• Äldre 24 Jan 17:09
    32725 visningar
    68 svar
    68
    32725

    kuvertavgift vid bröllop

    Undrar om ni tycker det är konstigt med folk som tar en kuvertavgift på sina bröllop? De vill då inte ha några presenter utan vill ha en kuvertavgift istället.

  • Svar på tråden kuvertavgift vid bröllop
  • BCH52
    Äldre 24 Jan 17:18
    #1

    Det blir alltmer vanligt att ta kuvertavgift vi bröllop. Om man bara är mycket tydlig och man talar om vad det är man bekostar och att det inte är en orimlig kostnad för de gäster man bjuder. Familj och vänner ska inte behöva tacka nej för att de inte har råd.

  • Äldre 24 Jan 17:19
    #2

    Nepp, hade tyckt det var helt okej! Men som du säger så tycker jag i så fall att man avsäger sig gåvor. Då blir ju presenten att man närvarar!

  • Äldre 24 Jan 17:45
    #3
    +1

    Nej jag tycker det är extremt dåligt att ta betalt av folk som ska komma på ens bröllop. Blir ju som att bestämma hur dyr present folk måste ge. Pinsamt.

  • Äldre 24 Jan 18:20
    #4

    Det är oerhört pinsamt att be om kuvertavgift....!

  • MadHat­ter
    Äldre 24 Jan 18:25
    #5

    Ja lite konstigt tycker jag att det är, men har förstått att det blivit vanligt, så det är väl jag som är gammeldags :)

    Det konstiga ligger i att ta betald för att bli firad. Känns lite förmätet.

  • Äldre 24 Jan 18:28
    #6

    Bättre de önskar sig bidrag till bröllopet då så kan folk välja summa själva.

  • Äldre 24 Jan 18:29
    #7

    Det är ett oskick och så gör man inte. 


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 24 Jan 18:51
    #8
    +2

    Jag tycker också att det är fult att ta inträdesavgift från sina vänner och släktingar "Nej mormor, du får bara fira oss om du betalar!"

    En bröllopsgäst kommer inte för sin egna skull. Gästen kommer för att denna vill fira ett par och deras kärlek.

    Inbjudningskortet blir genast ett reklamblad. Dessutom bör man ju veta att dom betalande kunderna kan syna festen i sömmarna. Kanske blir dom besvikna " köpte vi nya kläder, betalade resan hit OCH betalade inträde för det här?! Då hade ju familjen kunnat ha en fin dag på nöjesfält istället. Vi som har det så knapert."

    Vi ville BJUDA alla våra fina vänner och familj på en fin fest. Vi ville tacka dom för att dom ville dela vår dag och vi kände oss hedrade att dom kom.

    När ni skriver "istället för presenter" så tar ni genast förgivet att att n ska få presenter över ett visst värde. En present ska vara något frivilligt, inget krav för att få närvara. Skulle ni skriva " Alla måste ge presenter på ett värde av minst 250kr/person" på inbjudningskortet? Nej troligtvis inte..

    Istället kan ni, när gästerna frågar om vad ni önskar er, säga " ett anonymt bidrag till festen vore välkommet, vi har så mycket saker redan". Då kommer ni troligtvis få mer pengar än om ni kräver en fast inträdesavgift.

    Men det handlar om vilken stämning ni vill ha på ert bröllop. Vill ni skicka ut reklamblad, kräva inträdesavgift och är bereda att neka moster i dörren om hon inte betalt?( och ja. Det blir genast dålig stämning om bara några måste betala och andra slipper undan)

    Är er fest så fantastisk att era kunder kommer känna att dom får valuta för sina pengar?

    Eller vill ni skicka inbjudningskort, välkomna alla era nära och kära till att fira er kärlek och möta alla med ett välkomnande leende?

    Hellre blir jag välkomnad till en bröllopsfest med muffins och saft i parken än tvingad att betala pengar för en slottsmiddag som jag själv inte kunnat välja.

  • Äldre 24 Jan 19:50
    #9

    Personligen skulle jag mycket hellre vilja bli bjuden på bröllop med kuvertavgift än att inte bli bjuden alls. Jag tror att det är vanligt att folk beslutar sig för att bjuda ett mycket mindre sällskap än vad de egentligen skulle vilja just för att de inte har råd (eller vilja att lägga ner så mycket pengar på festen) och det är synd. Då bidrar jag mer än gärna till festen :)

    Dock- kuvertsavgiften bör vara symbolisk så den inte exkluderar någon inbjuden. Runt 250 kr/vuxen tycker jag är rimligt. Alternativt får det i inbjudan tydligt framgå att middagen är frivillig, "till självkostnadspris" eller liknande.

    Ett upplägg skulle kunna vara att alla är välkomna på tårta och bubbel efter vigseln. De som vill får sedan följa med vidare och äta middag med brudparet till självkostnadspris. (Närmsta familjen kan man ju däremot bjuda på maten). 

  • Äldre 24 Jan 19:53
    #10

    Mycket bättre än presenter i vilket fall

Svar på tråden kuvertavgift vid bröllop