• Anonym (Fått nog)

    nu lämnar jag snart gubbhelvetet

    Obs. Startade denna tråd i sex-kategorin för att kunna vara anonym.

    Jag är så himla ledsen och tom. Är 26 år, har två barn med min sambo (han är 32) barnen är 2 år , och 7 månader. sambon jobbar borta sön-fre varje vecka. Jag har tagit hand om barnen och hemmet 100% själv sen dag 1. I över två år alltså.

    Vårt förhållande har varit knackligt ganska länge, vi har flera gånger pratat om att göra slut. Men jag har alltid hållt ihop oss. Att han vill lämna mig är för att han tycker att jag tjatar på honom jämt. Att jag vill lämna honom är för att han ger oss så otroligt lite tid. Han är hemma frekväll till söneftermiddag, är inte det tillräckligt lite tid? Han sitter på toa typ 20min, duschar en halvtimme, pratar i telefon, facebookar/instagrammar osv, googlar på olika grejer. Går ut på krogen 1-2 helger i månaden. Frågar aldrig hur jag/barnen mår. Visar inget intresse av att ens ha ett förhållande.

    Jag känner mig inte älskad. Inte lycklig. Varje dag är bara en massa tjafs. Och när han är hemma tänker jag att jag ska få lite "hjälp av honom" med barnen (som är hans ansvar lika mkt som mitt så jag ska inte ens behöva be om hjälp) men när han är hemma är nästan bara värre. När jag ska lägga 7-månadersbarnet (vilket han aldrig gör för han säger att barnet vill att jag ska göra det + jag alltid gör det så jag kan likagärna alltid göra det) så leker han med tvååringen så att den skrattar högt och stör. Jag säger åt sambon att de ska va tysta men han struntar i det. Och när jag säger åt honom att jag inte känner mig älskad så säger han att han visst tycker om mig. Och när jag ber honom sluta retas med mig (vilket han gör typ hela tiden) så slutar han inte.

    Allt känns bara så larvigt men jag orkar seriöst inte mer. Har försökt lösa detta i ett år nu men det känns lönlöst. Känns som att det bara är jag som vill att det ska bli bra. Han bara driver runt. Hur mycket jag än tar upp våra problem så tar han de aldrig på allvar. Han skämtar alltid bort det. Igårkväll sa jag att vi struntar väl i det här då och flyttar isär. det enda han sa: äh det där menar du inte.

    Jag blir så himla ledsen för det känns som att det enda sättet att få honom att förstå att jag menar allvar är att flytta isär på riktigt. Vi har sagt ikväll (han sover nu) att vi skiter i det här och att vi flyttar isär. Han sa ingenting om det utan satt bara med sin telefon. Sen vaknade lilla barnet och jag fick gå in dit och under tiden somnade sambon, han bryr sig liksom inte om att vi typ gjorde slut. För han tror inte att jag menar allvar. För vi har sagt såhär förr och sen har allt "varit frid och fröjd" dagen efter. Vi inbillar oss det i alla fall. Han gör mig både ledsen och arg varje dag. Åtminstone varannan. Minst. Och jag blir oxtokig. För jag har sagt åt honom att inte göra si och så men ändå gör han det. Så han gör mig sur/ledsen medvetet. Varför gör han så?

    Sen när jag blir grinig så talar han om det för barnen. "Mamma är arg", "mamma bråkar" , "mamma tycker inte om pappa". Då vill jag bara smälla till honom på käften.

    Jag orkar inte ha det såhär längre. Jag vill vara lycklig i mitt förhållande och känna att allt är bra. Jag vill inte vara ledsen och tom. Jag vill kunna vara lycklig och ha energi och må bra. Det här duger inte. Och jag vet att barnen skulle ha det bra även om vi separerade, jag är en såndär lejonmamma som sätter barnen före allt. Därför känns det även bra att gå isär med pappan för jag vill kunna ha energi och glädje att vara en bra mamma.

    Vet inte vad jag ska göra. Önskar att allt bara kunde vara bra men uppenbarligen har han ingen lust med det för när jag tar upp det med honom så bryr han sig inte.. Det kanske inte finns nåt annat sätt att få honom att förstå än att låta honom komma hem från jobbet och se att barnen, jag och våra saker inte finns kvar. Vad sjutton gör man?

