• Anonym (Orolig)

    Hvb-hem precis vid skola. Vad gör man?

    Det var nyss infomöte om att kommunen beslutat utan att tillfråga berörda personer om att sätta upp baracker på skolans parkering för 32 ensamkommande. Detta gav så klart stora protester på mötet men jag tvivlar på att politikerna bryr sig. Skolan det gäller är en stor skola med förskola till 9:an (2 mil från Sthlm). Vad gör man? Kräver att dom har koll på "barnen"? Eller oroar jag mig helt i onödan?

  • Svar på tråden Hvb-hem precis vid skola. Vad gör man?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (lina) skrev 2016-02-05 10:09:08 följande:

    Hoppas verkligen att det var det enda vettiga lösningen kommunen kom på. För det är ju ingen bra lösning.

    Kunde kommunen inte hyrt någon stor villa istället? Känns litegrann som en väldigt lat lösning som inte gynnar någon.


    Med min erfarenhet skulle det vara mycket bättre att hyra en större villa. Anställa kompetens personal. Också viktigt att inte ha så många ensamkommande barn på ett och samma ställe. Jag skulle säga max. 6 barn för då har man en chans att integrera. Där jag jobbade var det bara förvaring. Inge undra på att det ständigt var konflikt.
  • Anonym (lina)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-02-05 10:17:02 följande:

    Med min erfarenhet skulle det vara mycket bättre att hyra en större villa. Anställa kompetens personal. Också viktigt att inte ha så många ensamkommande barn på ett och samma ställe. Jag skulle säga max. 6 barn för då har man en chans att integrera. Där jag jobbade var det bara förvaring. Inge undra på att det ständigt var konflikt.


    Jag tror att problemet är att kommunen hastigt och lustigt fått dessa stackars barn på halsen som kräver en hastig lösning. Men hastiga lösningar brukar sällan vara bra.

    Det tar tid att hitta villor att hyra. Dessutom är det både dyrare och mer bökigt att placera barnen i små grupper på olika enheter.

    Kvaliten på hvb-hemmen för ensamkommande flyktingbarn är under all kritik. Inte konstigt att det är stökigt på dem. Men det är dyrt att ha små enheter. Och det finns inte tillräckligt med kompetent personal att anställa.

    Ett stort problem enligt mig.
  • Anonym (*¤¤*)

    Skulle jag ha barn i skolåldern så skulle jag inte låta dem fortsätta i den skolan. Kommunerna borde väl redan förstått problemen som är på badhus. Flickor i 10-12 ålder och även större flickor blir sextrakasserade ja till och med våldtagna så risken är stor att det blir så även på skolgården eller utanför.

  • Anonym (Lalala)
    thomasx skrev 2016-02-07 10:28:25 följande:

    Hur skulle du tanka om det var ditt barn som kom till Sverige. Ar det inte en av de basta platserna man kan bygga på. I år får vi boenden och baracker på de flesta skolorna i Stockholm. Samtidigt går man nu igenom alla sommarstugor for att se var vi kan låta folk bo.


    Går igenom sommarstugor? :s
  • Anonym (lina)
    thomasx skrev 2016-02-07 10:28:25 följande:

    Hur skulle du tanka om det var ditt barn som kom till Sverige. Ar det inte en av de basta platserna man kan bygga på. I år får vi boenden och baracker på de flesta skolorna i Stockholm. Samtidigt går man nu igenom alla sommarstugor for att se var vi kan låta folk bo.


    Varför smäller man inte upp baracker för alla inhemska bostadslösa? Skulle inte haft nåt emot att bo i en barack vid en skola när det var som värst för mig.
  • Anonym (Yes)
    Anonym (lina) skrev 2016-02-07 10:55:17 följande:

    Varför smäller man inte upp baracker för alla inhemska bostadslösa? Skulle inte haft nåt emot att bo i en barack vid en skola när det var som värst för mig.


    Håller med och som förälder till skolbarn skulle jag inte oroa mig om kommunen smällde upp en barack för hemlösa. En barack med ensamkommande flykting ungdomar hade gjort att jag bytt skola för mina barn dock!
  • Anonym (Yes)
    nobilis skrev 2016-02-07 11:01:09 följande:

    Ehhh Barn ???


    Det är märkligt att alla ensamkommande är just 17 år......
  • Anonym (Orolig)

    Politikerna lyssnade på folket i det här fallet. Det blir inget hem vid skolan. Känns himla bra just nu.

  • Anonym (Orolig)
    nevermind skrev 2016-02-08 12:30:39 följande:

    Du oroar dig i onödan.


    Men nu behöver jag förhoppningsvis inte oroa mig alls. : )
  • Anonym (boll)
    thomasx skrev 2016-02-07 11:18:04 följande:

    Inventerar alla hus dar ingen ar bosatt.

    Hur trodde du att man skulle fixa bostad till 140.000 bara i år ?

    Vid katastrofer som nu kan du också tvingas ha folk i ditt hus men det blir nog inte innan valet.

    Det skulle bara skapa rasism.


    Tror knappast att vi skulle bli tvingade att inhysa flyktingar i vårt hem, det är VÅRT hem och vi äger det. Tack och hej.
  • Anonym (boll)

    Bor i samma kommun som ts och här har ju "debatterna" spårat ur helt. Folk beter sig som galningar på mötet som var och på kommunens Facebook-sida.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (boll) skrev 2016-02-08 12:48:20 följande:

    Bor i samma kommun som ts och här har ju "debatterna" spårat ur helt. Folk beter sig som galningar på mötet som var och på kommunens Facebook-sida.


    Bodde du även där när majbrasan lades ner för att en blev mördad? Tycker att området ryckt upp sig betydligt i och med fastighetsprisstegringen så jag tycker det är synd om man förstör det med nåt så trivialt som ett HVB-hem. White flight är ju ett faktum som man inte ska förringa.
  • Anonym (boll)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-02-08 13:03:02 följande:

    Bodde du även där när majbrasan lades ner för att en blev mördad? Tycker att området ryckt upp sig betydligt i och med fastighetsprisstegringen så jag tycker det är synd om man förstör det med nåt så trivialt som ett HVB-hem. White flight är ju ett faktum som man inte ska förringa.


    Förmodligen inte då jag inte vet något om någon majbrasa men bor inte i området utan i kommunen.
Svar på tråden Hvb-hem precis vid skola. Vad gör man?