• Tom Araya

    Bättre skola - hur?

    Skolan i Sverige påstås bli allt sämre och resultaten sjunker.
    Vad bör man göra åt det?
    Hur ska skolan lyckas förbättra sig och vad är egentligen bra respektive dåligt?
    Vilket ansvar har föräldrar och elever i utvecklingen?

    www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19175087.ab

    www.dn.se/valet-2014/reinfeldt-lagger-skulden-for-svaga-skolresultat-pa-s/

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/ledarskap-organisation/strukturella-faktorer/strukturella-orsaker-till-sjunkande-skolresultat-1.189964

    www.aftonbladet.se/nyheter/article17949767.ab

    www.metro.se/nyheter/invandring-paverkar-skolresultat/Hdzpcn!yPZXlSzzFgM78tXwR3Bw/

    www.metro.se/nyheter/invandring-paverkar-skolresultat/Hdzpcn!yPZXlSzzFgM78tXwR3Bw/

    www.dn.se/stories/sveriges-fallande-skolresultat/

  • Svar på tråden Bättre skola - hur?
  • Tow2Mater
    Flash Gordon skrev 2016-03-24 11:26:38 följande:

    Det finns ju ingen quick-fix men i grund och botten måste vi alla värdera skolan högre. Ta den mer på allvar.


    Del av det problemet ser jag som att skolan och allt med den är helt gratis, dvs betalas med skattepengar, t o m luncher och annat. Och klarar man inte skolan med tillräckliga betyg etc anser de flesta, eftersom det ju är helt vanligt och accepterat och möjligt, att man kan senare läsa upp betygen på Komvux eller folkhögskola med fulla förmånliga CSN bidrag och lån. Strökurser med CSN bidrag och lån används ju av många bara för att kunna gå hemma med sina småbarn idag. Inte konstigt barn inte tar skolan på allvar när inte ens deras föräldrar gör det.
  • Speakers Corner

    Ett mer genomgående och genomtänkt samarbete runt varje elev, från skolledning till lärare och föräldrar, alla drar sitt strå till stacken.
    Alla tar skolan på fullt allvar. 
    Skolledningen ser till att skapa möjligheter för lärare att bedriva sitt yrke på ett bra sätt.
    Lärare är engagerade och utbildade pedagoger som både kan entuasmiera och sätta gränser.
    Föräldrar ser till att dyka upp samtal och möten, stöttar och ser till att barnen gör läxor, visar för barnen att dom tycker skolan är viktig, skapar en studievänlig miljö där studierna går först.
    Det betyder i klartext, man accepterar inget skolk, man har koll på barnets hemuppgifter och ser till att dom blir gjorda.
    Man ringer inte sitt barn när det är i skolan om det inte är en riktig nödsitaution.
    Och man tar absolut inte ledigt för sitt barn mitt i terminen för att göra en resa. 
    Om inte föräldrarna tar barnens studier på allvar, varför ska då barnen göra det? 

    Skolan ska genomsyras av studievänlighet, trygghet, omtanke, struktur och disciplin.
    Ta gärna inte föräldrarna i skolan också, låt varje förälder få vara tvungen att delta i skolan en dag per termin.
    Arbetsgivaren får betala lön ändå.
    Det är gynnande för samhället.
    Det kommer betyda att det alltid är gott om vuxna i skolan, vilket kommer öka tryggheten för utsatta elever, öka disciplin och struktur, samt att det finns nån till som kan rycka in om det skulle behövas för att hjälpa. 

    Det finns förresten redan en sån skola, minus tvång på närvaro då, engelska skolan, jobbar på det viset och det märks, 
    Där går studiemotiverade barn, engagerade lärare, en skolledning som tar sitt ansvar och som stöttar lärarna. 
    Resultatet är barn som får höga betyg, en lugn och trygg skola, där barn och lärare mår bra. 

  • Johan75
    Tom Araya skrev 2016-04-07 08:05:42 följande:
    Lämnade in samma arbete - fick tre olika betyg

    www.facebook.com/aftonbladetTV/videos/1366745...
    Givetvis dåligt, och i det aktuella fallet alldeles för stor skillnad mellan bedömningarna, men även ofrånkomligt så länge det är olika individer som bedömmer arbeten. Det mest märkliga i den länkade historien är ju att samma lärare gav olika betyg. 
    Behold, i come as a thief.
  • nattuv
    Johan75 skrev 2016-04-07 08:46:07 följande:
     Det mest märkliga i den länkade historien är ju att samma lärare gav olika betyg. 
    Inte särskilt märkligt utan mänskligt. Människors fördomar gör att det är i stort sett omöjligt att hålla sig neutral till andra människor. De vi tycke bra om kommer alltid att bli positivt särbehandlad medan de vi tycker sämre om kommer att bli negativt särbehandlad.

    Därför bör inte klasslärare få sätta betyg på prov utan det bör göras anonymt av någon annan.
  • Johan75
    nattuv skrev 2016-04-10 11:32:22 följande:
    Därför bör inte klasslärare få sätta betyg på prov utan det bör göras anonymt av någon annan.
    Ja, antingen det eller så skippar man betygen och inför mer tester vid utbildningars intagningar istället.
    Behold, i come as a thief.
  • History

    För en tid sedan så tog jag mig för att söka lite om min gamla högstadieskola på Internet. Jag fick då mig faktiskt en smärre chock av vad jag fick fram. För skolan tillhör en av de skolor som skolverket tvingats att stänga idag på grund av allt för stora missförhållanden. Det var visserligen mycket tuffa förhållande då jag gick där i slutet på sjuttiotalet. Men jag kunde ju aldrig drömma om att det skulle gå så långt att man skulle vara tvungen att stänga den.
    Skolan ligger i en förort till Göteborg.

  • nattuv
    Johan75 skrev 2016-04-10 12:20:13 följande:
    Ja, antingen det eller så skippar man betygen och inför mer tester vid utbildningars intagningar istället.
    Den lösningen är jag inte så förtjust i eftersom risken finns att intaget då kommer att påverkas av hur de som gör testet sovit natten före. Men man skulle förstås kunna tänka sig att intygsproven fick göras tre gånger och att man räknade det bästa provet samt ett medelvärde. Det borde ge en rättvisare bild av den sökande.
  • Tom Araya
    nattuv skrev 2016-04-11 00:22:45 följande:
    Den lösningen är jag inte så förtjust i eftersom risken finns att intaget då kommer att påverkas av hur de som gör testet sovit natten före. Men man skulle förstås kunna tänka sig att intygsproven fick göras tre gånger och att man räknade det bästa provet samt ett medelvärde. Det borde ge en rättvisare bild av den sökande.
    Göra samma prov tre gånger....vilka kunskaper gynnas i det?
Svar på tråden Bättre skola - hur?