• Anonym (tips tack)

    Hur trycker man ner en narcissist..?

    Behöver tips på hur man tar sig in under huden på en narcissist. Hur man rubbar dennes självsäkra attityd och världsbild, får denne att känna sig lika nedtryckt och värdelös som hen själv får andra att känna sig?

  • Svar på tråden Hur trycker man ner en narcissist..?
  • Anonym (Byt spår)

    Det kan du inte genom att försöka göra det. Dom kommer älska att du försöker däremot.

    Det du kan göra är att ignorera dom och kämpa förvar vara lycklig och oberörd och behandla dom som luft, lägga din energi på andra.

  • Anonym (Peter)
    Anonym (Ano) skrev 2018-03-06 08:08:48 följande:

    Tack! Jag tror att man för alltid blir både och. Mer eller mindre av det ena eller andra.

    Det var nog först efter 30 jag kan säga att jag legat övervägande på den positiva sidan och jag blir bättre och bättre på det. Det var på den nivån att jag trodde jag hade en utvecklingsstörning ända upp i 25-års åldern eftersom allt jag gjorde blev fel och filk sa ha högt att jag var konstig. Några få nära vänner i tonåren, samt min bror som som jag ville ta hand om och skydda räddade mitt liv.


    Ja, man är ju ett offer för omständigheterna. Ingen tvekan om det. Men klarar man av att leva ett så långt liv och fått barn som man verkligen gör allt för trots en sån uppväxt du haft så är man nog ändå i första hand en överlevare :)
  • Anonym (K)
    Anonym (Ano) skrev 2018-03-06 08:08:48 följande:

    Tack! Jag tror att man för alltid blir både och. Mer eller mindre av det ena eller andra.

    Det var nog först efter 30 jag kan säga att jag legat övervägande på den positiva sidan och jag blir bättre och bättre på det. Det var på den nivån att jag trodde jag hade en utvecklingsstörning ända upp i 25-års åldern eftersom allt jag gjorde blev fel och filk sa ha högt att jag var konstig. Några få nära vänner i tonåren, samt min bror som som jag ville ta hand om och skydda räddade mitt liv.


    Känner igen mig lite. Min mamma är inte narcissist, men kanske borderline, vilket innebär ett liknande beteende emellanåt. Jag trodde nästan att jag hade nån konstig atypisk "asperger light" ett tag. Det är bara det att jag nog är mer inkännande och anpassningsbar än de flesta. Men hjälplöst känslig och svår att komma inpå livet. Så småningom vände livet för mig. Men jag har mina dåliga dagar och kan ha separationsångest och jag kan ibland vara beroende av emotionell bekräftelse, och jag vet att jag kan ställa för hårda krav på både mig och andra ibland när livet är extra tufft. Min man har barn med en narcissist och han har varit väldigt utsatt, så vi har båda en vana inne att vara inkännande och gå på äggskal.
  • Anonym (H)
    Anonym (Byt spår) skrev 2018-03-06 09:18:10 följande:

    Det kan du inte genom att försöka göra det. Dom kommer älska att du försöker däremot.

    Det du kan göra är att ignorera dom och kämpa förvar vara lycklig och oberörd och behandla dom som luft, lägga din energi på andra.


    Så gjorde jag!

    Även om de befann sig i samma rum pga att de känner och umgås i samma kretser så behövde jag inte ens prata med de under hela den dagen. Jag var glad mot de som förtjänade det jag gav full uppmärksamhet åt de som respekterar mig. Inga elaka miner eller nåt jag fokuserade bara på glada andra människor.

    Narcissistens reaktion på detta?

    Skrik och bråk bakom en stängd dörr "alla behandlar mig illa alla är elaka hon satte den stolen där med flit hon gjorde det det" fast vi betedde oss alla normalt runt henne utåt sett var vi bara på en fest hemma och alla umgicks med olika alla umgås ju inte med alla gillar inte alla man hittar ju de man vill prata med men eftersom jag just,inte valde att prata med henne, så var det som att hennes kväll var förstörd. (För det är mig hon gjorde till sin spegel narcissister ska ju härma någon annan och vilka se ut som de och vara bästa vän med de osv)

    Offer offer offer synd om henne för 10 personer pratade med henne men inte 11. Då gick hennes självkänsla i bitar.
  • Anonym (Byt spår)
    Anonym (H) skrev 2018-03-06 12:29:44 följande:

    Så gjorde jag!

    Även om de befann sig i samma rum pga att de känner och umgås i samma kretser så behövde jag inte ens prata med de under hela den dagen. Jag var glad mot de som förtjänade det jag gav full uppmärksamhet åt de som respekterar mig. Inga elaka miner eller nåt jag fokuserade bara på glada andra människor.

    Narcissistens reaktion på detta?

