• Ax8
    Äldre 16 Aug 16:43
    10235 visningar
    49 svar
    49
    10235

    Bli gravid med en äggledare

    Hej!

    Jag o min kille startade bebisverkstan i april i år o lyckades på försök 1! Lyckan varade inte länge då jag kort därefter fick en blödning. Jag blödde väldigt lite, från lite var tredje dag, till varannan dag. Jag hade intr ont under den tiden. Efter två veckor sökte jag vård då jag börjat blöda mer, blev undersökt, livmodern var tom o läkaren konstaterade missfall. Detta va i mitten på juni. 29/6 på kvällen fick jag superont i magen men bestämde mig för att härda ut o åka in morgonen därpå.

    Jag opererades sedan akut för utomkveds den 30/6 o förlorade höger äggledare. Nu väntar jag fortfarande på mens, o att kunna starta verkstaden igen.

    Hur lång tid tog det för er att få tillbaka mensen? Har ni lyckats plussa efter bortop. äggledare? Och hur lång tid tog det isåfall?

    Behöver lite pepp nu då jag är så ledsen fortfarande :'(

  • Svar på tråden Bli gravid med en äggledare
  • Äldre 16 Aug 17:39
    #1

    Hej, min lillasyster opererade bort en äggledare och efter tre - fyra månader blev hon gravid Så lycka till!!

  • Äldre 16 Aug 21:11
    #2

    Jag fick tillbaka mensen efter 5 veckor. Har inte försökt bli gravid utan skyddat mig men har trots det blivit gravid mer än en gång. Så jag har inte märkt någon minskning av fertiliteten alls. Har hört att den ska ligga på mellan 95-100% trots att en äggledare är borta.

  • Äldre 17 Aug 18:21
    #3

    Jag har också bara en äggledare. Den andra är dock inte opererad utan fungerar bara inte så vet inte om det är riktigt samma sak.

    Men den jag har levererar i alla fall. Första barnet tog dock 5 år men andra barnet kom på första försöket och tredje barnet jag bär nu är en liten överrasknings bebis :)

  • Äldre 13 Oct 22:07
    #4

    Jag lyckades inte plussa med bara en äggledare, försökte i 7 år innan vi började med IVF. Antar att den äggledaren jag hade var igensatt, någon spolning gjordes aldrig.


  • Äldre 10 Nov 16:38
    #5

    Hej!
    Jag vet hur jobbigt det är med ett X och alla frågor som väcks. Jag tänkte bara dela med mig kort av min historia. 

    Jag fick mitt X november 2017 och opererade bort ena äggledaren. Fick min första mens ca 5-6 veckor efter operationen och bebistillverkningen tog fart. Det tog 1 ett år för oss att bli gravida igen- men vi har inte varit supernoga med att pricka in ÄL utan mer kört på och hoppats att de ska ta sig. Det slutade dock i ett tidigt missfall.. och nu ska vi börja om igen... Så tufft och jobbigt. Ville bara dela med mig. Hoppas både du och jag lyckas bli gravida igen inom kort!

  • Äldre 10 Nov 18:09
    #6

    Hej!

    Jag opererades oxå för ett x innan sommarn, fick då även ta bort min högra äggledare. Jag och min man har nu gått en utredning som visade att jag hade stopp i början på min vänstra så vi kan inte få barn på eget håll! Så vi ska dit nu på onsdag och skicka in remiss e det tänkt,

    Men sen så plussade jag själv igår?? Fattar nu ingenting e fortfarande i chock! Men nu är jag orolig ifall det är utomkved igen efter som jag hade ?stop i äggledaren? så nu går jag på toa 311 gånger om dagen för att titta om det kommer blod, så glad att vi ska till kliniken på Onsdag då får vi förhoppningsvis klarhet i saken!

  • Äldre 10 Nov 19:14
    #7

    Opererade bort högra äggledare jan 15, fick tillbaka mensen ca 1 månad senare sen tog det ca 1 år att bli gravid med sonen som precis fyllt 2 år. Jag har sedan fått ytterligare ett barn där det bara tog tre försök. Var från början dessutom tvillingar med ett ägg från varje äggstock (enligt läkaren då jag gjorde ul). Blev dock tidigt missfall på ena tvillingen. Så min kvarvarande äggledare verkar ha tagit över jobbet. Hoppas det kan ge hopp! Lycka till <3

  • Persi9­1
    Äldre 11 Nov 11:45
    #8

    Opererades för X innan sommaren och har inte blivit gravida ännu :( Vi har precis skrivit in oss på privat klinik för att genomgå utredning. Av någon anledning tror jag att jag inte har någon passage i min andra och nu enda äggledare.

    VARFÖR får man X? Det är en fråga jag ställt mig många gånger och vården verkar inte kunna svara heller på varför det blir så.

  • Äldre 11 Nov 13:37
    #9
    Persi91 skrev 2018-11-11 11:45:44 följande:

    Opererades för X innan sommaren och har inte blivit gravida ännu :( Vi har precis skrivit in oss på privat klinik för att genomgå utredning. Av någon anledning tror jag att jag inte har någon passage i min andra och nu enda äggledare.

    VARFÖR får man X? Det är en fråga jag ställt mig många gånger och vården verkar inte kunna svara heller på varför det blir så.


    Jag kan tyvärr inte svara på din fråga varför, men beklaga att det hände dig. När de opererade mig så dem att de hade kollat den andra äggledaren samtidigt och att den såg bra ut. Du vet inte om de kollade det på dig också?
  • Äldre 11 Nov 19:04
    #10

    Jag fick X i maj 2017 och tog bort ena äggledaren. Har spolat den andra som det är passage i. Försökt bli gravid i 1,5 år sedan dess och tyvärr har det inte hänt något. Ser att det är en gammal tråd men kan lika gärna uppdatera här också så att de som är i samma sits och googlar hittar svar. Inte för att det är någon solskenshistoria... Men för att man vill hitta andra som varit med om samma. Nu ska vi börja privat ivf och har första besöket om två veckor ungefär.


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
Svar på tråden Bli gravid med en äggledare