  • Svar på tråden nu lämnar jag snart gubbhelvetet
  • Anonym (Fått nog)
    Seven Costanza skrev 2016-07-24 00:21:02 följande:

    Du får ju bestämma dig för om livsstilen hans lön ger (och att du av någon anledning älskar honom trots hans beteende) är viktigare än all den andra skiten du tar upp som du stör dig på och blir ledsen av. Bara för att partnern betalar det mesta ger det inte denne frikort att retas och behandla en dåligt, och särskilt inte fortsätta med det när man tydligt sagt att man inte uppskattar det.

    Det verkar bara vara du som vill kämpa för förhållandet, han glider väl mest med för att han tänker att du ändå inte kommer lämna honom. Om du innerst inne vet att han har rätt så får du ju inse att du kommer stanna oavsett vad han gör och inte gör, och bestämma dig för att sluta reta dig på vad hans beteende OCH sluta hoppas på att han ska ändra något. För om du stannar förstår han ju att han inte _behöver_ ändra sig. I så fall accepterar du att hans lägstanivå uppenbarligen ligger på att bara bete sig tillräckligt okej för att du inte ska lämna honom, men inte att behandla dig så som du skulle vilja för att vara lyckliga tillsammans den största delen av tiden och inte ens _överväga_ att lämna honom. Stor skillnad.

    Dock: om ni går isär och har gemensam vårdnad har han ingen skyldighet att skriva över sin halva av föräldradagarna till dig trots att han inte själv "kan" vara föräldraledig, så han kan både vägra ge dig fler dagar och vägra vara hemma. Du riskerar alltså att hamna i en rävsax om ni separerar innan du kan börja jobba och ha barnen på förskola. Så länge ni är ett par kanske det är självklart för honom att skriva över dagar på dig men det kan ju ändras om ni separerar. Har läst om detta många gånger här på forumet.


    Tack för svaret. Väldigt bra skrivet. Jag vet inte om jag är så nedtryckt psykiskt eller vad det är. Men jag känner som att jag aldrig kommer lämna honom. Trots att han är som han är och att jag mår som jag mår. Ibland går det att prata med honom. Som ikväll, då har han sagt att han vet att han är dum och att han inte vet varför han är det osv. Ett sånt medgivande kan jag leva på i en vecka.. Ja alternativen är ju att fortsätta leva ett olyckligt liv med honom, eller att separera. Eller fortsätta leva med honom men skärma av från allt vad kärlek och en bra relation är så att man känner sig nöjd ändå. Men vad är det för liv. det känns som att jag kan bli lycklig utan honom, jag har ju ingen brådska med att träffa någon ny, och trivs i mitt eget sällskap. Men jag vill ändå verkligen inte att det ska ta slut. Men ibland när jag är ledsen så bestämmer jag mig mer eller mindre för att lämna ändå för jag tycker att jag förtjänar bättre. Och drömmen är ju att leva lycklig i en trygg relation, även om det inte är med honom. Känns som att jag måste göra mig till och anstränga mig för att han ska tycka om mig men hur jobbigt är inte det då? Och så ska det ju inte ens va. Som idag t.ex, vi skulle ut och åka en sväng och det var jättevarmt. Jag tog på mig jeans och en tröja som jag vet att han tycker är snyggt, även fast jag helst tagit shorts och linne. För jag ville att han skulle tycka om mig mer. Men ändå började vi tjafsa i bilen då han ville ha hög volym och det ville inte jag, och så tjafsade vi och jag blev ledsen över att det alltid är så mycket tjafs, då sa han att jag skulle torka tårarna och sluta larva mig och frågade om jag bara grät för att vara cool, och "ska du bete dig såhär fånigt så gör du ju knappast saken bättre". Typ "gråter du så tycker jag ännu mindre om dig". Han har alltid haft problem med att jag blir ledsen. Han gillar nog inte att han sårar mig, men undrar varför han gör det då. Och varför han säger såna taskiga saker istället för att trösta. Jag blir snart galen haha.. Skrattar nästan åt alltihop.
  • Anonym (Fått nog)
    Anonym (Mrlivsnjutare) skrev 2016-07-24 01:06:45 följande:
    Shit. skulle bara vilja hålla om dig och ge dig en kram. Hoppas att det löser sig för det är ju inte men ingen att det skall vara så som det är nu.
    Tack det värmer :) nej verkligen inte. Vill kunna vara glad i vår relation och må bra. Hoppas att det kan lösa sig men frågan är ju hur länge man orkar hoppas. Eller hur länge man bör hållas innan man ska sätta stopp. Så svårt.
  • Anonym (Mrlivsnjutare)
    Anonym (Fått nog) skrev 2016-07-24 01:15:53 följande:
    Tack det värmer :) nej verkligen inte. Vill kunna vara glad i vår relation och må bra. Hoppas att det kan lösa sig men frågan är ju hur länge man orkar hoppas. Eller hur länge man bör hållas innan man ska sätta stopp. Så svårt.
    Sådant är alltid svårt och det är otroligt svårt för en utomstående att förstå sig på. Men erfarenheten jag har är att mår man inte bra själv, ja då påverkar det så mycket annat. Så är det bara och det är vad det är. 
  • Anon22359

