• Anonym (Illa till mods)

    Köra bil efter tre glas vin?

    Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

  • Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • Anonym (Rulla, rulla)

    Det finns förstås en massa tester och antaganden man kan göra och komma fram till att man visst kan köra efter några glas.
    Men oavsett om man når upp eller ej till den förbjudna promillehalten så är det ju ett faktum att man blir långsammare och ouppmärksammare med alkohol i kroppen.
    Kort sagt man blir en sämre och farligare bilförare när man har druckit oavsett vad promillehalten stannar på. 
    Varför ta såna risker med både sig själv, sina ev. medpassagerare och andra trafikanter.
    Hur lever man vidare med sig själv om man råkar döda någon då? 
    Ska man trösta sig med att man körde lagligt då, det låter som en klen tröst och usel ursäkt. 

    Den risken skulle jag aldrig våga ta, därför tillämpar jag nolltolerans mot alkoholoch bilkörning.
    Så jävla svårt är det inte att ta en taxi hem eller åka kommunalt dom gångerna man har druckit.

  • Anonym (B)
    klyban skrev 2016-08-31 21:22:51 följande:

    Det är ingen sammansvärjning utan det är en konsensus att de inte kan ha ett beräkningssystem som inte gäller samtliga och väl tilltaget.
    Så ingen riskerar att följa appen och sen åka dit på rattfylla ändå.
    Detta är ju simpel logik, som jag trodde alla greppade.
    Och jag tycker appen i sig är ett okey verktyg som så, för ge en fingervisning.


    Dock i verkligheten så är den helt fel för mig, då jag har betydligt mindre tid än vad appen visar.
    Och ja, jag har testat mig riktigt.


    Bra och tydligt svarat,  tror du att denna konsensus som du kallar det har en vetenskaplig grund eller är den alkoholpolitiskt, trafiksäkerhetsmässigt eller grundant något annat?

    Att du har högre förbränning (än appen) förstår jag att du kontrollerat,  gäller det enbart för dig eller gäller det för mer eller mindre alla?

    Jag frågar för att jag vill veta och förstå hur du tänker, vad som ligger till grund för dina argument. Det finns många argument som grundar sig på moralism år både ena och andra hållet, det finns också argument som tar sin egna givna uppfattning och gör just den till universell sanning. 

    /nyfiken
  • klyban
    Anonym (Rulla, rulla) skrev 2016-08-31 21:23:49 följande:
    Det finns förstås en massa tester och antaganden man kan göra och komma fram till att man visst kan köra efter några glas.
    Men oavsett om man når upp eller ej till den förbjudna promillehalten så är det ju ett faktum att man blir långsammare och ouppmärksammare med alkohol i kroppen.
    Kort sagt man blir en sämre och farligare bilförare när man har druckit oavsett vad promillehalten stannar på. 
    Varför ta såna risker med både sig själv, sina ev. medpassagerare och andra trafikanter.
    Hur lever man vidare med sig själv om man råkar döda någon då? 
    Ska man trösta sig med att man körde lagligt då, det låter som en klen tröst och usel ursäkt. 

    Den risken skulle jag aldrig våga ta, därför tillämpar jag nolltolerans mot alkoholoch bilkörning.
    Så jävla svårt är det inte att ta en taxi hem eller åka kommunalt dom gångerna man har druckit.

    Vid låga halter, så är det ingen större skillnad, men givetvis ökad.
    Men här hamnar vi i kategorier som trötthet och bråkande ungar i baksätet.
    De som dör i trafiken har föraren i medeltal 1,6promille, det är en bra bit ifrån >0,2.

  • K med lilla E
    klyban skrev 2016-08-31 21:22:51 följande:

    Det är ingen sammansvärjning utan det är en konsensus att de inte kan ha ett beräkningssystem som inte gäller samtliga och väl tilltaget.

    Så ingen riskerar att följa appen och sen åka dit på rattfylla ändå.

    Detta är ju simpel logik, som jag trodde alla greppade.

