• Anonym (?)
    Äldre 11 Jan 14:43
    19365 visningar
    144 svar
    144
    19365

    Varför tar så många föräldrar barnfrias val som kritik?

    Varför är det så?

  • Svar på tråden Varför tar så många föräldrar barnfrias val som kritik?
  • Anonym (Dumhe­ter!)
    Äldre 11 Jan 14:45
    #1
    -2 +1

    Inga kritiserar andras val beträffande att få barn eller inte. Det är däremot en vanlig inbillning att det skulle vara så. Punkt!

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 14:55
    #2
    Anonym (Dumheter!) skrev 2017-01-11 14:45:15 följande:

    Inga kritiserar andras val beträffande att få barn eller inte. Det är däremot en vanlig inbillning att det skulle vara så. Punkt!


    Som barnfri får jag höra att jag är empatistörd, har ett tomt liv, är bitter. Varför har så många föräldrar behovet att säga såna saker? Man kan ju nästan tro att man trampat på en öm tå. Säger jag att jag är nöjd med mitt liv och mitt val så skryter jag osv. 
  • Anonym (Barnf­ri)
    Äldre 11 Jan 14:58
    #3
    Anonym (Dumheter!) skrev 2017-01-11 14:45:15 följande:

    Inga kritiserar andras val beträffande att få barn eller inte. Det är däremot en vanlig inbillning att det skulle vara så. Punkt!


    Nja inbillning är det knappas när man får höra att man är allt från kall egoistisk till okvinnlig för att man valt bort barn hahaha

    Många med barn verkar oerhört provocerade av att man frivilligt väljer bort barn och då undrar man ju lite varför.
  • Scoops
    Äldre 11 Jan 14:59
    #4
    Anonym (Dumheter!) skrev 2017-01-11 14:45:15 följande:

    Inga kritiserar andras val beträffande att få barn eller inte. Det är däremot en vanlig inbillning att det skulle vara så. Punkt!


    Anonym (?) skrev 2017-01-11 14:55:53 följande:
    Som barnfri får jag höra att jag är empatistörd, har ett tomt liv, är bitter. Varför har så många föräldrar behovet att säga såna saker? Man kan ju nästan tro att man trampat på en öm tå. Säger jag att jag är nöjd med mitt liv och mitt val så skryter jag osv. 
    Jag håller med TS. Sådan är min upplevelse också. Som barnfri blir jag ofta påhoppad om det råkar komma fram att jag inte vill ha barn. Trots att jag är öppen, trevlig och aldrig kritiserat att andra skaffat barn (varför skulle jag göra det liksom?).

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 15:05
    #5
    Scoops skrev 2017-01-11 14:59:26 följande:
    Anonym (?) skrev 2017-01-11 14:55:53 följande:
    Som barnfri får jag höra att jag är empatistörd, har ett tomt liv, är bitter. Varför har så många föräldrar behovet att säga såna saker? Man kan ju nästan tro att man trampat på en öm tå. Säger jag att jag är nöjd med mitt liv och mitt val så skryter jag osv. 
    Jag håller med TS. Sådan är min upplevelse också. Som barnfri blir jag ofta påhoppad om det råkar komma fram att jag inte vill ha barn. Trots att jag är öppen, trevlig och aldrig kritiserat att andra skaffat barn (varför skulle jag göra det liksom?).

    Ja visst är det konstigt. Jag glädjer mig åt mina vänner som har valt att skaffa barn. Bara dom är lyckliga så är jag lycklig. Men barn är inte för alla helt enkelt. Inte något konstigare än så. 
  • Scoops
    Äldre 11 Jan 15:07
    #6
    Anonym (?) skrev 2017-01-11 15:05:58 följande:
    Ja visst är det konstigt. Jag glädjer mig åt mina vänner som har valt att skaffa barn. Bara dom är lyckliga så är jag lycklig. Men barn är inte för alla helt enkelt. Inte något konstigare än så. 
    Vanligaste fördomen jag möter är att man tror att jag hatar barn (bara för att jag själv inte vill föda några) och jag frågar alltid - varför i hela friden jobbar jag på skola då? SkrattandeSkål 
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 15:17
    #7
    Scoops skrev 2017-01-11 15:07:34 följande:
    Vanligaste fördomen jag möter är att man tror att jag hatar barn (bara för att jag själv inte vill föda några) och jag frågar alltid - varför i hela friden jobbar jag på skola då? SkrattandeSkål 
    Ja det är nog rätt vanligt och väldigt trist. 
  • i-o
    Äldre 11 Jan 15:21
    #8
    +1

    De är bara sura för att de utan barn är fria att göra allt det som de med barn inte kan eller har råd till.

    Tycker det är karma.

  • Anonym (tjena­)
    Äldre 11 Jan 15:22
    #9
    Anonym (Dumheter!) skrev 2017-01-11 14:45:15 följande:

    Inga kritiserar andras val beträffande att få barn eller inte. Det är däremot en vanlig inbillning att det skulle vara så. Punkt!


    Inte?

    "Samtal" runt fikaborden på jobbet i måndags, 8 kvinnor tjattrar om barn, och så jag. Plötsligt vänder sig en av de andra till mig:
    Kvinna 1: "Du då, ska du inte ha barn snart."
    Jag: "Nej, jag vill inte ha barn."
    Kvinna 1: "Nej, du har ju lite tid på dig att bestämma dig. Du är ung så."
    Jag; "Jag har bestämt mig. Jag vill inte ha barn."
    Kvinna 2: "Varför inte? Du är inte en hel kvinna innan du har varit mamma."
    Kvinna 3: "Vill man inte ha barn så är det något fel. Du kanske skulle undersöka dig."
    Kvinna 4: "Klart du vill ha barn. Det kommer bli svårt för dig att platsa i vår arbetsgrupp om du inte har barn."

    Sedan fortsatte de tjattra, men nu var fokus på mig och barnlöshet, snarare än hur det gick i förskolan och skolan för dessa kvinnors barn och om PoP verkligen var bättre än Lindex.
  • Anonym (undra­r)
    Äldre 11 Jan 15:22
    #10
    -1

    Kan du beskriva en ordväxling där du blir kallad empatistörd osv? Vem säger det och i vilket sammanhang?

    Min erfarenhet är att folk respekterar att man inte vill ha barn, men om du börjar prata om att du inte gillar barn så är det klart att folk tara det personligt. Det är ungefär som att säga att man ogillar män/kvinnor/invandrare/gamlingar.

Svar på tråden Varför tar så många föräldrar barnfrias val som kritik?