    Du låter ganska lik min sambo och hade hon skrivit på detta forumet kanske det hade låtit likadant. Men det finns alltid två sidor på myntet och det verkar som att du inte riktigt vet varför det är som det är?

    Alltså du vet hur han behandlar dig och anser att han inte bryr sig. Du har säkert rätt i dina tolkningar. Men varför bryr han sig inte? Om du nu älskar honom och helst

    Vill lösa detta, men ändå känner att det är hans agerande/hur han behandlar dig som är problemet så kanske du ska fråga dig själv varför han gör som han gör/inte bryr sig?

    baserat på vad du kommer fram till finner du nog ut vad du vill göra. För alla här som har gett dig tipset att lämna har ju bara hört dina känslor/sett din bild. Och drt verkar som att detsamma gäller dig.

  • Melissenta
    Anonym (Fått nog) skrev 2016-07-23 23:13:32 följande:
    Ingen aning! Helgalet. Han är rolig och väldigt framåt och jag beundrar vissa sidor hos honom. Jag tänker hela tiden att han har problem med sig själv som gör att han beter sig som han gör. Men det kanske bara är något jag målar upp i mitt huvud för att ursäkta honom typ. Men frågan är ju varför jag inte bara drar. Jag antar att jag så innerligt vill att det ska bli bra. Han var ju inte sån när vi träffades så jag tänker ju att det kan bli som det var. Förstår inte hur det kan ha blivit såhär infekterat. Han säger att graviditeterna (två barn två år i rad) och småbarnstiden tagit stryk på vårt förhållande men det gör det väl typ hos alla? Det tar man sig väl bara igenom?
    det låter så bekant.. jag är precis som du vill alltid hoppas in i det sista att det ska bli bra och så..

    trots att jag tidigare föreslagit att dra, men innan dess kanske ska ni försöka att gå parterapi? (kanske någon som föreslagit redan, )
  • Studentpappa
    Anonym (Fått nog) skrev 2016-07-24 00:59:58 följande:

    Nja jag vet inte. Om jag var borta och jobbade hela veckorna och kom hem på helgerna och försörjt hela familjen mer eller mindre så hade jag nog tänkt att jag förtjänar att sitta i soffan. Men jag vet inte. Men nej det är inte så kul att han är borta så mycket. Han var inte det när första barnet föddes utan det har bara blivit mer o mer.


    Så bara för att man tjänar mer pengar behöver man inte vara med sina barn? Det handlar givetvis om att ge barnen tid med sin förälder som är mer borta än hemma, inte vem som gjort sig förtjänt av att slippa vara med barnen. Om du är borta en vecka utan dina barn, skulle du aktivt välja bort dem när du kom hem?

