• Äldre 15 Dec 14:20
    21918 visningar
    34 svar
    34
    21918

    Förstahandskontrakt inom tullarna i Sthlm - hur fick du din?

    Som frågan lyder: ni som har en hyresrätt (förstahand) inom tullarna i Sthlm - var bor ni och hur fick ni lägenheten? Kö? Hur länge? Kontakter? Lägenhetsbyte? Pengar emellan?

  • Svar på tråden Förstahandskontrakt inom tullarna i Sthlm - hur fick du din?
  • Anonym (12345­)
    Äldre 10 Nov 19:56
    #15
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-11-10 19:45:04 följande:
    Har en släkting som fixk betala 700 för 180m2 i solna så priserna varierar ganska mkt o sen beror de på mäklaren
    Det är olika kvadratmeterpris även på svarta marknaden.
  • Glinda från Oz
    Äldre 10 Nov 20:05
    #16

    Jag har inte det själv med känner två som har det. Den ena stod i kö i över 20 år och den andra betalade för kontraktet, minns inte hur mycket men det var runt 100 000, vilket är helt sinnessjukt, det är en insats om man ska köpa.

  • Anonym (12345­)
    Äldre 10 Nov 20:41
    #17

    Jag hade en etta förstahandskontrakt centralt i en närförort i sthlm, köpte dock bostad istället.

  • Anonym (J)
    Äldre 10 Nov 20:58
    #18
    Glinda från Oz skrev 2017-11-10 20:05:38 följande:

    Jag har inte det själv med känner två som har det. Den ena stod i kö i över 20 år och den andra betalade för kontraktet, minns inte hur mycket men det var runt 100 000, vilket är helt sinnessjukt, det är en insats om man ska köpa.


    100" kommer man ingenstans med som insats dessvärre. Om insatsen ska vara 15% av priset får man en lägenhet för 670". En etta i Jakobsberg kostar 1.7-1.8 miljoner.

    Jag skulle lätt betala 100" för ett hyreskontrakt i Sthlms innerstad. För mig själv eller mina barn.
  • Glinda från Oz
    Äldre 10 Nov 21:12
    #19
    Anonym (J) skrev 2017-11-10 20:58:51 följande:

    100" kommer man ingenstans med som insats dessvärre. Om insatsen ska vara 15% av priset får man en lägenhet för 670". En etta i Jakobsberg kostar 1.7-1.8 miljoner.

    Jag skulle lätt betala 100" för ett hyreskontrakt i Sthlms innerstad. För mig själv eller mina barn.


    Olika banker har olika regler, man kan låna pengar någon annanstans etc och det går att få en etta i Jakobsberg för betydligt mindre än 1.7-1.8 miljoner.

    Risken med att köpa svart förutom att det är olagligt och oetiskt är att man riskerar att bli blåst.
  • Anonym (J)
    Äldre 10 Nov 22:01
    #20
    Glinda från Oz skrev 2017-11-10 21:12:32 följande:

    Olika banker har olika regler, man kan låna pengar någon annanstans etc och det går att få en etta i Jakobsberg för betydligt mindre än 1.7-1.8 miljoner.

    Risken med att köpa svart förutom att det är olagligt och oetiskt är att man riskerar att bli blåst.


    Jag har gjort 6 bostadsaffärer själv och varit inblandad i mi a barns affärer båd i innerstaden och förorten, alla i närtid med priser mellan 1,4 - 6 miljoner. 100" är kaffepengar på bostadsmarknaden.

    Vad menar du med betydligt mindre för en etta i Jakan? Kolla utgångspriserna på Hemnet. De ligger på 1,5-2.2 miljoner.
  • Anonym (12345­)
    Äldre 10 Nov 22:29
    #21
    Glinda från Oz skrev 2017-11-10 21:12:32 följande:
    Olika banker har olika regler, man kan låna pengar någon annanstans etc och det går att få en etta i Jakobsberg för betydligt mindre än 1.7-1.8 miljoner.

    Risken med att köpa svart förutom att det är olagligt och oetiskt är att man riskerar att bli blåst.
    Det är inte olagligt att köpa ett kontrakt.
  • Äldre 1 Dec 17:56
    #22

    Man kan hitta relativt centrala hyresrätter med förstahandskontrakt via sidan http://www.hyresrättdirekt.se .

    Dock har jag ännu inte sett något innanför tullarna.

  • Äldre 27 Jan 12:24
    #24
    mexon skrev 2018-01-27 12:16:17 följande:

    Hej alla ni med kontakter i Stockholm!

    Jag är på desperat jakt efter en lägenhet. Jag söker dig som mäklar med kontrakt, är ute efter en snabb affär utan krångel.

    Etta, tvåa, trea i närförort eller centralaste. Väster, öster, söder - spelar ingen större roll. Solna, Liljeholmen, Hagsätra, Bromma, Ropsten med omnejd.

    Om du ej mäklar men har kontakter som kan leda mig rätt finns chans att jag betalar dig en hittelön a 5000kr.

    Kontakt via PM.


    Hur mycket hade du tänkt lägga via mäklare, det är ju rätt dyrt är det värt det?
  • Äldre 27 Jan 12:38
    #25
    Noname00 skrev 2018-01-27 12:24:56 följande:

    Hur mycket hade du tänkt lägga via mäklare, det är ju rätt dyrt är det värt det?


    Beror helt på objekt och läge.

    Jag vet att det kostar på men i mitt läge som bostadslös, hoppat runt bland tredje- och fjärdehandskontrakt, betalat ockerhyror uppemot 15K för skabbiga rum med kokvrå och med låg kötid ser jag inget annat alternativ.

    Jag jobbar i STHLM, fast anställd sedan 2 år tillbaka på samma arbetsplats, tjänar inte supermycket men inte heller pinsamt litet men blir ändå nästintill utskrattad på bankerna när jag vill prata bolån.

    Jag har en handpenning på 300K och lön på 26K / månad, detta är långt ifrån vad som krävs för att få ett lånelöfte på mer än 1.2 miljoner tydligen.

    Nu ska min hyresvärd sälja sin lägenhet och snabbt ska det gå.
Svar på tråden Förstahandskontrakt inom tullarna i Sthlm - hur fick du din?