• Anonym (Undrar)

    Vad är det för pensionärer som inte har råd att köpa mat?

    Jag satt och läste nyheterna på svt och stötte på den här artikeln:

    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionarer-har-inte-rad-att-kopa-mat

    En kvinna från Stadsmissionen uttalar sig om att: "Maten som vi bjuder på kan vara den enda tillagade måltiden som äldre får under dagen".

    Jag får inte ihop det riktigt. Om man bara har garantipension och bostadstillägg och inget annat borde man ha ungefär 5000 netto att leva av efter hyran.

    Vad är det som gör att de här personerna inte kan köpa mat? Var gick det snett?

    Jag skulle vilja förstå, men jag får inte ihop det. Jag skulle gärna höra om hur det kan komma sig att de här människorna tvingas leva så här, är det ens riktigt sant?

  • Svar på tråden Vad är det för pensionärer som inte har råd att köpa mat?
  • Chianti

    Helt klart att en del i den här tråden inte vill förstå. Pensionsmyndigheten säger:


    att det finns 231 000 fattigpensionärer i Sverige.
    Antalet fattiga har fördubblats sen 2006.
    Bara i Sthlm har stadsmissionen serverat 11000 pensionärer lunch.

    Nu frågar jag er som nämnt att en pensionär inte kan ha kvar bilen, villan, sommarstugan: Tror ni att de som går till Stadsmissionen och tar emot allmosor har bil sommarstuga el villa? Eller tror ni att de 231 000 fattigpensionärerna sitter på såna tillgångar?
  • Anonym (kalle)
    Chianti skrev 2016-07-22 15:24:34 följande:
    toppenidé! Synd bara att mamma bor i ett seniorboende, blir svårt att byta med en barnfamilj.
    Oj en 4 a i seniorboende , det måste vara ovanligt
  • Chianti
    Anonym (kalle) skrev 2016-07-22 16:21:04 följande:
    Oj en 4 a i seniorboende , det måste vara ovanligt
    Nej det tror jag inte faktiskt, men jag gissar att du inte vet vad ett seniorboende är med tanke på kommentaren? Ett seniorboende är ett vanligt hyreshus, bara att man måste vara över en viss ålder för att få lägenhet, vanligtvis 55-65+. Det är alltså inte ett ålderdomshem. För att de ska vara attraktiva för pensionärer så byggde de nog rymliga lägenheter så att de med villa skulle kunna tänka sig att byta utan att downsiza för mycket.
  • Anonym (kalle)
    Chianti skrev 2016-07-22 16:27:44 följande:
    Nej det tror jag inte faktiskt, men jag gissar att du inte vet vad ett seniorboende är med tanke på kommentaren? Ett seniorboende är ett vanligt hyreshus, bara att man måste vara över en viss ålder för att få lägenhet, vanligtvis 55-65+. Det är alltså inte ett ålderdomshem. För att de ska vara attraktiva för pensionärer så byggde de nog rymliga lägenheter så att de med villa skulle kunna tänka sig att byta utan att downsiza för mycket.
    Jodå jag vet vad seniorboende är . I vår kommun byggdes  det massor av seniorboende på  1990 talet men inte byggdes det några 4 or. Många hyreshus byggdes även om, och i dem byggdes det 1 or 2 or samt 3 or. Min mamma bodde i bo 55 som det kallas hos oss.Självklart måste det finnas en gräns uppåt på bostadstillägget. Orimligt att en person kan få bo hur dyrt som helst.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (kalle) skrev 2016-07-22 16:40:05 följande:
    Jodå jag vet vad seniorboende är . I vår kommun byggdes  det massor av seniorboende på  1990 talet men inte byggdes det några 4 or. Många hyreshus byggdes även om, och i dem byggdes det 1 or 2 or samt 3 or. Min mamma bodde i bo 55 som det kallas hos oss.Självklart måste det finnas en gräns uppåt på bostadstillägget. Orimligt att en person kan få bo hur dyrt som helst.
    Problemet är att det inte finns anpassade små bostäder för de pensionärer som blivit änka/änkling att byta till när deras seniorboende blivit för dyrt för dem.
  • mammatill6

    Min mamma har 5000 kvar efter hyran. Låter mycket kanske. Men på det tillkommer försäkring, både hem och liv, tv-licens, tv, internet, el. Totalt ungefär 1000. Sen behöver hon busskort för att kunna göra saker. Hon har medicin som inte ingår i högkostnadsskyddet vilket kostar 300 i månaden. Läkare ungefär 200 i månaden. Då är det kvar 3500. Hon är en pigg och aktiv dam som vill kunna göra saker. Det kostar. De 3500 ska räcka till mat, kläder, glasögon, tandläkare, nån aktivitet med kyrkan, ladda mobilen, nån present ibland. Larm har hon inte och inte heller hemtjänst. Skulle hon behöva det skulle max för henne att betala vara 1300 plus larm för 200. Det är verkligen inte fett.

