• Äldre 24 Jul 15:47
    10675 visningar
    8 svar
    8
    10675

    Kub test

    Hej jag vänta nu på att göra ett fostervatten prov. Är någon här som har gjort det och det har visat sig att det inte var något fel trotts att KUB testet visade en hög risk?

    Väntan tär på mig så.

  • Svar på tråden Kub test
  • Äldre 24 Jul 16:21
    #1

    Jag fick 1:187 (trisomi 13,18) på kub förra graviditeten och fick då göra moderkaksprov. Det var normalt och ut kom en frisk flicka som nu är snart 2,5 år.

  • Äldre 25 Jul 16:40
    #3

    Gjorde kub test idag. Fick 1:295 på trisomi 18. Nu känns allt så tungt, trodde detta skulle vara lyckans dag för oss. Tog blodprov ( nipt test) efter kub testet och ul så vi får svar om de finns någon kromosom avvikelse inom 2 veckor. Bara en lång och jobbig väntan. Någon som varit med om liknande ?

  • Äldre 25 Jul 19:16
    #4

    Jag hade mycket sämre siffror! 1:2 på alla trisomierna. (Eller åtminstone trisomi 21, fick ingen detaljerad info) Idag sover en tjej på 4 mån bredvid mig, med normala kromosomer och det vackrare leendet i världen.

  • Äldre 20 Aug 00:17
    #5

    Jag fick ju då 1;8

    Fick jag veta då jag kom för att göra mitt fvp. Kände då hur hoppet dalade. Skulle få svar idag via telefon om det var någon avikels. Men ingen ringde. Men jag törs inte andas ut fören jag vet svaret till 100%

    Detta med Kub är inte bara... jag har faktiskt mått fruktansvärt dåligt psykisk sedan svaret från KUB jag var nog så naiv att jag tänkte aldrig på att något kunde vara fel. Det slog sig så att jag har försökt förtränga att jag är gravid. Har inte velat prata om det. Har dragit mig undan. Så det har varit en tuff tid. Skönt att höra att det har gått bra för er och för era små bebisar.

  • Äldre 20 Aug 07:02
    #6
    TUVA04 skrev 2016-08-20 00:17:22 följande:

    Jag fick ju då 1;8

    Fick jag veta då jag kom för att göra mitt fvp. Kände då hur hoppet dalade. Skulle få svar idag via telefon om det var någon avikels. Men ingen ringde. Men jag törs inte andas ut fören jag vet svaret till 100%

    Detta med Kub är inte bara... jag har faktiskt mått fruktansvärt dåligt psykisk sedan svaret från KUB jag var nog så naiv att jag tänkte aldrig på att något kunde vara fel. Det slog sig så att jag har försökt förtränga att jag är gravid. Har inte velat prata om det. Har dragit mig undan. Så det har varit en tuff tid. Skönt att höra att det har gått bra för er och för era små bebisar.


    Har du fortfarande inte fått svar? Förstår att det är otroligt jobbigt. Jag hade en vecka av ovisshet och stod knappt ut. Känner igen det där med att försöka förtränga graviditeten, jag lyckades till och med sluta må illa, vilket kom tillbaka dagen efter mitt goda besked, så underligt. Distrahera dig så mycket du kan medan du väntar är mitt bästa råd.
  • Anonym (K)
    Äldre 15 Sep 21:04
    #7

    Fruktansvärt med dessa kub tester. Tänk så många det är som avbryter graviditeter pga att kubtesten visade avvikelser! Tänkt så många utav dessa aborterade barn som igentligen var friska.

    Önskar att det inte fanns några sådana tester. Och att alla barn oavsett handikapp har rätt att leva.

    Har en svårt handikappad son och ångrar inte honom en sekund.

    Fick erbjudande om kubtest när jag var gravid i år. Men tackade nej. Men du är ju inte ung längre menade dom tänk om tänk om...bla bla. Nej sa jag ändå. Fick ett friskt barn.

    Här i tråden finns ju levande bevis på vad fel en kubtest kan visa.

  • Äldre 15 Sep 21:18
    #8
    Anonym (K) skrev 2016-09-15 21:04:20 följande:

    Fruktansvärt med dessa kub tester. Tänk så många det är som avbryter graviditeter pga att kubtesten visade avvikelser! Tänkt så många utav dessa aborterade barn som igentligen var friska.

    Önskar att det inte fanns några sådana tester. Och att alla barn oavsett handikapp har rätt att leva.

    Har en svårt handikappad son och ångrar inte honom en sekund.

    Fick erbjudande om kubtest när jag var gravid i år. Men tackade nej. Men du är ju inte ung längre menade dom tänk om tänk om...bla bla. Nej sa jag ändå. Fick ett friskt barn.

    Här i tråden finns ju levande bevis på vad fel en kubtest kan visa.


    Fast kub handlar ju om att välja ut vilka som behöver göra mkp och fvp. Ytterst sällan görs en abort enbart efter kub.
Svar på tråden Kub test