• nyfikenkvinna

    Ni i 30-40års åldern

    Undrar hur ni som är 30-40års åldern har det ekonomiskt? Hur mycket/lite pengar har ni? Vd jobbar ni med och hur mycket/lite tjänar ni?

    Hur mycket har ni i kapital och hur bekvämt lever ni? Är ni nöjda? Vilka mål har ni?

  • Svar på tråden Ni i 30-40års åldern
  • nåntingannat
    nyfikenkvinna skrev 2017-10-21 15:24:45 följande:
    Har inte riktigt koll på bostadsmarknaden och stadsdelarna där. Nu bor vi i Gbg, och  bostadspriserna är lägre här jämfört med Stockholm. Vi har gett en stor 2:a lite över 2 milj i slutet av förra året. Tagit lån på 1,7 milj från banken, och i dagsläget har vi betalat av 21 % av bolån. Fortsätter vi den här takten så kommer vi kunna betala av lägenheten om tre år. Så visst går det. 
    Va bra! Tre år är ju inte så länge! O sen när lägenheten är betald kommer du kunna spara en massa och leva väldigt billigt!
  • Flashbulb
    nåntingannat skrev 2017-10-21 13:09:03 följande:
    Belastande, då menar jag att jag känner mig ofri och låst. Känner mig bunden till mitt jobb för att jag har ett lån osv.
    Ah, exakt min vän. Ju mer utgifter man har i livet desto mindre fri är man. Varje månad är det samma sak. Fast i en ekonomisk fälla där man är tvingad till arbete för att betala sina utgifter som inte betyder något i slutändan. Mobilräkning, interneträkning, el, hyra, bil, banklån, kreditkort, försäkring, gym, tandläkare. Bla bla bla... Känslan av frihet är den bästa.
  • nyfikenkvinna
    nåntingannat skrev 2017-10-21 20:58:07 följande:
    Va bra! Tre år är ju inte så länge! O sen när lägenheten är betald kommer du kunna spara en massa och leva väldigt billigt!
    Jag tycker att vi sparar nu genom att amortera av bolånet. Jag anser att det är viktigt att äga sitt hem, amorterar och då ser jag till att jag få den största kakan själv och bankens bit blir mindre och mindre. Nu lever vi billigt också, tror att våra fasta utgifter i månaden ligger 6000 kr. Det är bostadsavgiften och räntan som äter upp den stora biten. Min sambo är bra på att laga mat, så här hemma får vi alltid god mat som inte kostar mycket heller. Vi unnar oss på restaurangsbesök och lite shopping. Försöker alltid göra medvetna köpval. Vi har det gott ställt och kan spara pengar. Så allting går!

    Jag ser att du har lyckats spara ihop 2 milj. Hur hade du gått tillväga? 
  • Tyckerbra

    Hej!

    Jag är 37år, lön 55.000:-/mån

    3barn, äldsta 12år. Har hus, lgh, sommarstuga och båt. Sammanlagda lån på nästan 6milj eller strax där under. Sammanlagda värdet på boende är dock minst det dubbla. Sparande på ca 500.000:- där tanken är att hjälpa barnen med en del i kontantinsatsen. Sparar kanske ca 15.000kr i månaden ink pension. Har en man som tjänar något mer än mig i månaden men framförallt genom en bonus som brukar ligga på 100-300tusen om året. Vi lever gott men inte i överflöd. Reser mycket och bor gärna fint. Vi kommer båda från riktigt låginkoms familjer och har gjort en löneresa. Hjälper våra föräldrar med det ?lilla extra? som att betala resor/restaurangbesök osv. Jag är lärare i botten och han jobbar med IT.

  • nåntingannat
    nyfikenkvinna skrev 2017-10-22 11:33:43 följande:
    Jag ser att du har lyckats spara ihop 2 milj. Hur hade du gått tillväga? 
    Jag skaffade väl mig inte en dyra vanor när jag slutat plugga... kanske var det som gjorde det.
    Sen köpte jag en bostadsrätt ganska direkt efter att jag börjat jobba. Amorterade som en tok. Varje krona jag fick över lade jag på lägenheten. Och sen sålde jag lägenheten med vinst efter jag flyttat in hos min partner.

    Vi reser en massa och äter ofta ute. Däremot är jag ganska ointresserad av prylar, och när vi reser bor vi ganska enkelt. Hittils i år har vi t.ex, varit två gånger i Asien och gjort två resor inom Europa. Jag har aldrig ägt en bil utan åker kommunalt. Äter ute på enklara ställen.  
  • neisep

    Har de inte särskilt bra ekonomiskt.
    i fonder/aktier ca 280k, jobbar just och tjänar väl ca 24.500kr per månad brutto.

    Inge större bekvämlighet bor i en liten etta thats about it liksom, är inte särskilt nöjd med tanke på att jag är 31 så känna de rätt skit rent ekonomiskt.

    Har som mål att bli miljonär innan jag fyllt 40 åtminstone

  • Noname00
    nåntingannat skrev 2017-10-23 09:25:00 följande:
    Jag skaffade väl mig inte en dyra vanor när jag slutat plugga... kanske var det som gjorde det.
    Sen köpte jag en bostadsrätt ganska direkt efter att jag börjat jobba. Amorterade som en tok. Varje krona jag fick över lade jag på lägenheten. Och sen sålde jag lägenheten med vinst efter jag flyttat in hos min partner.

    Vi reser en massa och äter ofta ute. Däremot är jag ganska ointresserad av prylar, och när vi reser bor vi ganska enkelt. Hittils i år har vi t.ex, varit två gånger i Asien och gjort två resor inom Europa. Jag har aldrig ägt en bil utan åker kommunalt. Äter ute på enklara ställen.  
    Så större delen av dina 2 miljoner är mer från avkastning än sparande?
  • nyfikenkvinna
    Noname00 skrev 2017-10-24 19:27:32 följande:

    Så större delen av dina 2 miljoner är mer från avkastning än sparande?


    Man kan lägga undan en stor del av lön med den billiga leverne som nåntingannat har. För så lever jag oxå, lever som en student men har en bra lön.
  • nåntingannat
    Noname00 skrev 2017-10-24 19:27:32 följande:
    Så större delen av dina 2 miljoner är mer från avkastning än sparande?
    Ja något större delen är vinsten. Dock amorterade jag av ung 900k innan jag sålde lägenheten. Vissa tycker att jag har jättemycket cash, dock har ju priserna stigit i Sthlm otroligt mkt och 2M räcker inte långt.
  • Twinkle Little Star

    45 år, ensamstående med två tonåringar.

    Har tillsammans med mitt ex (ja, vi samarbetar om pengar ännu) ca 1,4 miljoner i aktier som ska ge oss ett bra tillskott när vi går i pension. Papper på hur detta ska fördelas är skrivna hos advokat, det är skyddat så inga nya eventuella partners kan få tillgång till det. Jag och exet sparar ännu några tusenlappar/månad till detta och tillsammans med utdelningarna blir det ungefär +100 000 kr i nysparande/år till depån.

    Har själv ca 210 000 kr i min buffert, CSN-lån på 85 000 kr men för övrigt lånefri. Bord dock i en DYR hyresrätt vilket var det enda jag fick när vi gick isär. Skulle vilja hitta billigare så småningom.

    Har sjukersättning på 25% och får lön på 75%. Klarar mig bra då jag är väldigt sparsam (förklaringen till ovanstående aktiekapital

Svar på tråden Ni i 30-40års åldern