• Äldre 18 Nov 13:19
    7886 visningar
    23 svar
    23
    7886

    Playstation, wii eller xbox till 3:åring och 4:åring ?

    Hej. Vi överväger att köpa någon form av spelkonsoll till vår tre åring och fyraåring (4:åringen har autism) i julklapp.

    Osäkra på vilken som kan vara bäst då det var några år sedan jag själv spelade.


    Tips mottages tacksamt. -
  • Svar på tråden Playstation, wii eller xbox till 3:åring och 4:åring ?
  • Äldre 18 Nov 13:26
    #1
    Hararochkaniner skrev 2016-11-18 13:19:02 följande:

    Hej. Vi överväger att köpa någon form av spelkonsoll till vår tre åring och fyraåring (4:åringen har autism) i julklapp.

    Osäkra på vilken som kan vara bäst då det var några år sedan jag själv spelade.

    Tips mottages tacksamt. -


    Wii röstar jag för.

    Finns mycket spel för barn till den konsolen.
  • Äldre 18 Nov 13:51
    #2
    Angel56 skrev 2016-11-18 13:26:52 följande:
    Wii röstar jag för.

    Finns mycket spel för barn till den konsolen.
    Hej och tack. Det var wii vi tänkte på först. Både så att barnen får röra sig lite även inne och när man gör något kul samt att jag har fått intrycket att det är lättast? Är Wii lite lättare att använda som förstakonsol tror du?
  • Äldre 18 Nov 14:05
    #3
    Hararochkaniner skrev 2016-11-18 13:51:04 följande:

    Hej och tack. Det var wii vi tänkte på först. Både så att barnen får röra sig lite även inne och när man gör något kul samt att jag har fått intrycket att det är lättast? Är Wii lite lättare att använda som förstakonsol tror du?


    Ja,jag tror att Wii är lättare att använda som förstakonsol.

    Finns mycket spel till det som övar upp motoriken.
  • Äldre 18 Nov 14:05
    #4

    Jag säger tvärtom. Min son fick ett wii när han var 3,5 och han tyckte det var skitsvårt med motoriken.

    Så han tyckte inte det var ett dugg roligt. Slutade med att det står i källaren och samlar damm.

  • Äldre 18 Nov 14:47
    #5
    +1

    Wii skulle jag faktiskt vänta med. Tyvärr måste jag säga, för det handlar mer om kontrollerna än spelen. De flesta ungar jag känner har inte varit redo för wii-kontrollerna före 5-års-åldern.

    Så, Playstation. 4. Skippa pro, det är inte värt om du inte streamar, ta ett slim eller vanligt. 

    Vad gäller spel så finns det en handfull som passar 4-åringar utmärkt på PS4. Svenskutvecklade Unravel är perfekt. Lägg till det LittleBigPlanet 3, Flower, Minecraft, Lego-spelen, Knack, Hohokum, så har ni att göra ett tag. Vill ni att barnen rör på sig lite så kan ni köpa Let's Dance. Om ett år eller två kan ni lägga till Rabbids Invasion, Plants vs Zombies, Teraway unfolded....  

    Och så kan ju du och din partner spela "vuxen"spel tillsammans då och då. Det är lättare att hitta intressanta sådana på PS4 - större utbud. 

    Mitt råd, i alla fall.


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Äldre 19 Nov 11:25
    #6

    Oj. Tack för tipsen. Det är just motoriken som är svår för vår autistiske son så det var tur vi frågade här. Vi ändrar oss och skaffar en playstation istället. Tack

  • Äldre 19 Nov 22:18
    #7

    Wii U!
    Vår treåriga dotter spelar på den varje vecka.

  • Äldre 25 Nov 12:50
    #8

    Hej igen. Nu har jag läst på lite om playstation och verkar ha ändrat mig lite igen. Är det inte bättre med ett playstation 3 så att man kan välja spel från både playstation 1,2 och 3 ? Playstation 4 verkar ju bara bökig och irriterande när man behöver vara uppkopplad och att den inte är bakåt kompatibel?

  • Äldre 25 Nov 14:27
    #9
    Hararochkaniner skrev 2016-11-25 12:50:00 följande:

    Hej igen. Nu har jag läst på lite om playstation och verkar ha ändrat mig lite igen. Är det inte bättre med ett playstation 3 så att man kan välja spel från både playstation 1,2 och 3 ? Playstation 4 verkar ju bara bökig och irriterande när man behöver vara uppkopplad och att den inte är bakåt kompatibel?


    Nja, alltså.... Både PS3 pch PS4 har 1 och 2-portar. De felsta är inte så där vansinnigt intressanta. PS4 har några PS3-portar. PS4 har inga uppkopplingskrav, annat än om du vill uppdatera den, se youtube/netflix/twitch/viaplay, ladda ner spel eller kringgrejer. Du behöver INTE vara uppkopplad om du inte vill. Detsamma gäller alla konsoller. Alla behöver kopplas upp för att uppdateras, köpa och ladda ner spel eller kringgrejer.

    Det som skulle vara bra med en PS3-a är att spelutbudet är lite större eftersom den funnits längre, och är billigare, men å andra sidan kommer inga nya spel dit, och supporten kommer fömodligen upphöra inom två år.. Men även PS3an måste kopplas upp och updateras..... om du vill. Både 3 och 4 funkar utan uppkoppling. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Äldre 25 Nov 16:53
    #10
    Aniiee skrev 2016-11-25 14:27:40 följande:
    Nja, alltså.... Både PS3 pch PS4 har 1 och 2-portar. De felsta är inte så där vansinnigt intressanta. PS4 har några PS3-portar. PS4 har inga uppkopplingskrav, annat än om du vill uppdatera den, se youtube/netflix/twitch/viaplay, ladda ner spel eller kringgrejer. Du behöver INTE vara uppkopplad om du inte vill. Detsamma gäller alla konsoller. Alla behöver kopplas upp för att uppdateras, köpa och ladda ner spel eller kringgrejer.

    Det som skulle vara bra med en PS3-a är att spelutbudet är lite större eftersom den funnits längre, och är billigare, men å andra sidan kommer inga nya spel dit, och supporten kommer fömodligen upphöra inom två år.. Men även PS3an måste kopplas upp och updateras..... om du vill. Både 3 och 4 funkar utan uppkoppling. 
    Jag pratade med min bror och han sa att ps5 kommer snart så då kommer det ju inte att komma så mycket ps4 spel ändå väl?

    Tänkte den bästa lösningen skulle vara att köpa ett ps3 som har fler spel för att se om just playstation är den mina barn kommer att föredra och sedan om de verkar gilla just ps så kan man ju köpa en ps5 som förhoppningsvis kan sela både ps4 och ps5 spel?
Svar på tråden Playstation, wii eller xbox till 3:åring och 4:åring ?