• Äldre 18 Nov 13:19
    7929 visningar
    23 svar
    23
    7929

    Playstation, wii eller xbox till 3:åring och 4:åring ?

    Hej. Vi överväger att köpa någon form av spelkonsoll till vår tre åring och fyraåring (4:åringen har autism) i julklapp.

    Osäkra på vilken som kan vara bäst då det var några år sedan jag själv spelade.


    Tips mottages tacksamt. -
  • Svar på tråden Playstation, wii eller xbox till 3:åring och 4:åring ?
  • Äldre 25 Nov 17:08
    #11
    Hararochkaniner skrev 2016-11-25 16:53:22 följande:
    Jag pratade med min bror och han sa att ps5 kommer snart så då kommer det ju inte att komma så mycket ps4 spel ändå väl?

    Tänkte den bästa lösningen skulle vara att köpa ett ps3 som har fler spel för att se om just playstation är den mina barn kommer att föredra och sedan om de verkar gilla just ps så kan man ju köpa en ps5 som förhoppningsvis kan sela både ps4 och ps5 spel?
    Haha, nej. Det kommer absolut ingen PS5 "snart". De har precis släppt ps4 pro, och den kan vi se en prodiktionscykel för på MINST 3 år, SÄKERT 5 och KANSKE 7 eller mer. Dvs, vanliga PS4 kommer leva och släppast spel till i minst 5 år till. Enligt SonyPlaystation själva (både mitt ex, som jobbar där, och chefen, Shuhei Yoshida) är det inte ens säkert att det kommer ett PS5. De tittar mycket på streaminglösningar diekt till TV istället och mer eller mindre oändliga uppdateringar till PS4 pro.. 

    PS3 eller PS4, gör du som du vill. Vänta på PS5 är dock direkt orealistiskt.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Magdal­ena03
    Äldre 25 Nov 17:51
    #12

    Tycker att barnen är alldeles för små.

    Bygg lego, prata med dem eller ta dem till en lekpark.

    Läs böcker för dem, det utvecklar språket.

  • Äldre 25 Nov 18:24
    #13
    Magdalena03 skrev 2016-11-25 17:51:55 följande:

    Tycker att barnen är alldeles för små.

    Bygg lego, prata med dem eller ta dem till en lekpark.

    Läs böcker för dem, det utvecklar språket.


    Det ena utesluter inte det andra och dessutom är spelande (av rätt slags spel) väldigt bra för barn (och vuxna) då det utvecklar saker som språk och läsförståelse, instruktionsförståelse, turtagning, problemlösning, kreativitet, samarbete med mera. Spel kan även uppmuntra till fysisk aktivitet. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Magdal­ena03
    Äldre 25 Nov 18:31
    #14
    Aniiee skrev 2016-11-25 18:24:22 följande:

    Det ena utesluter inte det andra och dessutom är spelande (av rätt slags spel) väldigt bra för barn (och vuxna) då det utvecklar saker som språk och läsförståelse, instruktionsförståelse, turtagning, problemlösning, kreativitet, samarbete med mera. Spel kan även uppmuntra till fysisk aktivitet. 


    Håller helt med men inte för så små barn.
  • Mon 27 May 2019 15:02
    #16
    mtssundin skrev 2019-05-27 14:27:59 följande:

    mm Wii, mest barnvänliga spel, enklast interface osv


    Grattis till veckans trådlyft.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Sat 1 Jun 2019 00:52
    #17
    +2
    Magdalena03 skrev 2016-11-25 17:51:55 följande:

    Tycker att barnen är alldeles för små.

    Bygg lego, prata med dem eller ta dem till en lekpark.

    Läs böcker för dem, det utvecklar språket.


    Min son har autism. Vi pratar kring det han är intresserad av, dvs de spel han spelar. Lekparker och lekplatser är och har varit på under hela hans och syskonens uppväxt. Minst fyra dagar i veckan. Lego har vi lyckats få både vår son med autism och syskon intresserad av ungefär i samma veva som vi skaffade nintendo, xbox och Playstation (det blev förresten allihop) men vår autist är bara intresserad av legoset och inte så mycket kreativt lego.

    Dygnet har för övrigt många timmar. Ibland måste vi föräldrar få andrum också, speciellt på lov och långhelger. Föräldrar är också människor och har fysiska begränsningar. Att vi blir utbrända hjälper inte våra barn.

    Ett barn med autism har dessutom stor nytta av att spela tv-spel. De lär dem finmotorik, uthållighet, att lära sig hantera besvikelser, lär dem fortsätta kämpa för något, att inte ge upp osv. osv. 

