• Annika­123
    Äldre 28 Feb 12:22
    26562 visningar
    26 svar
    26
    26562

    Äter era sambor zinktabletter? Problem!

    "försökspersonerna som fick både zink och folsyra ökade sin spermaproduktion med upp till 74 procent under de 26 veckorna försöket pågick" www.niomanader.se/content.asp

    Vi tänkte testa detta, så jag kilade iväg till Apoteket idag. Folsyra var inget problem att hitta, men de hade endast zinkkapslar på recept. Tjejen i kassan sa att det är för att det är så starkt. Även de som får på recept brukar bara ta tabletten varannan dag. Vågar man köpa zinktabletter på hälsokosten i stället? Risk för att det blir för starkt?

  • Svar på tråden Äter era sambor zinktabletter? Problem!
  • Annika­123
    Äldre 28 Feb 12:30
    #1

    räcker det med det zink som är normalt dagsintag för män (9 mg/dag enl. Apoteket)? Eller tar de extra zink?

  • Äldre 28 Feb 12:43
    #2

    Det går väl att rådfråga de som jobbar på hälsokosten likaväl som de som jobbar på Apoteket! Är inte zink ett sånt ämne som kroppen gör sig av med om den får för mycket?? Hör med dem, de kan säkert hjälpa dig!!

  • Annika­123
    Äldre 28 Feb 12:50
    #3

    tack, ska göra det! Är ändå nyfiken på vad era sambor äter för zinktabletter?

  • Äldre 28 Feb 13:20
    #4

    Vi har tyvärr inte börjat bebisverkstan på allvar än, men jag tror nog att jag kommer att proppa i min sambo zink & folsyra när vi väl börjar!!

  • OZgirl
    Äldre 28 Feb 17:27
    #5

    Jag har fått min man att börja äta MittVal Man eller vad de heter. Det är tur att han inte vet vad de kostar, för då skulle han inte längre ta dem!

  • Äldre 28 Feb 17:35
    #6

    Min sambo fick zinktabletter häromdagen av min homeopat för att han har mkt acne och det ska hjälpa läkprocessen. Han ska ta 4 tabletter en gång om dagen. Hon är en seriös och legitimerad. Jag kan se vad de heter om du är intresserad?

  • Äldre 28 Feb 17:45
    #7

    alltså tabletterna heter

  • Annika­123
    Äldre 28 Feb 21:59
    #8

    OzGirl, det låter bra! Antar att det endast är dagsbehovet av zink (9 mg) i de tabletterna, eller?

    Pitufita, gärna tack!

  • Cilota
    Äldre 28 Feb 22:27
    #9

    Jag ger min sambo Vitamineral Aktiv. De innehåller både folsyra och zink + en massa andra vitaminer och mineraler. Dessutom är de billigare än Mitt Val.

  • Annika­123
    Äldre 28 Feb 22:35
    #10

    Cilota, tack för svaret! Vet du hur mkt zink det är i dem? Jag har inte riktigt förstått om de ska ha förhöjd dos zink eller om det räcker med rekommenderad daglig dos?

Svar på tråden Äter era sambor zinktabletter? Problem!