    Och jag tycker appen i sig är ett okey verktyg som så, för ge en fingervisning.

    Dock i verkligheten så är den helt fel för mig, då jag har betydligt mindre tid än vad appen visar.

    Och ja, jag har testat mig riktigt.


    Alltså du är helt obegriplig i dina inlägg. Jag fattar verkligen ingenting.
  • klyban
    K med lilla E skrev 2016-08-31 21:34:56 följande:
    Alltså du är helt obegriplig i dina inlägg. Jag fattar verkligen ingenting.

    Och du hjälper mig verkligen inte att berätta i vad du vill ha förtydligat.

    Är det så svårt att greppa att man gjort en app som ALLTID ska vara på rätt sida.
    Där man alltid ska ge ett betydligt högre värde, än vad de verkligen har, då man inte vill generera rattonykterhet eller rattfull genom använt deras app.

  • infochristina
    klyban skrev 2016-08-31 21:44:36 följande:

    Och du hjälper mig verkligen inte att berätta i vad du vill ha förtydligat.

    Är det så svårt att greppa att man gjort en app som ALLTID ska vara på rätt sida.
    Där man alltid ska ge ett betydligt högre värde, än vad de verkligen har, då man inte vill generera rattonykterhet eller rattfull genom använt deras app.


    Aldrig i  livet att man köra  om man är kvinna på 65 kg och dricker i jämn takt under 3 timmar 45 cl 12 % vin, man har en topp precis efter 3 timmar-
  • Anonym (joni)
    Anonym (B) skrev 2016-08-31 21:13:06 följande:
    Så du är en kvinna på 65 kilo som inte ätit något innan du dricker tre glas - för det är ju det appen räknade på

    Hur mycket förbränner du? 

    Stor eloge till dig som faktiskt vet att du är OK innan du sätter dig i bilen
    räknar på 5 gram i timmen men förbränner i normal faller 6 gram
  • klyban
    infochristina skrev 2016-08-31 21:51:39 följande:
    Aldrig i  livet att man köra  om man är kvinna på 65 kg och dricker i jämn takt under 3 timmar 45 cl 12 % vin, man har en topp precis efter 3 timmar-

    Aldrig engagerat mig om 65kg kvinnor.
    Men varför är det så säkert då?
    Sen ser jag inte det som relevant till TS.
    Då det saknas massor av information.


    Men jag dricker inte ens själv 3 glas vin och kör efter 3h.
    Men 2 utan eftertanke, då jag är väl inom ramen som är okey och tillåtet.

  • Anonym (joni)
    Anonym (Rulla, rulla) skrev 2016-08-31 21:23:49 följande:

    Det finns förstås en massa tester och antaganden man kan göra och komma fram till att man visst kan köra efter några glas.
    Men oavsett om man når upp eller ej till den förbjudna promillehalten så är det ju ett faktum att man blir långsammare och ouppmärksammare med alkohol i kroppen.
    Kort sagt man blir en sämre och farligare bilförare när man har druckit oavsett vad promillehalten stannar på. 
    Varför ta såna risker med både sig själv, sina ev. medpassagerare och andra trafikanter.
    Hur lever man vidare med sig själv om man råkar döda någon då? 
    Ska man trösta sig med att man körde lagligt då, det låter som en klen tröst och usel ursäkt. 

    Den risken skulle jag aldrig våga ta, därför tillämpar jag nolltolerans mot alkoholoch bilkörning.
    Så jävla svårt är det inte att ta en taxi hem eller åka kommunalt dom gångerna man har druckit.


    Du är förmodligen en lika dålig bilförare den där morgonen kl 06.00 när du knappt
    fått någon sömn alls pga av kolikbarn eller den där kvällen efter den där veckan
    när allt var kaos och du skulle hem från konferensen i Borås och det var kolsvart
    och spöregnade och du borde ha stannat kvar.
    Jag har krockat en gång på 20 år ( vållande till olyckan )och det var på väg till
    dotterns konståkningsträning kl 4 en vardag så långt från alkohol man kan komma.

Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?