    Det var först när han var vid sex år som han klarade av att sitta med för att läsa böcker, syskonet ville inte heller för att denne ville vara som storebror. 

    Inget är svart eller vitt. Även tv-spel kan vara interaktivt och ett socialt samspel vet du.

    Barnperspektiv vet du. Barn skall få en möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och intressen. 

    Ipad, plattor, datorer, mobiler, tv-spel osv. kan alla vara pedagogiska verktyg. Det handlar om föräldrarnas inställning och påhittighet. OCH, föräldrar är människor och inte robotar. Ifall man har väldigt krävande barn så måste man hitta någon form av sysselsättning de kan göra på egen hand så att föräldrarna kan få andrum. Umgås du aktivt och närvarande med dina barn varje minut när de är hemma? Upp till vilken ålder?
  • Sat 1 Jun 2019 00:53
    #18
    +1
    Aniiee skrev 2019-05-27 15:02:59 följande:
    Grattis till veckans trådlyft.
    Sömnlös inatt så jag loggade in
  • Wed 5 Jun 2019 11:58
    #19

    Mina barn har Nintendo DS 3D och det fungerar bra. 
    Fast jag hade nog inte gett den här typen av leksak som present till 3 åring. Det finns så mycket annat som de kan roa sig med.
    Nintendon fungerar bra för 5-åringen såväl som för 12 åringen. De kan också köra race mot varandra (vi har 2 stycken)


    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
  • Sun 23 Jun 2019 21:13
    #20
    Aniiee skrev 2016-11-18 14:47:55 följande:

    Wii skulle jag faktiskt vänta med. Tyvärr måste jag säga, för det handlar mer om kontrollerna än spelen. De flesta ungar jag känner har inte varit redo för wii-kontrollerna före 5-års-åldern.

    Så, Playstation. 4. Skippa pro, det är inte värt om du inte streamar, ta ett slim eller vanligt. 

    Vad gäller spel så finns det en handfull som passar 4-åringar utmärkt på PS4. Svenskutvecklade Unravel är perfekt. Lägg till det LittleBigPlanet 3, Flower, Minecraft, Lego-spelen, Knack, Hohokum, så har ni att göra ett tag. Vill ni att barnen rör på sig lite så kan ni köpa Let's Dance. Om ett år eller två kan ni lägga till Rabbids Invasion, Plants vs Zombies, Teraway unfolded....  

    Och så kan ju du och din partner spela "vuxen"spel tillsammans då och då. Det är lättare att hitta intressanta sådana på PS4 - större utbud. 

    Mitt råd, i alla fall.


    Vi är lite inne på att skaffa en konsoll till snart 6 åringarna. Tråden är numer några år gammal men rekommenderar du fortfarande ps4?
    Är helt utanför denna värld så tar all input jag bara kan få.
  • Mon 24 Jun 2019 02:39
    #21
    legomum skrev 2019-06-23 21:13:04 följande:
    Vi är lite inne på att skaffa en konsoll till snart 6 åringarna. Tråden är numer några år gammal men rekommenderar du fortfarande ps4?
    Är helt utanför denna värld så tar all input jag bara kan få.
    Absolut rekommenderar jag fortfarande ps4. Det har släppts en hel del bra, barnvänliga spel över de har 3 åren också, flera remasters också som Crash Bandicoot och Spyro som jag spelade när jag var liten-ish. Det har kommit fler Lego-spel, alla Kingdom Hearts-spelen är portade (kanske lite över ett par 6-åringar handlingsmässigt, men det är kul äventyr med Disney-karaktärer så det brukar funka ändå  även om de inte förstår allt), Knack och Unravel har fått uppföljare mm.

    Du och ungarna kan ha massa kul.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Mon 24 Jun 2019 10:34
    #22
    Aniiee skrev 2019-06-24 02:39:17 följande:

    Absolut rekommenderar jag fortfarande ps4. Det har släppts en hel del bra, barnvänliga spel över de har 3 åren också, flera remasters också som Crash Bandicoot och Spyro som jag spelade när jag var liten-ish. Det har kommit fler Lego-spel, alla Kingdom Hearts-spelen är portade (kanske lite över ett par 6-åringar handlingsmässigt, men det är kul äventyr med Disney-karaktärer så det brukar funka ändå  även om de inte förstår allt), Knack och Unravel har fått uppföljare mm.

    Du och ungarna kan ha massa kul.


    Tack för svar och alla tips om spel. Vi kommer få jättekul med detta.
  • Dr Snuggl­es
    Mon 24 Jun 2019 10:57
    #23

    Dom är för små för tv spel.

Svar på tråden Playstation, wii eller xbox till 3:åring och 4:åring ?