    Jag tjänar mycket mer än min sambo, jag ser det dock inte som en anledning att hon ska ta hand om barnen mer än mig. Jag vill givetvis vara med mina barn annars hade jag inte skaffat dem.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Fått nog)
    Anonym (Mrlivsnjutare) skrev 2016-07-24 01:24:39 följande:
    Sådant är alltid svårt och det är otroligt svårt för en utomstående att förstå sig på. Men erfarenheten jag har är att mår man inte bra själv, ja då påverkar det så mycket annat. Så är det bara och det är vad det är. 
    Jaa. Det påverkar så otroligt mycket. Vardagssysslor känns jobbiga och det känns inget kul att träffa vänner. Så det är ju inte så kul.
  • Anonym (Fått nog)
    Anon22359 skrev 2016-07-24 05:49:04 följande:

    Du låter ganska lik min sambo och hade hon skrivit på detta forumet kanske det hade låtit likadant. Men det finns alltid två sidor på myntet och det verkar som att du inte riktigt vet varför det är som det är?

    Alltså du vet hur han behandlar dig och anser att han inte bryr sig. Du har säkert rätt i dina tolkningar. Men varför bryr han sig inte? Om du nu älskar honom och helst

    Vill lösa detta, men ändå känner att det är hans agerande/hur han behandlar dig som är problemet så kanske du ska fråga dig själv varför han gör som han gör/inte bryr sig?

    baserat på vad du kommer fram till finner du nog ut vad du vill göra. För alla här som har gett dig tipset att lämna har ju bara hört dina känslor/sett din bild. Och drt verkar som att detsamma gäller dig.


    Jag tror att han inte bryr sig / respekterar mig för att han värdesätter saker i typ pengar och hur mycket man äger och sånna materiella saker. Han är sån, medan jag värdesätter typ små ögonblick med barnen, eller om lasagnen blev perfekt, eller om det är en vacker solnedgång. Och nu när jag är hemma med barnen och inte jobbar och tjänar pengar och han får betala typ allt så ser han mig väl som mindre värd. Vet att det låter jättedumt men jag förstår ju honom och det är väl inget mer med det. Men grejen är ju den att jag inte KAN jobba för jag är hemma med våra barn. Någon av oss måste vara det. Och han har sitt företag och kan inte anställa någon i hans ställe för då går det inte så bra i företaget. Och jag vill gärna vara hemma med barnen. Men då kan man inte jobba och tjäna pengar. Därför tror jag att det kommer bli bättre så snart jag får ett jobb men det dröjer ju tills dess och jag blir lite sur på att han inte kan respektera mig ändå. Han är otroligt materiell och dömer saker för dess yta och sådär. Helst ska man vara dösnygg och sexig och alla ska vända sig om och vara avundsjuk på att han har en sån snygg tjej, sen ska man städa ihjäl sig och ta hand om honom som en mor, och dessutom vara framgångsrik och ha ett fett bankkonto. Och så är inte fallet för oss. Jag har lite hängmage sen graviditeterna och är lite överviktig och har inte mycket pengar. Det är så rörigt allting, det värsta är nog att jag blir så sur på honom för att jag känner att han inte kan respektera mig för den jag är, nu när jag inte har så mkt att välja på.
  • Anonym (Fått nog)
    Melissenta skrev 2016-07-24 09:39:48 följande:
    det låter så bekant.. jag är precis som du vill alltid hoppas in i det sista att det ska bli bra och så..

    trots att jag tidigare föreslagit att dra, men innan dess kanske ska ni försöka att gå parterapi? (kanske någon som föreslagit redan, )
    Parterapi är inte aktuellt. Han säger att funkar det inte så funkar det inte
  • Anonym (Fått nog)
    Studentpappa skrev 2016-07-24 10:58:28 följande:
    Så bara för att man tjänar mer pengar behöver man inte vara med sina barn? Det handlar givetvis om att ge barnen tid med sin förälder som är mer borta än hemma, inte vem som gjort sig förtjänt av att slippa vara med barnen. Om du är borta en vecka utan dina barn, skulle du aktivt välja bort dem när du kom hem?

    Jag tjänar mycket mer än min sambo, jag ser det dock inte som en anledning att hon ska ta hand om barnen mer än mig. Jag vill givetvis vara med mina barn annars hade jag inte skaffat dem.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Han är ju med barnen men vill inte göra "det jobbiga" typ byta blöja, städa upp osv. Men nä jag hade fått sjukt dåligt samvete om jag bara förväntat mig att den andra skulle göra allt bara för att den inte har ett riktigt jobb med lön
Svar på tråden nu lämnar jag snart gubbhelvetet