• Äldre 26 Jul 21:31
    86944 visningar
    133 svar
    133
    86944

    Ni i 30-40års åldern

    Undrar hur ni som är 30-40års åldern har det ekonomiskt? Hur mycket/lite pengar har ni? Vd jobbar ni med och hur mycket/lite tjänar ni?

    Hur mycket har ni i kapital och hur bekvämt lever ni? Är ni nöjda? Vilka mål har ni?

  • Svar på tråden Ni i 30-40års åldern
  • gbgumm­an
    Äldre 28 Jul 11:24
    #21
    Akira Öken skrev 2016-07-28 10:57:24 följande:
    Ägandet är 50/50. Varje månad sätter vi in hälften av respektive lön på ett gemensamt konto, därifrån dras alla gemensamma kostnader för lån, drift, bil, möbler/inredning, mat, gemensamma nöjen etc. Resterande pengar använder man precis som man vill. Ett okomplicerat upplägg som passar fint för oss i nuläget.
    Hur gör ni med amortering och renoveringsbuffert. Känner att jag vill ha en buffert den dag något på huset behövs göras. Huset kommer vara nytt men vill ändå vara beredd om säg 10-15 år. Gillar specifika konton.
  • Äldre 28 Jul 19:47
    #22

    Jag är 35 år och sambon 40. Vi bor i Stockholms innerstad i en för liten lägenhet. (2:a) med vår dotter på två år. Jag tjänar 33500 kr och sambon 70000, dock jobbar han 80% just nu. Jag har 600000 sparat. Sambon har inte så mycket, men han äger å andra sidan lägenheten som är värd minst 2,5 miljoner och lånet har han betalat av, så han kommer kunna spara från nu. Vi har mycket låga kostnader för boendet och inte så värst mycket för bilen, en Skoda från 2002.

    Vi hoppas hitta vårt drömhus på landet och en större lägenhet.

  • Äldre 28 Jul 22:22
    #23
    gbgumman skrev 2016-07-28 11:24:27 följande:

    Hur gör ni med amortering och renoveringsbuffert. Känner att jag vill ha en buffert den dag något på huset behövs göras. Huset kommer vara nytt men vill ändå vara beredd om säg 10-15 år. Gillar specifika konton.


    Amortering och buffert tas från samma gemensamma konto. För oss finns det inget behov av att skapa fler konton för specifika ändamål.
  • Äldre 30 Jul 17:54
    #24

    35 år åldern, civilingenjör med chefsbefattning och resultatansvar för en omsättning på +500Mkr. Lön på ca 60000kr/mån brutto + bonus.

    Bostadsrätt med ett värde på ca 3Mkr efter lån

    Aktieportfölj på 4Mkr (började spara som 12 åring i aktier)

    Sambo i dagsläget med barn på halvtid.

    Livet leker oftast, men självklart fastnar man i ekorrhjulet emellanåt.

  • Äldre 4 Aug 22:27
    #25

    Undrar över det här med den höga bolån som flertal av er ha då vi tänker köpa en bostadsrätt mellan 2-2,5 milj med möjligtvis en belåning över 1,2 + milj. Hur länge har ni haft lånet samt när beräknas ni vara färdiga med att betala av lånet?

  • Äldre 4 Aug 22:31
    #26
    linnéa001 skrev 2016-07-28 19:47:47 följande:

    Jag är 35 år och sambon 40. Vi bor i Stockholms innerstad i en för liten lägenhet. (2:a) med vår dotter på två år. Jag tjänar 33500 kr och sambon 70000, dock jobbar han 80% just nu. Jag har 600000 sparat. Sambon har inte så mycket, men han äger å andra sidan lägenheten som är värd minst 2,5 miljoner och lånet har han betalat av, så han kommer kunna spara från nu. Vi har mycket låga kostnader för boendet och inte så värst mycket för bilen, en Skoda från 2002.

    Vi hoppas hitta vårt drömhus på landet och en större lägenhet.


    Intressant! Hur länge har du sparat med tanke på att du har 600 000 kr sparat? samt hur ni har lyckats betala av bolånet eftersom ni är unga enligt mig själv? 
  • Äldre 5 Aug 07:22
    #27
    nyfikenkvinna skrev 2016-07-26 21:31:28 följande:

    Undrar hur ni som är 30-40års åldern har det ekonomiskt? Hur mycket/lite pengar har ni? Vd jobbar ni med och hur mycket/lite tjänar ni?

    Hur mycket har ni i kapital och hur bekvämt lever ni? Är ni nöjda? Vilka mål har ni?


    Jodå, vi har det rätt bra.

    Nettolöner 18k+21k. Medelålder 39 år.

    Huset i princip avbetalt. Skulle det säljas gissar jag på ca 1,4 miljoner.

    Låga kostnader, räkningar på mindre än 9000.

    Har ca 180k sparat.

    Skuttig gammal bil som snart behöver bytas ut.

    Vi räknar med att kunna göra ett par resor per år.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 5 Aug 07:31
    #28

    180k gemensamt spar. Tilkommer lite privat på totalt strax under 100k.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • gbgumm­an
    Äldre 5 Aug 07:59
    #29
    nyfikenkvinna skrev 2016-08-04 22:27:20 följande:

    Undrar över det här med den höga bolån som flertal av er ha då vi tänker köpa en bostadsrätt mellan 2-2,5 milj med möjligtvis en belåning över 1,2 + milj. Hur länge har ni haft lånet samt när beräknas ni vara färdiga med att betala av lånet?


    Vi har inte det lånet än. (Ca 3,5 miljon) Vi börjar bygga i höst. Vi kommer ha det lånet och amortera en summa varje månad. Vi kommer inte kunna amortera klart under vår livstid i den takten. Jag vet att jag kommer ärva ett obelånat hus med bra läge. Har vi råd kommer vi behålla båda och har vi inte råd kommer vi välja ett. Eller så kommer vi sälja vårt nya hus som gamla. Huset skulle om det var klart kunna säljas för ca 8-8,5 miljon för grannhuset gick nyss för 9 miljoner. Och även om bostadsmarknaden sjunker så kommer vi troligtvis ha ett stort övervärde. Då kan vi köpa en liten lägenhet och behålla det andra huset. Kommer troligtvis även ärva runt en miljon i pengar då jag vet att mina föräldrar har det men aldrig gör av med något även om jag tjatar om att de bör unna sig något. Min man kommer nog också ärva då de har tillgångar. Men det kan man inte räkna med. Mina föräldrar är mycket öppna i sådana frågor och vi har pratat om det. Så man kan nästan säga att vi är fyra om denna affär. Jag är ensambarn.
  • Äldre 5 Aug 08:35
    #30

    Vi är båda 40 år och bor i centralt radhus i Uppsala. Har lån på 4.3 miljoner. Min lön är 92k i månaden före skatt och min fru har 27k. Vi har 3 barn och bil. Inga andra lån och 700k sparat tillsammans. Målet är att få ner lånet rejält kommande 5 år samt fixa upp huset.

Svar på tråden Ni i 30-40års åldern