• Anonym (Non)
    Äldre 22 May 17:05
    41163 visningar
    159 svar
    159
    41163

    Betala för mat hos en kompis

    Min 16 åriga son var hos sin kompis igår och stannade där rätt länge.
    När kompisens föräldrar kom hem lagade de mat. Mamman sa till min son att om han vill äta middag där så måste ha betala lite för att ''Vi tycker att var och en äter hemma hos sig, om man inte är bjuden över på middag såklart. Vi vill inte att Oscar ska äta hos andra heller, utan vill att han äter hemma då annat känns väldigt ofint''.

    Det här tänket förstår jag mig inte på. När jag var liten fick jag ALLTID äta middag hos mina kompisar. Det var inget snack om saken. När föräldrarna sa att maten var klar frågade dom om jag också ville äta och det ville jag nästan alltid. Och hos mina närmsta vänner frågade dom inte ens alltid, där var det självklart att jag liksom ingick i familjen. 

    Nä, jag har då verkligen inte hört om något sånt här tidigare. Mycket lustigt, tycker även min pojke. Han betalade såklart inte för en bit lax och potatismos, han hade inte ens kontanter med sig. Eftersom att hans kompis bor långt bort ifrån oss åkte jag sen och hämtade honom. Det tar ett tag att köra dit och jag kunde inte hämta honom fören på kvällen, vilket resulterade i att han fick sitta i hungrig i princip en hel dag hos den där sjuka familjen. Först när vi var hemma igen, sent på kvällen, kunde han äta.

    Hans kompis har varit hemma hos oss en gång tidigare, då var dock inte jag där. Dom har inte känt varandra så länge och har mest varit ute då dom setts så den här ''matregeln'' hans familj har, var ingenting vi visste om. Inte för att han hade betalat för det om hans visste om det, men då hade han kunnat stanna hemma och skitit i att åka hem till dom. Vill inte att han ska umgås med såna där snåljåpar. Fattigdom handlar det förresten inte om, då dom inte är fattiga utan medelinkomsttagare. 

    När jag hämtade sonen tänkte jag gå in och fråga mamman hur i hela friden dom tänker, men jag gjorde inte det. Bör jag göra det? Och har ni hört om detta tidigare? För mig är det mycket mycket märkligt.

  • Svar på tråden Betala för mat hos en kompis
  • Anonym (puffa­n)
    Äldre 22 May 17:07
    #1

    En familj med dålig ekonomi så är det nog ty värt

  • Anonym (Non) Trådstartaren
    Äldre 22 May 17:09
    #2
    Anonym (puffan) skrev 2016-05-22 17:07:20 följande:

    En familj med dålig ekonomi så är det nog ty värt


    Nej, dom har inte dålig ekonomi.
  • Anonym (Maria­)
    Äldre 22 May 17:09
    #3

    Aldrig hört talas om. Konstigt beteende. Sådant brukar ju jämna ut sig i längden.

    Jag hade nog ringt upp dom. Inte för att skälla, men fråga hur de tänker. Varför de inte sade något innan din son åkte dit. 

  • Anonym (Maria­)
    Äldre 22 May 17:11
    #4
    Anonym (puffan) skrev 2016-05-22 17:07:20 följande:

    En familj med dålig ekonomi så är det nog ty värt


    Även om man har det dåligt ställt, så kan man väl kommunicera. 

    Finns ingen ursäkt för deras beteende, tycker jag.
  • Anonym (Non) Trådstartaren
    Äldre 22 May 17:13
    #5
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-22 17:09:56 följande:

    Aldrig hört talas om. Konstigt beteende. Sådant brukar ju jämna ut sig i längden.

    Jag hade nog ringt upp dom. Inte för att skälla, men fråga hur de tänker. Varför de inte sade något innan din son åkte dit. 


    Hos alla hans andra kompisar blir han alltid erbjuden att äta middag, och hos oss går det till på samma sätt. Mycket konstigt beteende, ja. Inte okej.

    Jag funderar på att ringa dit för att konfrontera dom. Jag är mycket sur över att min son inte har fått veta detta och för att det inte är okej enligt mig.
  • Anonym (T)
    Äldre 22 May 17:13
    #6

    Jag håller med dig ts, det låter mycket märkligt och snålt.
    Sånt där brukar ju dessutom jämna ut sig i förlängningen, så det verkar väldigt ogint.
    Men det är väl bara hoppas på att dom är hos er i fortsättningen så slipper sonen sånt där tjafs. 

  • Anonym (T)
    Äldre 22 May 17:17
    #7
    +1
    Anonym (Non) skrev 2016-05-22 17:13:24 följande:
    Hos alla hans andra kompisar blir han alltid erbjuden att äta middag, och hos oss går det till på samma sätt. Mycket konstigt beteende, ja. Inte okej.

    Jag funderar på att ringa dit för att konfrontera dom. Jag är mycket sur över att min son inte har fått veta detta och för att det inte är okej enligt mig.
    Nja, jag hade inte konfronterat, deras hem, deras regler, oavsett hur knäppa dom än är. 
    Däremot hade jag uppmuntrat till att dom var hos oss istället för hemma hos honom. 
  • Nikoli­nas
    Äldre 22 May 17:17
    #8

    Det är verkligen inte ett okej beteende. Fyfan vilka snålisar!
    Deras son ska inte heller få äta middag hos er då, bara om han betalar.

  • Nikoli­nas
    Äldre 22 May 17:19
    #9
    Anonym (T) skrev 2016-05-22 17:17:16 följande:
    Nja, jag hade inte konfronterat, deras hem, deras regler, oavsett hur knäppa dom än är. 
    Däremot hade jag uppmuntrat till att dom var hos oss istället för hemma hos honom. 
    Om pojken och hans kompis ska vara hos TS istället ska ju i såna fall kompisen betala för mat hemma hos dom också.
  • Anonym (Maria­)
    Äldre 22 May 17:21
    #10
    Anonym (T) skrev 2016-05-22 17:17:16 följande:
    Nja, jag hade inte konfronterat, deras hem, deras regler, oavsett hur knäppa dom än är. 
    Däremot hade jag uppmuntrat till att dom var hos oss istället för hemma hos honom. 
    Det minsta man kan begära är att de talar om dessa konstiga regler i förväg. Verkligen inte OK att låta honom gå utan mat en hel dag. De kunde ju bett TS komma in och betala när hon hämtade.
Svar på tråden Betala för mat hos en kompis