• Äldre 14 Sep 00:03
    67240 visningar
    251 svar
    251
    67240

    Äggdonation i Ryssland, nån som har erfarenhet (2016)?

    Hej.

    Vi funderar på att åka över till Ryssland för ÄD, främst för att vi där kan se bilder på donatorerna så dom matchar oss samt se lite bakgrundshistoria. Tittat främst på AVA kliniken i St Petersburg (www.avapeter.com) men även New Generation Clinic (www.spbivf.com/en/). Ganska lätt att hitta omdömen om AVA då dom  varit igång längre men hittar ingenting på Svenska sidor on NGC. Så min fråga, är det någon som har erfarenhet, hört någon, känner någon som har gjort vår kommande resa på någon av dessa? Framförallt nyfiken på NGC då deras priser ligger nästan 60% under AVA och kliniken ser väldigt fin och modern ut.

    Håller tummarna för att nån kan hjälpa till med information.
    Tack på förhand / S

  • Svar på tråden Äggdonation i Ryssland, nån som har erfarenhet (2016)?
  • Äldre 14 Sep 12:55
    #1

    Hej! Kollade på AVA Riga och fick väldigt positivt intryck, men bestämde oss till slut för Riga ändå, för att det är mycket enklare rent praktiskt. Många flyg från stockholm etc. Jag var väldigt inne på att foto och info var viktigt, men ju längre in i processen vi kom desto mindre viktigt. Öppen donator hade varit idealiskt, då är det Finland som gäller (även Holland har öppen, men jag har aldrig hört talas om någon som åkt dit!).

    Kollade även på Ukraina (i L'viv) som har mkt info om donatorer, plus både öppen/stängd. Dock tycker jag de såg för "osvenska" ut. Nästan alla var mörkhåriga etc. St Petersburg har fler ljusa-hyade/ ljushåriga även om dragen fortfarande är lite mer ryska. Lettland har största del av donatorerna "icke-ryssar", utan ser lite mer skandinaviska/ finska ut. (Vill inte framstå som värsta rasbiologen här, men det känns ändå viktigt för mig att donator är hyfsat lik mig själv).

    Så det blev Riga till sist. Den andra kliniken har jag inte hört talas om, men sajten ser väldigt proffsig ut! 

  • Äldre 14 Sep 22:41
    #2

    Hej!


    Vi funderar också att göra äggdonation på AVAPeter i St.Petersburg. Vi funderar på både Ryssland och Spanien, men prismässigt tycker vi att AVA är billigare. Jag kommer själv från St.Petersburg och därför kommer det också att vara billigare att vistas där om vi ska åka dit. Det finns en bra tråd här på familjeliv där man kan följa dem som började sin äggdonation-resa 2012. Här är länken: www.familjeliv.se/forum/thread/67761699-aggdonation-ava-peter-november-2012

    Jag kommer att prata i telefon med en koordinator från AVA imorgon för att veta mer om deras äggdonation-program. Vi får se vad dem säger...
  • Äldre 17 Sep 09:19
    #3
    +1

    Jag och min man har nyligen varit på Ava-Peter för en äggdonation och ångrar inte en sekund att vi valde just dem. De är otroligt professionella och trevliga och svarar omgående på mail vid diverse frågor, man har ju några stycken :) Dr Olga är fantastisk!

    Nackdelen är att priset är lite dyrare men å andra sidan fick vi ut 15 ägg från år donator där 14 st blev befruktade och 7embryon visade sig vara av toppkvalitet. Visum är inte krångligt men lite tidskrävande. Dock fick vi all info vi behövde från den svenska koordinatorn. Känns också lyxigt att kunna ställa sina frågor på svenska då man behöver. Vi har bara gott att säga om Ava-Peter och skulle alla dagar i veckan välja dem igen om det så behövs!

  • Äldre 17 Sep 13:10
    #4
    Sessan2016 skrev 2016-09-17 09:19:35 följande:

    Jag och min man har nyligen varit på Ava-Peter för en äggdonation och ångrar inte en sekund att vi valde just dem. De är otroligt professionella och trevliga och svarar omgående på mail vid diverse frågor, man har ju några stycken :) Dr Olga är fantastisk!

    Nackdelen är att priset är lite dyrare men å andra sidan fick vi ut 15 ägg från år donator där 14 st blev befruktade och 7embryon visade sig vara av toppkvalitet. Visum är inte krångligt men lite tidskrävande. Dock fick vi all info vi behövde från den svenska koordinatorn. Känns också lyxigt att kunna ställa sina frågor på svenska då man behöver. Vi har bara gott att säga om Ava-Peter och skulle alla dagar i veckan välja dem igen om det så behövs!


    Vad roligt att höra att ni var nöjda med kliniken och att det funkade bra! Jag pratade med dem för några dagar sedan och de verkade vara trevliga plus gav oss utförlig information. Hur gjorde ni med alla mediciner här i Sverige? Om jag förstod dem rätt behöver man först äta medicin för att synkronisera menscykel och sedan för att åstadkomma rätt endometrium. Köpte ni medicin där? Här i Sverige? Var det svårt att få medicin förskrivet av svenska läkare?
  • Äldre 17 Sep 13:28
    #5
    Steph2 skrev 2016-09-14 00:03:52 följande:

    Hej.

