• Äldre 26 Jul 21:31
    87033 visningar
    133 svar
    133
    87033

    Ni i 30-40års åldern

    Undrar hur ni som är 30-40års åldern har det ekonomiskt? Hur mycket/lite pengar har ni? Vd jobbar ni med och hur mycket/lite tjänar ni?

    Hur mycket har ni i kapital och hur bekvämt lever ni? Är ni nöjda? Vilka mål har ni?

  • Svar på tråden Ni i 30-40års åldern
  • Äldre 12 Aug 07:28
    #51
    Guapa skrev 2016-08-11 23:30:44 följande:

    Universiteten och högskolorna är knappast kända för att ge höga löner så din man har lyckats extremt bra och dessutom så ung. Genomsnittslönen för professorer ligger runt 50-60 tkr /mån och då är majoriteten äldre än 50 år. Som lektor tjänar man i snitt strax över 40 tkr/mån och som doktorand betydligt mindre.


    Så är det kanske, jag har ingen koll på löneläget för professorer. Nu bor ju vi i Stockholm så hans lön är väl högre än snittet pga det kanske. Han är duktig inom sitt område och universitet och företag utomlands försöker locka bort honom från Sverige.
  • Äldre 13 Aug 18:46
    #52
    Komintepånågotanvändarnamn skrev 2016-08-08 23:03:41 följande:

    Hejsan,

    Vill bidra med min situation...

    Familj på 5...barn 12,9,9

    Min inkomst...360000/mån BRUTTO, 19 veckors semester, 10000 USD bonus per år

    Yrke...pilot

    Ålder...43

    Har verkligen karriärklättrat för att nå dit jag är idag...offrat en del tid med familjen

    Fru.vill ändra karriär..studerar på Universitetet, kommer att arbeta 50% när hon fått sin examen

    Hus...värde ca 7500000, Lån 4500000

    Amorterar det minsta jag kan pga att jag har under 1% i ränta på huslånet

    Investerar istället med i genomsnitt 11% avkastning de senaste 10 åren

    Åker aldrig "charter" utan upplevelseresor med hela familjen ca 3 ggr per år.

    Livet är gott nu men har fått jobbat för det också


    Lyx! Undrar hur mycket pengar ni gör av på månaden? typ fasta utgifter och nöjen.
  • Ursäkta sent svar...

    Vi gör av med ca 55000 i månaden och då ingår allt förutom tillfälliga engångskostnader.

    Investerar 100000/mån och sparar ca 10000/mån på konto.

    Har inte alltid varit så här bra utan skördar frukterna nu liksom...

  • Fru Ve
    Äldre 16 Aug 19:41
    #54

    Jag och mannen är 32 och 33. Jag jobbar nästan heltid. Får ut efter skatt ca 25 000 så jag tjänar OK. Har 4,5 årig högskoleutbildning. Mannen går på högskola och lånar lite från CSN, han har bara 5000/månad i inkomst efter skatt. Vi har två barn som vi får barnbidrag för. Mannen är färdig med sin utbildning i januari och då kommer han att kunna börja jobba och få ut 18-20 tusen efter skatt. Samtidigt så är jag gravid nu så en av oss kommer att vara hemma med FP från och med februari. Så ekonomin blir nog plus minus noll i ett par år framöver. Vi klarar oss dock bra ändå. Bor i villa i mellanstor stad. Har två bilar som vi inte har lån på (skapliga bilar men absolut inte nya). Vi har ett lån på strax under en miljon på huset och det är ju med dagens mått ganska lite. Lever generellt rätt billigt och smart genom att köpa begagnat och ha billiga intressen. Det är inte bara inkomsterna utan också utgifterna som styr hur bra man har det. Tror dock om 5-10 år att vår ekonomi bara kommer att bli bättre och bättre jämfört med nu. Så längre resor och sådant får vi göra då barnen blir större. Jag är nöjd med tillvaron!

