• Äldre 15 Dec 14:20
    21915 visningar
    34 svar
    34
    21915

    Förstahandskontrakt inom tullarna i Sthlm - hur fick du din?

    Som frågan lyder: ni som har en hyresrätt (förstahand) inom tullarna i Sthlm - var bor ni och hur fick ni lägenheten? Kö? Hur länge? Kontakter? Lägenhetsbyte? Pengar emellan?

  • Svar på tråden Förstahandskontrakt inom tullarna i Sthlm - hur fick du din?
  • Anonym (Svart­a pengar­)
    Äldre 15 Dec 14:25
    #1

    Bor i Vasastan. Hade kontakt med en mäklare och fick via denna kontakt med en lägenhetsinnehavare som ville sälja svart. Gjorde alltså ett byte med pengar emellan. Denna mäklare har en lukrativ sidoverksamhet där hon hjälper till med såna här byten mot betalning.

    Grannen som flyttade in nyligen hade stått i kö i 30 för att få sin hyresrätt. 

  • Anonym (Har också en första­hand inom tullar­na)
    Äldre 15 Dec 14:31
    #2
    Anonym (Svarta pengar) skrev 2016-12-15 14:25:09 följande:

    Bor i Vasastan. Hade kontakt med en mäklare och fick via denna kontakt med en lägenhetsinnehavare som ville sälja svart. Gjorde alltså ett byte med pengar emellan. Denna mäklare har en lukrativ sidoverksamhet där hon hjälper till med såna här byten mot betalning.

    Grannen som flyttade in nyligen hade stått i kö i 30 för att få sin hyresrätt. 


    Vet du något om hur vanligt det är med pengar emellan? Hur mycket pengar brukar det handla om, och för hur stor lägenhet?
  • Anonym (Svart­a pengar­)
    Äldre 15 Dec 15:14
    #3
    Anonym (Har också en förstahand inom tullarna) skrev 2016-12-15 14:31:12 följande:
    Vet du något om hur vanligt det är med pengar emellan? Hur mycket pengar brukar det handla om, och för hur stor lägenhet?
    I mitt fall rör det sig om en 2:a och 300 tkr. Mäklaren hade en klar bild över vad varje lägenhet kostar svart beroende på storlek, skick och del av stan. Tyvärr har jag inte koll på dom detaljerna.
  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 15 Dec 15:43
    #4
    Anonym (Svarta pengar) skrev 2016-12-15 15:14:26 följande:

    I mitt fall rör det sig om en 2:a och 300 tkr. Mäklaren hade en klar bild över vad varje lägenhet kostar svart beroende på storlek, skick och del av stan. Tyvärr har jag inte koll på dom detaljerna.


    Nu blev jag nyfiken. Har ni alltså "bytt" lägenhet - vilken är fullt tillåtet - men du betalade 300tk för att personen skulle byta just med dig?
  • Anonym (Har också en första­hand inom tullar­na)
    Äldre 15 Dec 15:53
    #5
    Anonym (Svarta pengar) skrev 2016-12-15 15:14:26 följande:

    I mitt fall rör det sig om en 2:a och 300 tkr. Mäklaren hade en klar bild över vad varje lägenhet kostar svart beroende på storlek, skick och del av stan. Tyvärr har jag inte koll på dom detaljerna.


    Tack för svar!

    Själv fick jag tag på ett förstahandskontrakt i Vasastan från att ha bytt från en annan lägenhet i en mellanstor stad. Tur? Ja! Hen jag bytte med hade köat i 25 år för denna lägenhet. Var inte ens född när hen ställde sig i kö... :) inga pengar emellan. Helt vitt och ärligt.
  • Anonym (Svart­a pengar­)
    Äldre 16 Dec 14:30
    #6
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-12-15 15:43:23 följande:
    Nu blev jag nyfiken. Har ni alltså "bytt" lägenhet - vilken är fullt tillåtet - men du betalade 300tk för att personen skulle byta just med dig?
    Detta är ett mycket vanligt sätt att skaffa sig en hyresrätt med bra adress. Ett annat är att kontakta privata hyresvärdar och erbjuda en slant. Ett tredje är om man har turen att ha nån nära släkting som bor bra och som planerar flytta så kan man skriva sig på deras adress tillräckligt länge för att kunna ta över kontraktet.

    Så går det när politikerna roat sig med att sälja ut allmännyttan till vrakpris och slarvat med att bygga hyresrätter dom senaste 20 åren.

    Är egentligen extremt många lägenheter i Stockholm som inte nyttjas av den som står på kontraktet. Nästan ingen släpper ett lägenhetskontrakt även om dom själva flyttar. Ska i så fall vara att dom kan tjäna en rejäl slant på det.
  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 16 Dec 17:18
    #7

    Intressant!! :) tack för infon :)

  • Anonym (12345­)
    Äldre 19 Dec 22:23
    #8

    Lägg inte flera hundra tusen svart på en lägenhet i stan , använd dom pengarna som konstantinsats på likvärdig lägenhet även om den ligger 15 minuter från stan med tex tunnelbana, det kommer löna sig i längden.

  • Anonym (Lil)
    Äldre 19 Dec 22:33
    #9

    Fick min lägenhet (4:a, Östermalm) genom kontakter, arbetsgivaren äger fastigheten jag bor i.

  • Anonym (12345­)
    Äldre 10 Nov 19:18
    #12
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-11-10 15:09:02 följande:

    Köpte förstahandskpntrakt inom tullarna med hjälp av en mäklare som hjälper till vid sådana affärer.

    Bu har jag också stått i kö länge och kn i prinicip få lägenet vart jg vill i sthlm city


    Vad fick du betala hur stor är den vad är det för avgift?
Svar på tråden Förstahandskontrakt inom tullarna i Sthlm - hur fick du din?