• Anonym (Bladl­usen)
    Äldre 11 Jan 15:35
    5640 visningar
    35 svar
    35
    5640

    Hur många timmar "egentid" är ok?

    Min frågeställning vänder sig till er med barn. Alltså hur många timmar i veckan tycker ni är ok att ha som "egentid" dvs när ni ägnar er åt era intressen utan partnerns/barnens inblandning? När blir det för mycket? Kan det bli för mycket?

  • Svar på tråden Hur många timmar "egentid" är ok?
  • Äldre 11 Jan 15:41
    #1
    Anonym (Bladlusen) skrev 2017-01-11 15:35:22 följande:

    Min frågeställning vänder sig till er med barn. Alltså hur många timmar i veckan tycker ni är ok att ha som "egentid" dvs när ni ägnar er åt era intressen utan partnerns/barnens inblandning? När blir det för mycket? Kan det bli för mycket?


    En bra start är att båda ska ha ungefär lika mycket.

    Sen blir det individuellt. En del par kan säkert tycka det är ok med mycket, andra med nästan inget.


  • Anonym (Anna)
    Äldre 11 Jan 15:43
    #2

    Följer. Vårt barn är liten än så länge men här är det så att min man har ca 6 h / veckan och jag noll.

  • Äldre 11 Jan 15:52
    #3

    Vi har inga hobbies, men båda vill peta in lite träning och det lyckas vi ganska bra med. Hur länge och hur ofta varierar beroende på hur det funkar, men ungefär lika mycket är det.
    Sen går vi ut på varsitt håll nån gång ibland, men så mycket mer "egentid" har vi nog inte vad jag kan komma på.

  • Äldre 11 Jan 15:54
    #4
    +1

    Allt mellan 0 sekunder och 24 timmar om dygnet. Prata med din partner....


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Caramb­olan
    Äldre 11 Jan 17:51
    #5

    Jag och min man har en varsin vardagkväll i veckan samt en hel lördag eller söndag i månaden. På ett ungefär, det är såklart inte hugget i sten. Jag använder det till föreningsaktivitet och min man till att hänga med polare. Vi har tre barn i ålder 3-9.

  • Äldre 11 Jan 17:58
    #6

    För oss har det landat på typ fyra timmar i veckan var. Vi jobbar sextimmarsdagar.

  • Anonym (Man 42)
    Äldre 11 Jan 18:03
    #7
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-11 15:43:35 följande:

    Följer. Vårt barn är liten än så länge men här är det så att min man har ca 6 h / veckan och jag noll.


    Och det nöjer du dig med??

    Hört talas om jämställdhet? Kräv den! Ta den!
  • Äldre 11 Jan 18:08
    #8

    Omöjligt att säga eftersom det är helt individuellt. Jag och flickvännen har i princip så mycket egentid vi vill ha, vilket brukar bli några timmar om dagen. Det går dock i vågor om man själv har något "projekt" på G eller om vi båda intresserar oss för något speciellt vi vill göra tillsammans.

  • Caramb­olan
    Äldre 11 Jan 18:24
    #9
    John22 skrev 2017-01-11 18:08:45 följande:

    Omöjligt att säga eftersom det är helt individuellt. Jag och flickvännen har i princip så mycket egentid vi vill ha, vilket brukar bli några timmar om dagen. Det går dock i vågor om man själv har något "projekt" på G eller om vi båda intresserar oss för något speciellt vi vill göra tillsammans.


    Några timmar om dagen? Jobbar ni inte eller hur får ni ens in de timmarna rent praktiskt? Jag skulle inte få ihop den logistiken hos oss såvida inte "sova ensam" räknas som egentid ;)
  • Äldre 11 Jan 18:39
    #10
    John22 skrev 2017-01-11 18:08:45 följande:

    Omöjligt att säga eftersom det är helt individuellt. Jag och flickvännen har i princip så mycket egentid vi vill ha, vilket brukar bli några timmar om dagen. Det går dock i vågor om man själv har något "projekt" på G eller om vi båda intresserar oss för något speciellt vi vill göra tillsammans.


    Hur många barn har ni och hur gamla? När kommer ni hem med dem och när går de respektive ni och lägger er?
Svar på tråden Hur många timmar "egentid" är ok?