• Äldre 22 Nov 17:00
    11891 visningar
    69 svar
    69
    11891

    Vi kommer inte överens!

    Jag behöver er åsikt.
    Jag & min sambo väntar barn. Vi är inte gifta så vi har olika efternamn. Bebis i magen beräknas komma när som & vi har sedan länge bestämt att han/hon kommer att få mitt efternamn.
    Nu plötsligt är det jätteviktigt för min sambo att barnet får hans efternamn?! Han vill antingen att vi använder bådas efternamn, eller bara hans.
    Jag är ledsen men jag VÄGRAR!! Jag vill absolut inte att mitt barn skall dras med två efternamn (sorry ni som har det) men jag tycker bara att det verkar bökigt. Han/hon skall ha mitt efternamn. Punkt.
    Jag är förfan gravid i 9 månader då kan jag väl få sätta mitt efternamn på barnet?

    Hjälp mig. Tänker jag helt fel? Är jag egoistisk mot min sambo? Hur har ni gjort ni som kanske inte varit överens?

  • Svar på tråden Vi kommer inte överens!
  • Äldre 22 Nov 17:07
    #1
    +1

    Eller så tar ni ett annat efternamn då ni inte kan komma överens. Det är lika mycket hans barn som ditt. Dock fult att komma nu. Men han har samma rättigheter med namn. Ta ett helt nytt istället, de är att mötas på halva. Jag vill nog ha kvar mitt efternamn för det är lite udda medan sambon heter Svensson. Vägrar de efternamnet, tror dock vi bägge kommer byta till ett gemensamt som varken är mitt eller hans.

  • Äldre 22 Nov 17:34
    #2

    Vi gav sonen bägges efternamn i väntan på att vi gifte oss. Sedan gifte vi oss och tog ett nytt, makens mammas flicknamn. Jag ville inte heta hans då han var gift tidigare ich hans exfru valde att behålla efternamnet (de hade inga barn så lite underligt, men kände att jag inte ville heta samma). Vi kollade vilka namn som fanns i släkten och valde det vi gillade bäst.

    Tänk på att bägge vårdnadshavarna måste skriva under ett namnbyte, så OM ni blir oense sen kan det vara svårt att lägga till ett. Därför tycker jag det är schystast att barnet får bägges tills man tar ett gemensamt. Förr oss var det känslomässigt viktigt att heta lika som bebisen, för BÄGGE.

    Har nig bara tagit längre för din sambo att inse det. Så gift er istället. :)

  • Fru Ve
    Äldre 22 Nov 18:59
    #3

    Det är ju ert gemensamma barn så jag tycker inte du har någon vetorätt på namn. Om ni inte kan enas om ett namn är det mest rättvisa att barnet får bådas.

  • Äldre 22 Nov 19:07
    #4
    +1

    Om du känner att det är så viktigt att barnet får ditt efternamn så måste du väl förstå att sambon kan tycka att det är lika viktigt för honom. Sambon är ändå villig att kompromissa genom att ha bådas efternamn. Så ja, jag tycker du är lite egoistisk som inte tycker hans vilja är lika viktig som din.

  • Äldre 22 Nov 20:18
    #5

    Man får kompromissa - bara för du varit gravid ger det dig inte vetorätt

    Är ni överens om förnamn? Vilket namn funkar bäst med tilltalsnamnet? Eller så får en bestämma förnamn och en efternamn.

  • Äldre 22 Nov 20:43
    #6

    Vi körde på att jag fick bestämma mellannamnet, vi var överens om förnamnet.
    Min sambo har ett mycket snyggare efternamn så det var jag med på.

  • Äldre 22 Nov 20:51
    #7

    Kör en fuling ...Precis när den lååånga och oerhört jobbiga förlossningen är över säger du "h*n kan väl få mitt efternamn" :)

  • Äldre 22 Nov 22:16
    #8

    Varför är det så viktigt att barnet får ditt efternamn?Är den ovanligt vacker eller nåt annat du tänker på?Du som mamma har ju starkare bandet .Mina barn har pappans efternamn och dom är fortvarande lika mycket mina barn.

  • Äldre 22 Nov 22:17
    #9
    Athena86 skrev 2016-11-22 20:51:39 följande:

    Kör en fuling ...Precis när den lååånga och oerhört jobbiga förlossningen är över säger du "h*n kan väl få mitt efternamn" :)


    Haha det va en riktigt bra idé :D
  • Äldre 22 Nov 22:20
    #10
    Dockan skrev 2016-11-22 17:34:56 följande:

    Vi gav sonen bägges efternamn i väntan på att vi gifte oss. Sedan gifte vi oss och tog ett nytt, makens mammas flicknamn. Jag ville inte heta hans då han var gift tidigare ich hans exfru valde att behålla efternamnet (de hade inga barn så lite underligt, men kände att jag inte ville heta samma). Vi kollade vilka namn som fanns i släkten och valde det vi gillade bäst.

    Tänk på att bägge vårdnadshavarna måste skriva under ett namnbyte, så OM ni blir oense sen kan det vara svårt att lägga till ett. Därför tycker jag det är schystast att barnet får bägges tills man tar ett gemensamt. Förr oss var det känslomässigt viktigt att heta lika som bebisen, för BÄGGE.

    Har nig bara tagit längre för din sambo att inse det. Så gift er istället. :)


    Nja giftemål får allt vänta för oss tror jag allt ;)
    Då förstår jag att du inte ville ha hans efternamn, men tanke på exet.
    Fasen va svårt detta är. Vill inte köra över min sambo totalt. Men vill så gärna att bebis har mitt efternamn...
Svar på tråden Vi kommer inte överens!