  • Fru Ve
    Äldre 16 Aug 19:43
    #55

    Sparkapital har vi inte så mycket, ca 50 000 i buffert bara. Vi har använt 50 000 av våra sparade pengar nyligen för att köpa bil (vi måste ha två). Dock skulle vi få låna upp på huset om det kniper, vi har ett övervärde med några hundra tusen. Har också släkt vi skulle få låna av om något väldigt oväntat hände (har aldrig behövts).

  • Äldre 16 Aug 22:51
    #56

    Det var inga dåliga löner och sparkonton folk hade i 30-årsåldern :D en får applådera!

    Jag tjänar 30 före skatt, min sambo runt 35, men vi jobbar inte heltid pga barn (2-åring). Hus köpt för 2 miljoner, lån på 1,6. En KIA kombi köpt kontant och ny för några år sedan. Jag är 32.

    Sparkontot knappt 100 000 just nu, men har lagt många tusenlappar på huset sen vi köpte för 4 år sedan. Sparar 500 till barnet och 500 var varje månad. Amorterar 3500.
    Jag tycker att vi har det otroligt bra ställt, köper vad vi vill och äter vad vi vill och kan greja med huset utan att behöva snåla. Tycker att vår ekonomiska situation är hur lyxig som helst och saknar egentligen ingenting just nu.Tacksam för att jag även gillar mitt jobb.

    Skulle hellre jobba mindre och leva billigare än det omvända, men vill även ge mitt barn en bra materiell status.

  • Äldre 16 Aug 23:16
    #57

    37 år och jobbar i butik. Ansvarig i förbutik.
    Jobbar just nu 80% pga barn, men tycker det funkar kanon och vet inte om jag nånsin kommer gå upp till heltid igen.
    Får ut mellan 16.000-18.000 efter skatt.
    Bor i hyresrätt, hyra ca.11.000. Har en bra bil som är från nångång runt 2005.
    Lever gott och känner inte att vi behöver mer pengar, även om det hade vart skönt förståss.
    Maken får ut ca.18.000 i månaden efter skatt.
    På banken har vi ca.1.500.000 pga ett hus vi sålde.

  • Äldre 17 Oct 18:35
    #58

    Några fler som vill dela med sig?

  • Äldre 18 Oct 20:54
    #59

    32 år. Singel. Jobbar som sjuksköterska. Tjänar 40000 kr / mån brutto. Netto 29500.
    Utgifter på 8000 kr. Sparar 20000 kr per månad.
    Sparande: 250 000 kr.

    Bor just nu hos min föräldrar... har flyttat till en ny stad och ett nytt arbete och här har det varit svårt att hitta bostad med rimliga priser. Nu är jag på jakt efter en bostad i göteborg men samtidigt ser bostadsmarknaden ut som den gör. Känns lite dump att köpa en lägenhet för överpris om priserna är påväg att sjunka. Sedan vet jag inte om jag kommer trivas i staden och på jobbet så är lite avvaktande med ett köp just nu. Planen är att hitta en bostad inom de närmaste månaderna när jag känt av hur jag trivs i staden och på jobbet.

    Min dröm hade varit ett litet hus ute på landet. Vi får se.

  • nåntin­gannat
    Äldre 18 Oct 21:59
    #60

    Är 36 och tjänar 24k efter skatt. Jobbar som ingenjör. Är gift och har ett dagisbarn.
    Jag har drygt 2 miljoner på banken. Hade en bostadsrätt innan jag blev ihop med min man. Flyttade in i hans hyreslägemhet och sålde sen bostadsrätten med vinst.
    Vi har helt separat ekonomi, han har ej så mycket sparat. Jag sparar väl 5-8 tusen, känner mig å ena sidan rik som ett troll men å andra sidan har jag knappt råd med en lägenhet i Sthlm. Typ en trea för 6 miljoner, hur har folk råd!? 
    Upplevde det som väldigt belastande när jag hade bostadslån.

    Mina pengar har investerat mest i indexfonder och typ 30 tusen har jag i Bitcoin.

Svar på tråden Ni i 30-40års åldern