• Anonym (bebis)

    Lämpligt att pappan är med vid förlossning när mamman är f.d. KK/dejt?

    Tycker ni att det är lämpligt att en pappa närvarar vid förlossning när har aldrig haft ett förhållande med mamman? De känner alltså inte varandra bra utan har träffats en kort tid och tjejen har blivit oplanerad gravid. Nu är pappan tillsammans med någon annan. 

    Vad tycker ni? 

  • Svar på tråden Lämpligt att pappan är med vid förlossning när mamman är f.d. KK/dejt?
  • nevermind
    Anonym (bebis) skrev 2016-05-31 21:26:43 följande:

    Vi har inte haft mycket kontakt under graviditeten, bara pratat då och då men jag har aldrig varit med på t.ex. ultraljud eller läkarbesök och hon har inte heller frågat. Ibland när hon berättat att hon skulle dit har jag sen frågat hur det gått men det är allt, ingen nära kontakt. 

    Tycker ni verkligen att det är ok att inte ta hänsyn till den nya? Alltså bara fråga den gravida tjejen och om hon är ok med att jag kommer till förlossningen så går jag bara dit utan att fråga den andra vad hon tycker? 


    Ja. Helt okej.
  • Fånga dagen

    Din nya flickvän är redan svartsjuk innan barnet ens är fött. Om barnets mamma är en klok kvinna, så förstår hon värdet i att du spenderar mycket tid med barnet för att anknytningen ska bli så bra som möjligt.

      Det innebär ju att du kommer att tillbringa mycket tid tillsammans med mamman och barnet. Har flickvännen förståelse för det, och kan hantera det?

    Jag hoppas att du kommer att känna att ditt barn är det viktigaste i ditt liv, och agera därefter. Lycka till!

  • Mrs Moneybags

    Om du själv vill vara med och det är okej för mamman tycker jag absolut att du ska vara med. Det är ditt barn som ska födas. En förlossning sker ju bara en enda gång.

    Grattis till barnet!

  • Anonym (1)

    som sagt, det skadar ju inte att fråga. 

    Jag personligen hade inte velat ha med en KK/dejt som jag knappt sen haft kontakt med, på förlossningen. Med tanke på hur mina förlossningar varit hade det varit extremt stressande med en person där som jag kanske inte helt litade på eller ens hade något större intresse av att vara "kompis" med längre. Att vara en bra pappa sen i nästa läge kan man vara utan att man varit med på förlossningen.

    Att du har träffat en annan kvinna är en helt annan sak. Vet inte om du skrivit här förr, det finns några trådar av en pappa/pappor som är i din sits, så kanske det är du. I de trådarna har det debatterats flitigt hur den ev nya skulle hantera att man väntar barn med någon annan och ska försöka vara en bra pappa. Hur mkt umgänge man ska ha osv. Samtidigt ska man se till att den nya relationen fungerar.

     

  • fluu

    Det är ju helt individuellt och beror på vad föräldrarna(mest då mamman) är bekväma med. Medföräldern kan egentligen inte kräva någonting.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • elyse

    Fråga. Mamman kan ju dock redan ha planerat inför förlossningen och redan valt ut någon hon vill ha med. Att föda barn är en mäktig upplevelse, men också utlämnande. Det blir inte alltid som man tänkt sig heller. Akut kejsarsnitt eller sugklocka kan behövas. Mamman kanske kräks. Gråter. Man vet inte innan hur man kommer att reagera. Då jan det vara skönt att ha med någon som man känner väl.

  • nevermind
    smulpaj01 skrev 2016-06-01 13:42:13 följande:

    Din nya kan du lika bra dumpa direkt om du planerar att vara en närvarande pappa?!


Svar på tråden Lämpligt att pappan är med vid förlossning när mamman är f.d. KK/dejt?