    Vi funderar på att åka över till Ryssland för ÄD, främst för att vi där kan se bilder på donatorerna så dom matchar oss samt se lite bakgrundshistoria. Tittat främst på AVA kliniken i St Petersburg (www.avapeter.com) men även New Generation Clinic (www.spbivf.com/en/). Ganska lätt att hitta omdömen om AVA då dom  varit igång längre men hittar ingenting på Svenska sidor on NGC. Så min fråga, är det någon som har erfarenhet, hört någon, känner någon som har gjort vår kommande resa på någon av dessa? Framförallt nyfiken på NGC då deras priser ligger nästan 60% under AVA och kliniken ser väldigt fin och modern ut.

    Håller tummarna för att nån kan hjälpa till med information.
    Tack på förhand / S


    Vi valde bort NGC eftersom jag googlade på kliniken på ryska (jag kan ryska) och fick antal negativa inlägg från andra ryssar om dem. Med tanke på att de också är nya på marknaden känns det att vi inte vill riskera för mycket, bättre betala lite mer till en känd klinik med längre erfarenhet.
  • Äldre 18 Sep 08:35
    #6

    Ja det stämmer, man måste synka sin cykel så att man kommer i samma fas som donatorn. Jag år p-piller i några veckor och fick sen börja bygga upp slemhinnan med östrogen. Jag fick alla mina läkemedel utskrivna av den gynekolog som gjorde vår utredning från början. Sen fick jag med mig en hel drös läkemedel från Ryssland utfall jag skulle börja blöda. Jag hoppas på att slippa behöva ta dem dock...

  • Äldre 18 Sep 08:51
    #7
    Sessan2016 skrev 2016-09-18 08:35:23 följande:

    Ja det stämmer, man måste synka sin cykel så att man kommer i samma fas som donatorn. Jag år p-piller i några veckor och fick sen börja bygga upp slemhinnan med östrogen. Jag fick alla mina läkemedel utskrivna av den gynekolog som gjorde vår utredning från början. Sen fick jag med mig en hel drös läkemedel från Ryssland utfall jag skulle börja blöda. Jag hoppas på att slippa behöva ta dem dock...


    Tack så mycket för information! Jag hoppas verkligen att det går bra för dig och att bebis fäster sig ordentligt! Jag kommer också att prata med min gynekolog och fråga henne om det ok för henne att skriva ut mediciner. Vi funderar också på vilket paket vi ska ta: öppen donator känns bättre men samtidigt jättedyrt. Det är så många frågor man har och går omkring med hela tiden!...
  • Äldre 18 Sep 09:46
    #8

    Tack snälla :) Håller med, det är stor prisskillnad men vi hade turen att ha råd den här gången. För oss kändes det bra att kunna hitta en donator som vi båda tyckte påminde om mig, det är en liten tröst i allt annat som man inte kunnat påverka. Dock tror jag att Dr Olga är duktig och säkerligen kan göra den bästa matchningen utifrån just dig om ni väljer att inte använda den öppna databasen. Jag har fullt förtroende för henne.

  • Äldre 18 Sep 12:35
    #9

    Tack för uppmuntrande ord! Jag tycker också att det känns bättre när man kan se bilden på donatorn, när hon var barn. Bara ren känslan att man kan påverka valet är så bra,man är lugnare i sinnet på något sätt.
    Min man tycker tvärtom att det är viktigt att man överhuvudtaget blir med barn och att man ska koncentrera sig på det och inte på donators/barnets utseende.
    Själv tycker jag att det vore lättare för mig på något sätt att bygga upp relationen till bebisen när hen är i min mage, när jag vet vilka drag hennes genetiska mamma har.
    Vi får se hur jag och min man gör nu och om vi har råd med öppen donatorn. Skönt att man kan lita på Dr.Olga, som du skriver, det är viktigt att ha fullt förtroende till sin doktor!

  • Äldre 18 Sep 22:57
    #10

    Jag tror att man kan känna olika som man och kvinna och som den person som inte får använda sina "egna"gener. Så klart att det viktigaste är att få ett barn men man behöver ju ta sig fram dit och samtidigt må så bra som möjligt på vägen. Precis som du också säger hittade jag en trygghet i att få veta lite mer. Dock är vi båda överense om att det vi vet räcker och att en anonym donator passade oss bra. För oss innebär det att barnet ifråga aldrig ens behöver fundera på om hon/han ska ta reda på att ursprung. Man utesluter den möjligheten från början och jag kommer att vara barnets mamma. Förstår att man kan ha delade åsikter om det men för oss känns det bäst. Pga det blev st Petersburg ett bra alternativ på det sättet också.

Svar på tråden Äggdonation i Ryssland, nån som har erfarenhet (2016)?