• Anonym (Illa till mods)
    Äldre 28 Aug 17:41
    35523 visningar
    194 svar
    194
    35523

    Köra bil efter tre glas vin?

    Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

  • Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • Anonym (Illa till mods) Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 18:24
    #11
    +1

    Jag kände mig bara som Mor Präktig när jag fick veta att hon körde hem. Vem är jag att gnälla på henne, liksom. Samtidigt hade jag aldrig förlåtit en människa som hade kört rattfull om någon jag brydde mig mycket om hade förolyckats.

    Tack för svaren. Vad händer om man åker dit, förresten? Det är väl körkortet som ryker? 

  • Anonym (asdf)
    Äldre 28 Aug 18:48
    #12
    Anonym (Illa till mods) skrev 2016-08-28 18:24:51 följande:

    Jag kände mig bara som Mor Präktig när jag fick veta att hon körde hem. Vem är jag att gnälla på henne, liksom. Samtidigt hade jag aldrig förlåtit en människa som hade kört rattfull om någon jag brydde mig mycket om hade förolyckats.

    Tack för svaren. Vad händer om man åker dit, förresten? Det är väl körkortet som ryker? 


    Hur vet du ens att hon körde rattfull?
  • Äldre 28 Aug 18:52
    #13
    Anonym (Illa till mods) skrev 2016-08-28 18:24:51 följande:

    Jag kände mig bara som Mor Präktig när jag fick veta att hon körde hem. Vem är jag att gnälla på henne, liksom. Samtidigt hade jag aldrig förlåtit en människa som hade kört rattfull om någon jag brydde mig mycket om hade förolyckats.

    Tack för svaren. Vad händer om man åker dit, förresten? Det är väl körkortet som ryker? 


    Vad som händer beror på hur onykter hon är. Och vad som händer. Kör hon ihjäl någon blir det ju mer än om hon bara fastnar i ett dike.
  • Anonym (B)
    Äldre 28 Aug 18:57
    #14
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-28 18:48:37 följande:
    Hur vet du ens att hon körde rattfull?
    Antagligen för att det märktes på henne och för att det tar ca 6-8 timmar att förbränna 3 glas vin till att hamna under 0,2 promille.
  • Äldre 28 Aug 18:58
    #15
    Glesbygdens Klara skrev 2016-08-28 18:52:57 följande:

    Vad som händer beror på hur onykter hon är. Och vad som händer. Kör hon ihjäl någon blir det ju mer än om hon bara fastnar i ett dike.


    Sorry! Kollade upp det. Körkortet ryker vanligtvis i 12 månader. Böter eller fängelse beroende på hur berusad man var. Men att bli straffad är ju verkligen inte det värsta som kan hända.

    Hittade också info om att körförmågan är kraftigt försämrad ett tag även efter att all alkohol gått ur kroppen. Även om personen inte känner sig bakis. Det hade jag ingen aning om!
  • Äldre 28 Aug 19:43
    #16
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-28 17:43:00 följande:
    Hur du tar upp det med henne? Inte alls.

    Alkoholpåverkade individer i framförandes av fordon ska vi inte ha, då det ökar olycksrisken tjugofalt tror jag det är.
    Därför är det en bra idé och konfrontera personen.


    Men nu kommer vi till en annan fråga, och där är om 3 glas verkligen var för mycket.
    Finns många varianter här, hur stora glasen var och var det ens en sanning att det endast var 3 glas.
    Alla som tittat på polisprogram vet ju hur rattfulla alltid ljuger på den frågan.
    Och svårt att tänka mig att det inte skulle vara samma i detta fall.

  • Anonym (Illa till mods) Trådstartaren
    Äldre 28 Aug 19:49
    #17

    Hon drack samma mängd som jag, tre glas under cirka tre timmar. Och jag hade inte ens velat cykla hem.

  • Anonym (Hmmm)
    Äldre 28 Aug 19:52
    #18
    Anonym (Illa till mods) skrev 2016-08-28 19:49:21 följande:

    Hon drack samma mängd som jag, tre glas under cirka tre timmar. Och jag hade inte ens velat cykla hem.


    Då var promillehalten troligen 0,02. Något man KAN köra med, men bör låta bli.

    Hur vet du att HON körde?
  • Anonym (B)
    Äldre 28 Aug 20:40
    #19
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-28 19:52:04 följande:
    Då var promillehalten troligen 0,02. Något man KAN köra med, men bör låta bli.
    Hur vet du att HON körde?
    Jag är tveksam till att det stämmer att alkoholhalten skulle vara 0,02 promille efter 3 timmar.

    www.systembolaget.se/om-alkohol/alkohol-i-kroppen/forbranning/

    3 glas vin är mellan 6 och 10 cl 100% ren alkohol. Omvandlat till 40%-ig sprit så motsvarar det 15 till 25 cl.

    om hon förbränner whooping 2,5 cl 40%-ig sprit per timme tar det mellan 6 och 10 timmar att få alkoholen ur kroppen. Hur kan det då ligga på 0,02promille  ens om hon svepte 3 glas då de träffades tre timmar tidigare?
  • Äldre 28 Aug 20:46
    #20
    +2
    Anonym (Illa till mods) skrev 2016-08-28 19:49:21 följande:
    Hon drack samma mängd som jag, tre glas under cirka tre timmar. Och jag hade inte ens velat cykla hem.
    Bah! Cykla kan man göra efter 6 starköl och några stadiga groggar. Jag vet och jag har kvar ärren som bevisar det.
Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?