  • Anonym (sara)
    Anonym (anonym) skrev 2016-07-22 15:14:52 följande:
    Har redan varit i kontakt med socialtjänsten och de kunde inte hjälpa till eftersom den dåliga ekonomin beror på gamla skulder och kostnader.
    Ok, då förstår jag. Det är ett problem för många som vi kommer i kontakt med tyvärr. Även om man som tjänsteman önskar att man kunde hjälpa mer även med sånt kan vi bara uppmana personen att prioritera de allra viktigaste utgifterna som hyra, el, sjukvård och mat innan man betalar av på skulderna. Har ni pratat med avdelningen för budget & skuldrådgivning? De kanske kan hjälpa till att samla skulderna på ett ställe och på så sätt minska kostnaderna och kanske hjälpa till att upprätta en hållbar budget? Hoppas iallafall att det löser sig på något sätt för din pappa. Det är tufft att leva långvarigt på existensminimum, och det är sorgligt att så många hamnar i den situationen. 
  • Anonym (kalle)

    Så länge man är 2 pensionärer som bor ihop och kan dela på kostnaderna är det nog inte ett så stort problem .
    Tufft blir det när man blir ensam. Kvinnor blir äldre än män i genomsnitt och det är de som har de lägsta pensionerna

  • Flash Gordon
    Anonym (Undrar) skrev 2016-07-22 10:47:40 följande:

    Jag satt och läste nyheterna på svt och stötte på den här artikeln:

    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionar...

    En kvinna från Stadsmissionen uttalar sig om att: "Maten som vi bjuder på kan vara den enda tillagade måltiden som äldre får under dagen".

    Jag får inte ihop det riktigt. Om man bara har garantipension och bostadstillägg och inget annat borde man ha ungefär 5000 netto att leva av efter hyran.

    Vad är det som gör att de här personerna inte kan köpa mat? Var gick det snett?

    Jag skulle vilja förstå, men jag får inte ihop det. Jag skulle gärna höra om hur det kan komma sig att de här människorna tvingas leva så här, är det ens riktigt sant?


    Som svar på rubriken: vanliga hederliga svenska pensionärer. De heter Gösta, Bertil, Svea och Greta.

    De har förmodligen, de flesta av dem, slitit ont i hela sitt liv för att försörja sig själva och sina familjer.

    Det finns över en kvarts miljon av dem.

    231000 fattigpensionärer, enligt EU:s beräknings-formel.

    .
    Jag känner ett par av dem och det är alldeles riktigt jättesant.

    Mediciner, glasögon, en hörapparat. Nödvändiga kläder och skor. En oväntat utgift för något som går sönder.

    Allt kostar.

    Deras pengar räcker inte till och inte har de heller kroppen för att jobba extra och över för att dra in lite extraslantar.

    Många, många av dem är dessutom för stolta och snälla för att kräva in alla de bidrag de eventuellt har råd med.

    "Det finns ju andra som har det värre så man ska inte klaga".

    En generation med en moral från ett svunnet Sverige.
  • Uttran
    Flash Gordon skrev 2016-07-22 19:11:56 följande:

    Som svar på rubriken: vanliga hederliga svenska pensionärer. De heter Gösta, Bertil, Svea och Greta.

    De har förmodligen, de flesta av dem, slitit ont i hela sitt liv för att försörja sig själva och sina familjer.

    Det finns över en kvarts miljon av dem.

    231000 fattigpensionärer, enligt EU:s beräknings-formel.

    .

    Jag känner ett par av dem och det är alldeles riktigt jättesant.

    Mediciner, glasögon, en hörapparat. Nödvändiga kläder och skor. En oväntat utgift för något som går sönder.

    Allt kostar.

    Deras pengar räcker inte till och inte har de heller kroppen för att jobba extra och över för att dra in lite extraslantar.

    Många, många av dem är dessutom för stolta och snälla för att kräva in alla de bidrag de eventuellt har råd med.

    "Det finns ju andra som har det värre så man ska inte klaga".

    En generation med en moral från ett svunnet Sverige.


    Fast är de för stolta får de skylla sig själva. Vill de inte ha pengar slipper de, men då ska man inte komma och gnälla sedan.
Svar på tråden Vad är det för pensionärer som inte har råd att köpa mat?