• Äldre 1 Jul 21:05
    5771 visningar
    12 svar
    12
    5771

    Behöver hjälp!!! Angående en magnetröntgen som mamma har gjort?? Snälla nån?

    Mamma gjorde en magnetröntgen på hjärnan i Iran och jag tycker läkarna har gett så otydlig svar till henne!!! Och jag vill så gärna veta va de visar? Är de hjärntumör eller e de stroke som mamma har fått??? Snälla hjälp mig? Är så orolig?

    Här är bilder på mammas MR :::

  • Svar på tråden Behöver hjälp!!! Angående en magnetröntgen som mamma har gjort?? Snälla nån?
  • Äldre 1 Jul 21:06
    #1

    Det är bara läkare som kan ge svar på detta!

  • Anonym (Fri)
    Äldre 1 Jul 21:13
    #2

    Vet ej men om det är en tumör ser den ut att vara på en "bra" plats. Har läst mycket om hjärnor/tumörer och sjukdomar i hjärnan och efter vad jag förstått så kan man klara sig bra utan stora delar av hjärnan i just det området.

    Bra att du har bilderna, då kan du be om en bedömning av en läkare i Sverige som kan förmedla er vidare till rätt kompletterande undersökningar eller behandling.

  • Anonym (Stude­nt)
    Äldre 1 Jul 21:18
    #3

    Jag håller med tidigare talare, det är bara en läkare som kan svara på detta. En MR kan du dessutom skala åt olika håll, på den ena är vätska vitt och på den andra svart :-/ På den nedre bilden ser det ju ut som det är ett upptag och övrig vätska ser svart ut, men jag är bara rgt student och kan inte svara ens som färdigutbildad.. Kontakta läkare! Lycka till, håller alla tummar och tår!

  • Äldre 1 Jul 21:30
    #4

    Tack för era svar. Hade hoppats på en läkare ska kunna svara på min fråga här! Har vart i kontakt med olika läkare alla säger att de måste visa MR bilderna först till en professor och de kostar minst 5000 kr :( ... Och ytligare 2000 kr och få svaret på va det är!!!

  • Äldre 1 Jul 21:43
    #5

    Men vad har läkarna i Iran gett för svar då?

  • Äldre 1 Jul 21:47
    #6

    Bor hon i Pakistan? Ja, då får ni nog betala vad det faktiskt kostar med en bedömning av MR-bilderna. Det är ju så att vi här är extremt bortskämda med att betala inte ens en bråkdel av de faktiska kostnaderna. 


     


    Ingen seriös läkare med specialitet på det du efterfrågar kommer att ge dig ett svar här utan att ha kunnat granska plåtarna mer konkret och på ljustavla med mera. Och skulle du mot förmodan få ett svar på ett internetforum - skulle du verkligen ta det på allvar?


    Jag hoppas det inte är något allvarligt fel, för din och din mammas skull, men jag rekommenderar dig verkligen att inte hänga upp dig på att det kostar en del att få det bedömt - det kostar helt enkelt så pass mycket i vården, det är bara det att det subventioneras nåt makalöst via vårt system.

  • Äldre 1 Jul 21:49
    #7
    ShaBesta skrev 2016-07-01 21:30:55 följande:
    Tack för era svar. Hade hoppats på en läkare ska kunna svara på min fråga här! Har vart i kontakt med olika läkare alla säger att de måste visa MR bilderna först till en professor och de kostar minst 5000 kr :( ... Och ytligare 2000 kr och få svaret på va det är!!!
    Kan ni inte gå till vårdcentralen och visa bilderna? Läkaren där kommer inte kunna säga något, men kanske kan be om en bedömning av radiolog, alternativt beställa ny röntgen - dels för att få reda på vad som är fel, dels för att se om det ändrat sig.
    Är hon förresten i Sverige eller Iran nu? Om hon är där kanske hon kan få ett skriftligt svar, och visa det för dig?

    Jag är ingen radiolog och kan inte tolka bilderna åt dig. Skulle jag gissa skulle jag tro på en liten blödning, men det kan vara helt fel.
  • Äldre 1 Jul 22:01
    #8

    Förlåt, menade ju Iran. Förstår inte riktigt vad det är med mig som läser och skriver helt olika saker idag!

  • Äldre 1 Jul 22:02
    #9

    Problemet är att hon har träffat flera olika läkare den ena säger att det är nån blödning efter en stroke som hon har fått och den andra läkaren säger att det är hjärntumör nu vet vi inte vem vi ska tro på?!?!

    Och hon bor i Irak men åkte till Iran för mer MR.

    Jag har vart i kontakt med vårdcentralen oxå dom vill inte ta emot mig med bara röntgenbilder dom vill ha skälva patienten med på besöket.

    Jag ska ringa till läkaren på måndag och han får visa MR bilderna till professorn sedan får vi se va de blir för svar!

  • Äldre 3 Jul 00:35
    #10

    Nu vet jag inte om det är svensk vård du pratar om men i Sverige får man inte enligt lag ge ut information om en patient även om det är nära anhörig. Bor hon utomlands borde hon ju kunna få ett svar från läkare där hon har gjort sina undersökningar? Att få betala sådana summor för att få en redan tagen MR bild låter ju helt absurt men jag vet ju inte hur det funkar utomlands tyvärr. Om läkarna är oeniga och inte kan bestämma sig kanske det vore bättre om hon fick göra om undersökningen så hon får rätt information och behandling efter det! Lycka till

  • Äldre 3 Jul 11:15
    #11

    Är inte läkare och bör därför inte ta mitt svar som sanning.

    Är väldigt tveksam till att läkarna kan säga vad det är för något enbart från en MRI bild, kan enbart säga att något är där. Bilder på cystor, strokes, tumörer o.s.v ser väldigt lika ut. Jag hade gissat stroke eftersom att det inte ser ut som en främmande kropp i hjärnan utan som att det är en bit av hjärnan som lyser upp. 

    Googla på bilder av "brain tumor mri" eller "stroke mri", de är väldigt varierande men gemensamt mellan dom är att ett område lyser upp.

  • Äldre 3 Jul 21:52
    #12

    Har fått bättre bilder på MR .. Kanske de kan säga mer?? Eller va säger ni?? Ursäkta för dom dåliga bilderna tidigare ...

Svar på tråden Behöver hjälp!!! Angående en magnetröntgen som mamma har gjort?? Snälla nån?