• Äldre 6 Jun 11:26
    13834 visningar
    122 svar
    122
    13834

    Rutiner en klassfråga?

    Det som jag syftar på är exv att barnet får i sig alla näringsämnen, ej äter mycket socker, har kläder efter väder, lägger sig i exakt tid, badar och tvättar håret etc.

    När jag säger slapp så menar jag; barnet överlever, det mesta jämnar ut sig och det är inte hela världen om det är soligt men barnet vill ha varma kläder, bad lite när det passar, tillhandahåller bra mat men är inte så noga med det varje dag.

    När jag skriver noga menar jag att det finns mkt rutiner kring exv sötsaker, badtider, läxor etc.

    Och såklart är det öppet för diskussion.

    Min hypotes är att det kommer att skilja mellan grupperna.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-11 20:22
    Min tes är helt verifierad (så långt som det är möjligt på FL alltså). Outbildade är mer ängsliga och prioriterar olika än akademiker. Akademiker har värderingar i linje med att barnen ska växa upp och ta hand om varandra och sig själva, men om de har springskor när det regnar är av minera betydelse. Outbildade har lägre tillit till barnens egen kompetens.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rutiner en klassfråga?
  • Äldre 6 Jun 11:31
    #1

    Jag tror faktiskt inte det där har med bara utbildning att göra. Det har också med ålder på föräldrarna, vilken ordning i syskonskaran barnet är osv.

    Vi är noga med vissa saker men mindre noga med andra. Och är högskoleutbildade.

  • Anonym (M)
    Äldre 6 Jun 11:42
    #2

    Du lär nog inte gå många som definierar aig själv som slappa föräldrar då slapp för de flesta är ett negativt laddat ord.

    Sen är allt du skriver tolkningsbart.

    "Tillhandahåller bra mat men är inte så noga med det varje dag" : de flesta föräldrar gör nog detta (naturligtvis finns det undantag som har uppenbara brister i sitt föräldrskap), men det som skiljer sig är vad som definieras som "bra mat". Jag tror att de flesta är överens om att slänga till barnet en snickers vid middagstid inte är att "tillhandahålla bra mat" men är "falukorv, makaroner och morots-och gurkstavar" bra mat?

    "Bad lite när det passar", skulle ju kunna betyda - bad när det passar föräldern som inte orkar eller bad när det oassar barnet som inte vill likaväl som bad efter behov enligt vad en ansvarsfull förälder bedömmer. De första två fallen skulle jag definiera som "slappt" medan det sistnämnda inte är mer slappt än att "bada varje dag kl 8". Osv

  • Caramb­olan
    Äldre 6 Jun 11:44
    #3

    Tror inte att man kan dra alla rutiner över en kam i en sån fråga. Vi (högskoleutbildade) har alltid varit "slappa" och tyckt att det inte är så noga med sovtider så länge ungarna är pigga, att skärmtid är nåt positivt, att det är helt ok att äta chips efter maten även en tisdag, etc. Däremot är vi väldigt hårda med att alltid laga bra mat, ha kläder efter väder och vara utomhus varje dag (både barn och vuxna), att barnen ska ägna sig åt både idrott och musik, etc.

  • Äldre 6 Jun 11:51
    #4
    Carambolan skrev 2016-06-06 11:44:28 följande:

    Tror inte att man kan dra alla rutiner över en kam i en sån fråga. Vi (högskoleutbildade) har alltid varit "slappa" och tyckt att det inte är så noga med sovtider så länge ungarna är pigga, att skärmtid är nåt positivt, att det är helt ok att äta chips efter maten även en tisdag, etc. Däremot är vi väldigt hårda med att alltid laga bra mat, ha kläder efter väder och vara utomhus varje dag (både barn och vuxna), att barnen ska ägna sig åt både idrott och musik, etc.


    Nyfkiyfiken; om barnen inte vill ägna sig åt vare sig idrott eller musik, hur gör ni då?
  • Anonym (Odldd­ldö)
    Äldre 6 Jun 11:57
    #5

    Tror det beror lite på hur man är som person och vad man har för relation med pappan/mamman kanske också spelar in, varken jag eller min sambo är högskoleutbildade och vi är överlag noga med rutiner. Kan tillägga att det är barn nummer ett och vi är 24 respektive 34 år gamla.

    Ser däremot min lillasyster (23 år) -ej högskoleutbildad- som är ensamstående mamma, till två pojkar, som hon fick väldigt tidigt, (17 och 18 år) hon har inga som helst rutiner om någonting alls. Trots att hon skulle behöva då ungarna är sjövilda.

    Tror det kan vara enklare att ha rutiner om man är två som styr upp rutinerna. Är man ensam blir det kanske svårare.

  • Anonym (Odldd­ldö)
    Äldre 6 Jun 11:57
    #6

    Tror det beror lite på hur man är som person och vad man har för relation med pappan/mamman kanske också spelar in, varken jag eller min sambo är högskoleutbildade och vi är överlag noga med rutiner. Kan tillägga att det är barn nummer ett och vi är 24 respektive 34 år gamla.

    Ser däremot min lillasyster (23 år) -ej högskoleutbildad- som är ensamstående mamma, till två pojkar, som hon fick väldigt tidigt, (17 och 18 år) hon har inga som helst rutiner om någonting alls. Trots att hon skulle behöva då ungarna är sjövilda.

    Tror det kan vara enklare att ha rutiner om man är två som styr upp rutinerna. Är man ensam blir det kanske svårare.

  • Caramb­olan
    Äldre 6 Jun 12:08
    #7
    buggi skrev 2016-06-06 11:51:20 följande:

    Nyfkiyfiken; om barnen inte vill ägna sig åt vare sig idrott eller musik, hur gör ni då?


    "Idrott" var lite hårt ord kanske, fysisk aktivitet är mer rätt. Ena barnet är scout, det är knappast jämförbart med att träna fotboll tre kvällar i veckan, men fortfarande rörelse i skog och mark :) Jag tror verkligen att det finns något för alla och vi uppmuntrar barnen att prova nya aktiviteter.
  • Äldre 6 Jun 12:13
    #8
    Carambolan skrev 2016-06-06 12:08:58 följande:

    "Idrott" var lite hårt ord kanske, fysisk aktivitet är mer rätt. Ena barnet är scout, det är knappast jämförbart med att träna fotboll tre kvällar i veckan, men fortfarande rörelse i skog och mark :) Jag tror verkligen att det finns något för alla och vi uppmuntrar barnen att prova nya aktiviteter.


    Aha :)

    Hittills är det fler högskoleutbildade som röstat.
  • gbgumm­an
    Äldre 6 Jun 12:17
    #9

    Vi har båda höga utbildningar en master och en kandidat. Det viktigaste i vår uppfostran är att de blir trevliga medborgare. Visst lite rutiner har vi och vi säger också nej men rätt slappt är det. Vi har inga läggtider eller mattider. Det blir lite som det blir. Barnen överlever ändå.

  • gbgumm­an
    Äldre 6 Jun 12:20
    #10

    Lägger till att ingen av barnen är sjövilda. Vi har fantastisk lätta barn som är trevliga att ha med sig på olika upptåg.

Svar på tråden Rutiner en klassfråga?