• Äldre 11 Jan 14:35
    10387 visningar
    21 svar
    21
    10387

    Min son vill så gärna spela CS:GO - Nån som har tips

    Min son vill så gärna spela CS:GO han är 12 år, skulle ni låtit en 12-åring spela Counter Strike

  • Svar på tråden Min son vill så gärna spela CS:GO - Nån som har tips
  • Äldre 12 Jan 14:33
    #11
    alice1 skrev 2017-01-12 14:19:49 följande:
    Hej, är det du som tjänar det eller är det generellt vad man kan tjäna?
    Jag frågar för att min son ville ha det (CS- go) och till slut sa vi ja, så vi skaffade det åt honom. Vi har begränsat hans spelande ganska mkt, det är för att han har problem i skolan med vissa ämnen men det börjar bli bättre nu. Dock så har jag funderat om jag inte ska låta honom få spela mer? Jag vet att han älskar att spela, det verkar vara den största passionen och jag vill inte vara "den där" föräldern som är hindrande men samtidigt vill jag inte att det spårar iväg och blir 24/7 och att han inte fixar skolan igen. 
    Det finns en folkhögskola i Umeå som är E-sports program där spelar de cs go men läser även kost och hälsa och har idrott med mer. Tror han skulle älska att få gå där hehe.

    De som blir proffs, hur ofta spelar dom?
    Nej, jag spelar inte men känner en pro. spelare i ett team som är bland de högst rankade i världen. Vet inte hur andra tjänar men lönerna är troligen höga i de bäst rankade teamen. Hur ofta de spelar beror på vilka turneringar de själva i regel väljer att delta i. E-sport växer fort just nu. Den jag känner spelar inte i ett svenskt team. Men Sverige har två bra lag NIP (Ninjas In Pyjamas) och Godsent.

    Kolla siten hltv så hittar du mycket info där, de har alla turneringar som är på g. Där finns allt möjligt smått och gott som handlar om CS:GO. Spelaren jag känner ska spela i den största av alla turneringar som finns, majorn i Atlanta USA:
  • Äldre 12 Jan 14:38
    #12
    Nandez skrev 2017-01-12 14:33:09 följande:
    Nej, jag spelar inte men känner en pro. spelare i ett team som är bland de högst rankade i världen. Vet inte hur andra tjänar men lönerna är troligen höga i de bäst rankade teamen. Hur ofta de spelar beror på vilka turneringar de själva i regel väljer att delta i. E-sport växer fort just nu. Den jag känner spelar inte i ett svenskt team. Men Sverige har två bra lag NIP (Ninjas In Pyjamas) och Godsent.

    Kolla siten hltv så hittar du mycket info där, de har alla turneringar som är på g. Där finns allt möjligt smått och gott som handlar om CS:GO. Spelaren jag känner ska spela i den största av alla turneringar som finns, majorn i Atlanta USA:
    Wow ok, jo jag har också förstått det som att det bara blir större & större och mer populärt att spela cs go. Jag själv spelar det inte men däremot är jag såld xbox (tv spel)
  • Äldre 12 Jan 14:55
    #13

    Glömde det svenska teanet  fnatic.

  • Äldre 12 Jan 15:01
    #14

    En sak att ha i åtanke om man vill bli bra på esport är just att det är viktigt att vara i bra fysisk kondition också, man spelar bättre då än om man inte är det. Så det kan ju vara en bra grej att ta upp om han vill spela all ledig tid.

  • Äldre 12 Jan 15:05
    #15
    Meriall skrev 2017-01-12 15:01:04 följande:

    En sak att ha i åtanke om man vill bli bra på esport är just att det är viktigt att vara i bra fysisk kondition också, man spelar bättre då än om man inte är det. Så det kan ju vara en bra grej att ta upp om han vill spela all ledig tid.


    Jo precis, han har sportaktivitet 1-2 ggr i veckan, men vi skulle vilja att han gjorde lite mer så det är nog en bra idé, eftersom han inte är ute så mkt.
  • i-o
    Äldre 12 Jan 20:52
    #16
    Fiiee skrev 2017-01-11 15:28:00 följande:
    Alla har olika intressen. Inget konstigt med det tycker jag. Sonen spelar innebandy och fotboll också.
    Nandez skrev 2017-01-12 14:10:40 följande:
    Inget slöseri med vare sig det ena eller det andra när CS:Go pro. tjänar ca. 85 000 - 90 000 i lön efter skatt. Lägg sedan till premier, tävlingsvinster m.m.

    Önsketänkande. Inkomsten är snefördelad det är en minoritet av flera miljoner spelare som kan leva på det.
    Barn spelar datorspel för att de tycker de är kul och inte speciellt ansträngande något som inte kan sägas om "riktiga" sporter. Att föräldrar blir itutade av barnen och media visar bara hur rubbat det hela är.