    Skrik och bråk bakom en stängd dörr "alla behandlar mig illa alla är elaka hon satte den stolen där med flit hon gjorde det det" fast vi betedde oss alla normalt runt henne utåt sett var vi bara på en fest hemma och alla umgicks med olika alla umgås ju inte med alla gillar inte alla man hittar ju de man vill prata med men eftersom jag just,inte valde att prata med henne, så var det som att hennes kväll var förstörd. (För det är mig hon gjorde till sin spegel narcissister ska ju härma någon annan och vilka se ut som de och vara bästa vän med de osv)

    Offer offer offer synd om henne för 10 personer pratade med henne men inte 11. Då gick hennes självkänsla i bitar.


    Ja kanske eller så straffade hon dig bara. Man vet ju inte om dom utspelen är på riktigt, jag tror mer dom har ett manipulativt syfte, nämligen att påverka andra straffa dig för ditt beteende.

    Och tex prata med dig ?nu har du gjort henne väldigt ledsen? och sen ska du veta hur elak du varit för att hon försökte få så många som möjligt tycka det.

    Jag tror att allt dom gör är psykologisk krigsföring, även när dom skriker och gråter. Att det inte är på riktigt utan bara ett av alla sätt att dupera.

    Men precis, det gör dom iaf arga utan att man behöver göra något annat än att freda sig själv och hålla sig själv glad.
  • Anonym (tidiga livsläxor)
    Anonym skrev 2018-03-06 15:33:31 följande:

    Nej, låt bli. Man skall inte utöva kvinnoförtryck.


    Knepig kommentar eftersom fakta säger att livslång narcissistisk personlighetsstörning är vanligare hos män (7.7%) än kvinnor (4.8%).

    en.wikipedia.org/wiki/Gender_differences_in_narcissism

    Specifik källa:
    Grijalva et al. (2015) citing Stinson, F. S., Dawson, D. A., Goldstein, R. B., Chou, S. P., Huang, B., Smith, S. M., . . .Grant, B. F. (2008). "Prevalence, correlates, disability, and comorbidity of DSM?IV narcissistic personality disorder: Results from the wave 2 national epidemiologic survey on alcohol and related conditions". The Journal of Clinical Psychiatry, 69, 1033?1045.

    Wanna play again?
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Peter) skrev 2018-03-05 21:57:17 följande:

    Jag kan säga att den narcissisten jag har i min närhet är expert på att manipulera sin omgivning. Hon vet exakt hur hon ska göra mig förbannad och hon vet exakt vilka knappar hon ska trycka på för att få mig ur balans. Och i.o.m. den kunskapen så gör hon alltid det när någon annan är i närheten just för att sänka förtroendet för mig. Det är jävligt irriterande och sjukt vidrigt beteende, men å andra sidan så har ju jag låtit mig provoceras istället för att ignorera.

    Nästa gång hon kör med den här metoden ska jag ignorera henne totalt. Jag hoppas och tror att det kommer funka!


    Ja, samma här. "Min" narcissist har som specialitet att skapa situationer när jag "måste" fråga honom = ny kontakt/bryta min noll-kontakt. Det gäller uteslutande barnen, tex ett märkligt inplanerat husläkarbesök utan någon förklaring etc etc. Jag brukar hålla mig i det längsta, men det känns så sjukt att inte undersöka det.
    En annan ä att slå på "trevliga schyssta hjälpsamma" mot mig/barn, gärna så hans nya får ett kvitto på att hon valt rätt man och inte något knäpphuve´ som struntar i allt när det passar (mer likt sanningen...). Han är så jäkla perfekt i övrigt så ingen kan ana något. Säg en grej du vill fråga om honom (varför någon nu skulle vilja det;) - och jag kommer förmodligen att svara "perfekt"
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (tips tack) skrev 2016-07-16 13:52:15 följande:

    Behöver tips på hur man tar sig in under huden på en narcissist. Hur man rubbar dennes självsäkra attityd och världsbild, får denne att känna sig lika nedtryckt och värdelös som hen själv får andra att känna sig?


    Alltså, det går inte på normal väg. Och om du skulle göra det på något outgrundligt vis, så är det bara att springa. De vinner eftersom de inte drar sig för att "gå över lik" för att vinna.
  • Bestemor
    Anonym (tips tack) skrev 2016-07-16 13:52:15 följande:

    Behöver tips på hur man tar sig in under huden på en narcissist. Hur man rubbar dennes självsäkra attityd och världsbild, får denne att känna sig lika nedtryckt och värdelös som hen själv får andra att känna sig?


    Det går knappt att få dem nedtryckta.

    Då de är helt perfekta skulle de bli väldigt förbannade och säga upp bekantskapen eftersom du är falsk och avundsjuk som klagar och är elak.
Svar på tråden Hur trycker man ner en narcissist..?