• strösocker

    Försöker bli gravid med första barnet, fler?

    Jag 27 år och min sambo 28 år har precis gjort vårt första försök för att bli gravid med första barnet. Jag har massor av funderingar och känslor kring detta jag gärna skulle vilja prata med andra om, som också försöker med första barnet. 

    Jag tänker att vi ska försöka utan ägglossningstest och annat då jag har ganska bra koll på min ägglossning ändå. Känner som en svag mensvärk, och jag får en geleaktig flytning när det är dags. Detta hade jag igår och idag, och vi har haft oskyddat flera gånger denna veckan. 

    Min mens beräknas komma 15 juli så nu är det bara att vänta... SÅ jobbigt!! Trodde inte jag skulle känna såhär men nu när man väl börjat längtar man så otroligt mycket efter det där plusset. 

    Ni som försöker med första barnet, hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Vilka metoder använder ni? Hur står ni ut i väntan? Haha. Glad

  • Svar på tråden Försöker bli gravid med första barnet, fler?
  • Fkvi
    Xrissy skrev 2016-07-05 14:37:54 följande:
    Jag blev uppriktigt irriterad på en av våra bekanta som är ca 20 år äldre och har en 5- och 7-åring. Han tjatade i flera år om att jag och maken borde skaffa barn nu när vi är unga och inte vänta som han gjort. Till slut bet jag ifrån och sa att han inte ska hålla på sådär, han vet ju inte hur vår situation är, kanske försöker vi skaffa barn utan att det lyckas? Då blev han tyst och höll sedan med mig. Jag tycker att det är extremt okänsligt av folk att tjata om barn, det ska ingen behöva stå ut med utan säg bestämt ifrån!
    Men eller hur! Tur han höll med dig iallafall. Sambons vänner är så himla osköna.. Frågar hela tiden "Jaha, när kommer den lilla då?", och det började de göra i samma veva som jag fick missfall så var ju inte helt stabil nog att höra sånt tjat :/
  • Grönablad

    Fick mens på dag 30 som varade i 2 dagar och sen 2 dagar med spottings. Mensvärken har dock hängt i och igår kväll kändes brösten ömma när jag tog av mig bh:n (tidigaste tecknet jag fått vid de två tidigare graviditeterna). Idag har de känns spända och magen har varit ur spel både igår och idag.

    Tog ett gravtest på dag 4 trots mens pga varit så trött och känt mig konstig. Borde verkligen kunna släppa hoppet om att vara gravid nu men hänger fast vid idén på att denna mens kanske var nidblödning. Men då borde jag väl plussat på testet på dag 4?

  • Xrissy
    strösocker skrev 2016-07-07 12:55:32 följande:
    Jag tror samma som dig, att man lurar sig själv när man så gärna vill :(

    Jag har semester nu så det är omöjligt att tänka på annat. Blir snart knäpp!!

    Så sjukt att precis när jag kom hem från bion (med världens värk i magen) så kunde jag inte hålla mig utan utbrister "Fan vad min mens är sen". Mannen kollar på mig "Vaddå tror du att du är på smällen?" När jag går på toa typ 5 minuter senare så kommer mensen med besked. Jag måste verkligen har tänkt bort mensen...


    Nu är väskorna packade inför semestern. ÄL-tester som jag ska försöka smussla med och en burk med folsyra. Mannen vill liksom att vi ska "ta det som det kommer" men hallå, jag har knappt koll på när jag har ÄL... Kommer att försöka hålla mig sysselsatt under semestern så att jag inte tänker för mycket. Men det är ju så svårt!!


    Tur att ni finns här så att vi kan ventilera våra tankar Glad

  • Xrissy
    Fkvi skrev 2016-07-07 13:13:31 följande:
    Men eller hur! Tur han höll med dig iallafall. Sambons vänner är så himla osköna.. Frågar hela tiden "Jaha, när kommer den lilla då?", och det började de göra i samma veva som jag fick missfall så var ju inte helt stabil nog att höra sånt tjat :/
    Men FY, säg ifrån! Jag tycker att det är så otroligt okänsligt att fråga om barn. Det om något borde väl ändå vara privat?? Eller bolla tillbaka frågan till dem, "Ja du det vet jag inte. När kommer erat barn förresten?"
  • Fkvi
    Xrissy skrev 2016-07-08 10:42:51 följande:
    Men FY, säg ifrån! Jag tycker att det är så otroligt okänsligt att fråga om barn. Det om något borde väl ändå vara privat?? Eller bolla tillbaka frågan till dem, "Ja du det vet jag inte. När kommer erat barn förresten?"
    Jag har sagt till dem, men de förstår ju inte riktigt. Jag har sagt att sånt tjat inte är uppskattat, för de vet inte hur vi har det. Har sagt till de närmaste att vi försöker, så tjata inte för jag kommer berätta när det är dags. Haha, smart! Ska göra det om situationen uppstår igen ;)
  • Erla
    lila9 skrev 2016-07-06 14:27:57 följande:

    Vet någon av er vilken kosttillskott som är bäst? Active care kvinna eller rosenrot?

    Eller kan man ta både samtidigt? Köpt nämligen båda..