     


    Jag avråder bestämt från att sanktionera sådana aktiviteter och utgår då från att jag själv spelade bort merparten av min tid i skolan. Nu som är jag inte heller speciellt stolt över mina 10000 timmar på DOTA2. Det är en dålig vana som har väldigt låg sannolikhet att bli vinstdrivande eller skapa långsiktig glädje hos utövaren. Snarare stänger den karriärsvägar. Speciellt i ung ålder.


     


    Därtill är det skrämmande att föräldrar blivit slappa vad gäller grafiskt våld. Jag frågar mig om någon kommer reagera den dagen barn lär sig spela med digitaliserade replikor av riktiga vapen och VR-headset. Då kanske vi kan avskaffa värnplikten också? Eller drar jag det för långt eller för nära en potentiell verklighet?

  • i-o
    Äldre 12 Jan 20:55
    #17
    alice1 skrev 2017-01-12 14:19:49 följande:
    De som blir proffs, hur ofta spelar dom?
    Hur ofta spelade Zlatan fotboll innan han blev proffs? Förmodligen 24/7. Räkna med att försaka skolgång rejält.
  • Äldre 12 Jan 20:57
    #18
    i-o skrev 2017-01-12 20:55:52 följande:
    Hur ofta spelade Zlatan fotboll innan han blev proffs? Förmodligen 24/7. Räkna med att försaka skolgång rejält.
    Du, det finns CS:GO pro. som går i skolan.
  • i-o
    Äldre 12 Jan 21:03
    #19
    Nandez skrev 2017-01-12 20:57:31 följande:
    Du, det finns CS:GO pro. som går i skolan.
    Ja. Det finns atleter som sitter i rullstol också.
  • Äldre 13 Jun 11:42
    #20

    Först måste vi kanske fråga oss själv varför vi undrar om det är ok för ett barn att spela csgo. Varför frågar vi inte samma om fotboll?


     


    Man spelar inte csgo för att man tycker om att springa runt att skjuta folk i dataspel. Då är csgo fel spel. Är man inte duktig på csgo blir det inte så mycket skjutande ändå. Men csgo är ett lagspel precis som fotboll, ishockey och basket men förutom den fysiska aspekten.  Är man duktig däremot så börjar man utveckla många fler sinnen och förmågor som man gör i andra sporter när man går in i en djupare träning eller utveckling.


     


    Det är den största branschen inom nöjesvärlden. 


    Det är välbetalt. Finns många många många jobb inom E-sport äeven om man inte är en betald spelare. 


    Språkutvecklingen rusar framåt dessutom lär man sig att agera i samspråk med andra.


    Forskare visare för några år sedan att de som spelar dataspel har lättare för problemlösning och kan se rum och miljöer på ett mer detaljerat sätt.


    Jag tror det är viktigt att om man låter barnet spela att man inte bara låter det "spela" utan att man får sitt barn isåfall till att göra även de tråkiga moment is pelet som gör dom bättre om dom nu vill bli bättre. 


     


    Det är skillnad på att spela och på att träna.


     


    Stötta era barn men vi alla kan nog förstå att inget barn mår bra av störda sömnrutiner. Ställ motkrav som att tex: om sömn och skola sköts så stöttas också spelande och träning.


     


     


     

  • Äldre 13 Jun 14:22
    #21
    kungmanuel skrev 2017-06-13 11:42:56 följande:

    Först måste vi kanske fråga oss själv varför vi undrar om det är ok för ett barn att spela csgo. Varför frågar vi inte samma om fotboll?


     


    Man spelar inte csgo för att man tycker om att springa runt att skjuta folk i dataspel. Då är csgo fel spel. Är man inte duktig på csgo blir det inte så mycket skjutande ändå. Men csgo är ett lagspel precis som fotboll, ishockey och basket men förutom den fysiska aspekten.  Är man duktig däremot så börjar man utveckla många fler sinnen och förmågor som man gör i andra sporter när man går in i en djupare träning eller utveckling.


     


    Det är den största branschen inom nöjesvärlden. 


    Det är välbetalt. Finns många många många jobb inom E-sport äeven om man inte är en betald spelare. 


    Språkutvecklingen rusar framåt dessutom lär man sig att agera i samspråk med andra.


    Forskare visare för några år sedan att de som spelar dataspel har lättare för problemlösning och kan se rum och miljöer på ett mer detaljerat sätt.


    Jag tror det är viktigt att om man låter barnet spela att man inte bara låter det "spela" utan att man får sitt barn isåfall till att göra även de tråkiga moment is pelet som gör dom bättre om dom nu vill bli bättre. 


     


    Det är skillnad på att spela och på att träna.


     


    Stötta era barn men vi alla kan nog förstå att inget barn mår bra av störda sömnrutiner. Ställ motkrav som att tex: om sömn och skola sköts så stöttas också spelande och träning.


     


     


     


    Väl skrivet.
Svar på tråden Min son vill så gärna spela CS:GO - Nån som har tips