äldre 6 Jan 20:47
    #5

    Jag går på AVA Clinic där Dr Fodina jobbade tidigare innan hon startade IVF Riga, men jag får nog säga att kliniken har blivit bättre sedan hon och hennes koordinatorer slutade.

    Vilka mediciner tar du? Några ändringar i upplägg nu på tredje försöket?

  • Äldre 6 Jan 21:10
    #6

    Just nu tar jag Progynon 4 tabletter/dag, Trombyl, Prednisole 15 mg/dag (på min samarbetsläkare i Stockholms inrådan), Levaxin (även på samarbetsläkarens inrådan) och 4-5 dagar innan FET kommer jag att lägga till Progesteron (utrogest).

    Inför första färskförsöket tog jag Progynon, Utrogest samt tillägg av Prednisole först efter ET. Inget plus. Andra försöket ville läkaren att vi skulle göra helt annorlunda, då fick jag ta Pergotime i 5 dagar, för att få igång äggproduktionen ordentligt, sedan göra ultraljud och ta en ägglossningsspruta, några dagar senare var det dags för FET. Inget plus. Tyvärr fick vi problem med att få till en tillräckligt tjock slemhinna med denna metod, så nu är vi tillbaka på det jag antar är "standardproceduren".

    Att jag måste ta Trombyl redan nu beror på att jag testat positivt på Kardiolipin IgG, IgM, IgA. Jag kommer även att ta Fragmin efter FET. Däremot vill inte Fodina att jag tar kortison redan nu, men min samarbetsläkare är av en annan åsikt och jag litar på henne.

    Hur ser behandlingsplan/medicinering ut för dig? Några ändringar från förra gången?

    Den stora nackdelen med IVF Riga är att kommunikationen inte funkar som den ska. Man får sena svar på mejl, mycket knapphändig information och inte tillräckligt med samtalstid med läkaren när man väl är där. Det är uppenbart att de tar emot fler kunder än de klarar av att hantera. Funkar det bättre på AVA?

  • Äldre 6 Jan 21:32
    #7

    Hej! Jag vill gärna också vara med här. Planerar fler ÄD försök i Riga under våren. Jag har precis som Mooki, gjort tidigare försök på IVF Riga. Vi har gjort fyra försök under 2015. Donator 1 blev 1 ET och senare en FET. Donator 2 blev 1 ET, senare 1 FET och tyvärr en blastocyst som inte överlevde upptiningen.

    Inför alla försök har jag stimulerat med Progynon. Jag har (även här precis som du Mooki!) felvärden på mina kardiolipinantidroppar (upptäcktes när vi gjorde missfallsutredning). Jag har även medicinerat med Trombyl, Fragmin och Prednisolon alla gångerna. Levaxin försök 3 och fyra.

    Jag undrar också vad ni tycker om AVA. Är inte 100% nöjd med IVF Riga och öppen för att prova på en annan klinik.

  • Äldre 6 Jan 21:51
    #8

    Vad roligt att vi blir fler i den här tråden!
    Ronon: hur har du medicinerat med Trombyl, Fragmin och Prednisolon? Vilka doser och när sattes medicinerna in? Jag tycker det är lite märkligt att IVF Riga endast vill att jag tar Trombyl i förväg och lägger till de andra efter ET. Min samarbetsläkare i Stockholm har dock rekommenderar Prednisolon ett par veckor inför ET, så nu tar jag 15mg.

  • Äldre 6 Jan 22:07
    #9

    Jag tar 6 mg Progynon och 5000 ie Fragmin varannan dag. 7 dagar innan ET börjar jag med Prednisolon 20 mg, Trombyl 75 mg och IL-dropp. Sen kör jag Lutinus 6 st per dag med start 5 dagar innan återföring.

    Detta är samma upplägg som vi körde sist och då lyckades det.

  • Äldre 6 Jan 22:14
    #10

    Hej! Jag hänger gärna på här i tråden! Vi är troligtvis på gång till Riga under våren för vårt syskonförsök genom äd. Gör ett sista försök på hemmaplan först.

    Vi har haft funderingar på IVF Riga men ser att en del av er haft lite synpunkter på dem... Hur upplever ni Ava? Hur har ni löst det med prover inför era uppstarter; tagit i Sverige och skickat svaren?

    Lycka till där ni befinner er i processen!

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016