• Äldre 26 Jul 21:31
    86943 visningar
    133 svar
    133
    86943

    Ni i 30-40års åldern

    Undrar hur ni som är 30-40års åldern har det ekonomiskt? Hur mycket/lite pengar har ni? Vd jobbar ni med och hur mycket/lite tjänar ni?

    Hur mycket har ni i kapital och hur bekvämt lever ni? Är ni nöjda? Vilka mål har ni?

  • Svar på tråden Ni i 30-40års åldern
  • Äldre 26 Jul 21:42
    #1

    39 år, sambo med två barn. Båda tjänar ca 28-30 000/mån före skatt. Lågutbildade men trivs med våra yrken.
    Bor i nybyggt hus som kostat 3,3 miljoner att bygga, men är belånat för runt 2,2 miljoner. Har ca 200 000 på banken och lika mkt i fonder. Reser på charter en gång per år. Är nöjd med vår ekonomiska situation.

  • Äldre 26 Jul 21:46
    #2

    Museitjänsteman. Jobbar 75% (liksom min man) och får ut 15'. Har 100 000 på banken. Äger fem år gammal familjebil. Hyr bostaden. Inga lån öht. Lägger hellre tid på mina små barn än på jobbet. Är nöjd och lever gott. Snålar inte. Vill jobba mer när barnen blir större, för då kommer de också att kosta mer... Mitt ekonomiska mål är att ha så att det räcker och gärna öka på mitt sparande något samt sparande till barnen.

  • Äldre 26 Jul 21:49
    #3
    Tuuuuuuuut skrev 2016-07-26 21:46:42 följande:

    Museitjänsteman. Jobbar 75% (liksom min man) och får ut 15'. Har 100 000 på banken. Äger fem år gammal familjebil. Hyr bostaden. Inga lån öht. Lägger hellre tid på mina små barn än på jobbet. Är nöjd och lever gott. Snålar inte. Vill jobba mer när barnen blir större, för då kommer de också att kosta mer... Mitt ekonomiska mål är att ha så att det räcker och gärna öka på mitt sparande något samt sparande till barnen.


    Förtydligande: mina sparade pengar är enbart mina. Bilen samägs med mannen.
  • Äldre 26 Jul 22:03
    #4
    nyfikenkvinna skrev 2016-07-26 21:31:28 följande:

    Undrar hur ni som är 30-40års åldern har det ekonomiskt? Hur mycket/lite pengar har ni? Vd jobbar ni med och hur mycket/lite tjänar ni?

    Hur mycket har ni i kapital och hur bekvämt lever ni? Är ni nöjda? Vilka mål har ni?


    Är byggnadskonstruktör där jag tar fram ritningsunderlag för nyproducerade byggnader. Efter utbildningen har jag startkapital på 160 000kr som i dagsläget kommit upp till 310 000kr kontant. Klarat mig utan CSN och andra lån.

    Min första lön efter utbildningen var 27000kr. Genom att hoppa på nya utmaningar och tagit jobbet seriöst har löneökningen höjt till 29000kr efter sex månader i företaget. 

    Är riktigt nöjd idag med mitt lön som nykomling och hoppas öka ytterligare 10 % i nästa lönerevision. 
  • Äldre 26 Jul 22:17
    #5
    nyfikenkvinna skrev 2016-07-26 22:03:10 följande:
    Är byggnadskonstruktör där jag tar fram ritningsunderlag för nyproducerade byggnader. Efter utbildningen har jag startkapital på 160 000kr som i dagsläget kommit upp till 310 000kr kontant. Klarat mig utan CSN och andra lån.

    Min första lön efter utbildningen var 27000kr. Genom att hoppa på nya utmaningar och tagit jobbet seriöst har löneökningen höjt till 29000kr efter sex månader i företaget. 

    Är riktigt nöjd idag med mitt lön som nykomling och hoppas öka ytterligare 10 % i nästa lönerevision. 
    Det är alltid roligt att svara på sin egen TS =P
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • K grrl
    Äldre 26 Jul 22:34
    #6

    Jag är bosatt i en kommun med låga löner, men också låga levnadsomkostnader. Sett till medel- och medianinkomst här är jag och min partner höginkomsttagare. I övrigt tjänar vi väl helt ok och lever lite för bekvämt.

  • gbgumm­an
    Äldre 26 Jul 23:40
    #7

    38 år lön ca 30 000kr netto
    Gift två barn
    Bygger hus kostar ca 7 500 000kr
    Kommer ha lån på ca 3 300 000kr
    Besparingar ca 500 000+

  • Cl4udi­o
    Äldre 27 Jul 00:58
    #8
    K grrl skrev 2016-07-26 22:34:35 följande:

    Jag är bosatt i en kommun med låga löner, men också låga levnadsomkostnader. Sett till medel- och medianinkomst här är jag och min partner höginkomsttagare. I övrigt tjänar vi väl helt ok och lever lite för bekvämt.


    vad blir det då för lön?
  • Äldre 27 Jul 01:06
    #9

    34 år. Civilingenjör, jobbar som IT-konsult.
    Tjänar ca 45 000kr/mån. Fru, två barn på 3 och 6 år.

    Hus, värderat till ca 2 miljoner. Lån på 1,5 miljoner.

    Bil, snart avbetald. Audi A4 Avant 177hk Quattro -13.

    Besparingar på totalt ca 300 000kr. Det är lite lite men vi jobbar på att få upp det!!

    Amorterar 5000kr/mån och sparar 13 000kr/mån.

  • Äldre 27 Jul 01:14
    #10

    Är strax över 30, har väldigt lite pengar. Nån tia i nån byxficka, eller så. Sparandet är slut för länge sen, och inkomsterna har varit 0 rätt länge. Nu har jag dock börjat jobba lite, ca 2 timmar i veckan, som "menykonsult" (det är min chef som är cheeky. på kontraktet står det faktiskt att jag är kock, men jag kan inte jobba hands on än). Jag tjänar 2 timmar av en schysst heltidslön. Undrar hur mycket skatt det blir på den....

    Allt det kapital jag har kan inte räknas i pengar. Jag lever rätt bekvämt, med hundar och ungar och fan och hans moster (och flickvän/fästmö/kvinna/whatever). Jag har det jag vill ha, förutom ork och hälsa, men den kommer förhoppningsvis, den också. Just nu är drömmen och målet att orka följa med familjen hem på jullovet. De bjuder.

    Kalla mig parasit om ni vill, ni skulle inte vara de första. 


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden Ni i 30-40års åldern