• Äldre 11 Jan 19:55
    19635 visningar
    122 svar
    122
    19635

    Dem säger att vi är för unga

    Hej!
    Amanda heter jag och är 18 år fyller 19 nu i februari. 

    Jag och min sambo har velat ha barn sedan ett och ett halvt år tillbaka nu. Vi har inga problem ekonomiskt alls då han jobbar heltid plus jag deltid vid sidan av gymnasiet som jag slutar nu i juni.

    Det enda vi vill är verkligen att blida en familj men det blir ingen bebis. 
    När vi sökt och försökt söka hjälp så säger dem hela tiden att vi är så unga och att vi har tiden på oss men det är fruktansvärt jobbigt och kan knappt tänka på annat längre då vi velat detta i så himla lång tid.

    Någon som varit med om liknade eller har råd vad vi borde göra? är helt förstörd.

  • Svar på tråden Dem säger att vi är för unga
  • Äldre 11 Jan 20:02
    #1
    -1

    Du har inte tänkt på att dom kanske har en poäng?
    Vad snackar vi för total årsinkomst här?

  • Delila­h2001
    Äldre 11 Jan 20:06
    #2
    -1

    Varför har ni så bråttom?

  • Äldre 11 Jan 20:10
    #3
    -1

    Undrar oxå varför ni har så bråttom? Ta studenten, jobba heltid minst ett år, spara pengar så att ni kan köpa en lägenhet och sen kan ni skaffa barn är mitt råd.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 11 Jan 20:14
    #4
    +1

    Kör på, skaffa barn. Det blir tufft men ni är unga och pigga och kommer inte ens vara 40 när barnet är myndigt. Ni börjar bara i andra ändan mot vad som är vanligt idag.

  • Joo322­1414
    Äldre 11 Jan 20:21
    #5

    Har ni ett eget boende? Hur länge har ni bott ihop?

    Skulle ni ha råd med tusenlappar per månad åt blöjor, mat, kläder och annat som ett barn kan behöva?

    Även fast du känner dig vuxen och mogen så är du inte det vid 18 års åldern. Och vid 16 års åldern då du började planera barn så är man själv ett barn. Varför så bråttom?

  • Äldre 11 Jan 20:28
    #6

    Jag förstår att det känns jobbigt och att ni är oroliga. Men som ni lever nu tror jag att det ändå är bra om ni väntar med barn.

    Jag vill råda dig till att ha jobbat heltid minst ett år innan ni får barn. Att gå på föräldraledighet utan att ha en heltidsanställning att gå tillbaka till är inte att rekommendera och din föräldrapenning blir urusel om du inte haft en god inkomst först.

    Sätt dig för Guds skull inte i en situation där du är ekonomisk beroende av din kille. Allt för många unga mammor gör det. Du vill inte hamna i en situation där ni inte kan separera på grund av att du inte har råd att bo ensam. Och du vill inte bli stående ensam utan inkomst om din kille bestämmer sig för att lämna er.

    Jag vet att det inte känns nu som att det kommer att hända, men rent statistiskt så håller inte förhållanden mellan folk i er ålder särskilt länge.

    Googla "har inte råd att lämna honom" har inte råd att separera" och liknande så hittar du de tjejer som valde att få barn tidigt och som det inte gick så bra för. Kolla hur de har gjort och se till att göra på ett tryggare och mer genomtänkt sätt.

  • Äldre 11 Jan 20:35
    #7

    Det tar ibland tio år för folk innan de blir gravida. Jag förstår att det är hemskt oroande när det inte funkar, men försök ha tålamod. Ni har gott om tid och det räcker ju som sagt att vänta tills även du är etablerad på arbetsmarknaden tills ni kan försöka igen. Ta då kontakt med vården och begär hjälp om det fortfarande inte blir någon bebis. Det är vård ni bör få även om ni bara är i 20-årsåldern då.

  • Äldre 11 Jan 20:42
    #8

    Ush vad negativa alla är!
    Är 17 är längtar efter bebis redan haha. Hade jag varit i er situation hade jag definitivt kört på bebis precis som ni!
    Du kan ju alltid köpa ett ägglosningstest (stav) och ha sex efter det?
    Och vad du än gör, tro inte att du är infertil för det gjorde jag nämligen när jag hade sex på alla mina fertila dagar i månader och blev aldrig gravid. Sen en dag blev jag det :)

  • Äldre 11 Jan 20:53
    #9

    Jag längtade efter barn också sedan jag var typ 15år , tiden går fort vänta några år till.. ta iaf en utbildning innan.. mitt tips .. Men tänk på OM ni gör slut säger inte att det kommer hända men om.. vad gör du då?

  • Äldre 11 Jan 20:58
    #10
    +1

    Svar till ovan för. Säger inte detta med elak ton men det finns ju alltid en risk för det i alla åldrar? Människor skiljs och gör slut hela tiden men det kan ju inte stoppa en för att skaffa barn :/

Svar på tråden Dem säger att vi är för unga