    Jag käkar rosenrot nu, men vad jag läst finns det inga vetenskapliga bevis för att det ska öka chanserna. Däremot kan den hjälpa till att förkorta cyklerna om man har otur som jag och har oregelbundna och långa cykler. Det jag hört från professionella håll är däremot att äta folsyra även om man inte är gravid. Därför har jag också börjat ta gravid-piller :P i allmänhet är det dock helt onödigt att äta något annat än folsyra om man inte har någon brist. Det hjälper inte om man redan har bra värden och balans.
  • LB2016
    Erla skrev 2016-07-08 10:48:10 följande:
    Jag käkar rosenrot nu, men vad jag läst finns det inga vetenskapliga bevis för att det ska öka chanserna. Däremot kan den hjälpa till att förkorta cyklerna om man har otur som jag och har oregelbundna och långa cykler. Det jag hört från professionella håll är däremot att äta folsyra även om man inte är gravid. Därför har jag också börjat ta gravid-piller :P i allmänhet är det dock helt onödigt att äta något annat än folsyra om man inte har någon brist. Det hjälper inte om man redan har bra värden och balans.
    Okej, nä jag vet att det är onödigt. Jag vill mest äta active care då den innehåller allt det jag behöver. Jag vet att jag har brist på D,B vitamin samt magnesium och järn. Men å andra sidan så vill jag också äta rosenrot. Så vet inte ifall jag kan äta både eller måste börja med en först. De innehåller nästan samma bara de att active care har mer vitaminer osv och den innehåller inte rosenrot,rosavin och salidrosid. Så därför tänker jag om jag kan äta både eller inte haha så det inte blir för mycket!
  • Erla
    lila9 skrev 2016-07-08 14:59:48 följande:
    Okej, nä jag vet att det är onödigt. Jag vill mest äta active care då den innehåller allt det jag behöver. Jag vet att jag har brist på D,B vitamin samt magnesium och järn. Men å andra sidan så vill jag också äta rosenrot. Så vet inte ifall jag kan äta både eller måste börja med en först. De innehåller nästan samma bara de att active care har mer vitaminer osv och den innehåller inte rosenrot,rosavin och salidrosid. Så därför tänker jag om jag kan äta både eller inte haha så det inte blir för mycket!

    D-vitamin kan du ju köra på då. Jag har läst några studier angående d-vitaminbrist och hur det påverkar fertiliteten. Läste att det fanns en ganska stark koppling mellan oregelbunden eller utebliven ägglossning och d-vitaminbrist. Väldigt vanligt med den bristen här uppe i norr. Vet inte hur mycket d-vitamin det är i active care, men troligen det rekommenderade dagliga behovet i Sverige, vilket är ganska lågt i jämförelse med andra länder. Passa på att lapa sol så fort solen är framme :) Har du inte den möjligheten kanske du ska börja med droppar som är mer koncentrerade.


    I övrigt är det väldigt viktigt att sluta med rosenroten någon dag innan du ägglossar eftersom rosenrot kan ge fosterskador och/eller orsaka missfall. Det är ganska starkt och till och från kan jag vara så illamående pga rosenrot att jag nästan kräks :P Jag skulle nog rekommendera att ta det andra innan du testar rosenrot :) Men det är bara min åsikt. 

  • LB2016
    Erla skrev 2016-07-08 16:22:38 följande:

    D-vitamin kan du ju köra på då. Jag har läst några studier angående d-vitaminbrist och hur det påverkar fertiliteten. Läste att det fanns en ganska stark koppling mellan oregelbunden eller utebliven ägglossning och d-vitaminbrist. Väldigt vanligt med den bristen här uppe i norr. Vet inte hur mycket d-vitamin det är i active care, men troligen det rekommenderade dagliga behovet i Sverige, vilket är ganska lågt i jämförelse med andra länder. Passa på att lapa sol så fort solen är framme :) Har du inte den möjligheten kanske du ska börja med droppar som är mer koncentrerade.


    I övrigt är det väldigt viktigt att sluta med rosenroten någon dag innan du ägglossar eftersom rosenrot kan ge fosterskador och/eller orsaka missfall. Det är ganska starkt och till och från kan jag vara så illamående pga rosenrot att jag nästan kräks :P Jag skulle nog rekommendera att ta det andra innan du testar rosenrot :) Men det är bara min åsikt. 


    Oj de visste jag inte.. :-O Men är säker på att jag har brist på det, jag är ute i solen så fort den kommer haha. Men här uppe hos oss så kommer inte solen lika mycket som ex nere i Skåne,Stockholm osv. Solen kommer fram 1-2 dagar och försvinner i en hel vecka..

    Ja man tar en rekommenderat dos alltså två tabletter per dag.

    Visste inte att det var viktigt trodde det skulle hjälpa mot ex missfall och skador på bebisen osv. Vet inte hundra än när min ÄL inträffar så nog bättre att börja med active care först! Hade ju inte vetat då när jag ska sluta haha.

    Tack för din åsikt det är just det jag ville läsa!
    Vet inte så mycket om rosenrot förutom att den är bra osv ifall man vill bli gravid. Plus att det står inget på paketet jag köpte förutom vad det innehåller och rekommenderad dos..
  • strösocker
    Xrissy skrev 2016-07-08 10:39:50 följande:

    Så sjukt att precis när jag kom hem från bion (med världens värk i magen) så kunde jag inte hålla mig utan utbrister "Fan vad min mens är sen". Mannen kollar på mig "Vaddå tror du att du är på smällen?" När jag går på toa typ 5 minuter senare så kommer mensen med besked. Jag måste verkligen har tänkt bort mensen...

    Nu är väskorna packade inför semestern. ÄL-tester som jag ska försöka smussla med och en burk med folsyra. Mannen vill liksom att vi ska "ta det som det kommer" men hallå, jag har knappt koll på när jag har ÄL... Kommer att försöka hålla mig sysselsatt under semestern så att jag inte tänker för mycket. Men det är ju så svårt!!

    Tur att ni finns här så att vi kan ventilera våra tankar


    Vad trist! Ja men det sägs ju att tänker man för mycket på mens, och stressar upp sig kring det kan den bli sen! Har hänt mig flera gånger :P Hoppas du får en skön semester och kan tänka bort detta lite i alla fall :)
Svar på tråden Försöker bli gravid med första barnet, fler?