• Tihi

    Skär iPhone 6 ihop av iOS 10?

    Funderar på att uppdatera min 6:a från 9 till 10 men är lite rädd för att jag inte kommer att gilla 10. Buggarna har säkert försvunnit efter så många månader sen det släpptes men orkar en så "gammal" mobil med 10 eller kommer den att skära ihop och bli seg?

    Gillar du 10 och vad är dom största skillnaderna tycker du?

  • Svar på tråden Skär iPhone 6 ihop av iOS 10?
  • Fia 28
    Tihi skrev 2017-01-13 22:55:04 följande:

    Backup tar jag alltid innan jag uppdaterar men jag är ändå livrädd varje gång för att saker ska försvinna och att det ska gå åt skogen.

    Hur gamla brukar Äpplena vara när dom inte fixar uppdateringarna längre förresten?


    Ganska gamla nog. Tex med ios 10 föll ipad mini 1, iphone 4 o ipad 3 bort. Men de betyder ju inte att man måste slänga dem utan de får fortsätta med ios 9 bara.
  • Tihi
    flygrl skrev 2017-01-13 23:24:27 följande:
    Jag förstår din oro också att backupen ska strula. Själv brukar jag också ta egen manuell backup på bilder och filer och dessutom göra screenshots på varje skärm så jag vet hur det såg ut. Fördelen med egen manuell backup e ju man själv enkelt kan kolla så allt kom med. Varenda bild och fil. Lättast återställa e ju från Apples/iClouds backup men skiter den sig har du ju din egen och ta till. Har du flera enheter för du skriver "äpplen"? Uppdatera inte alla exakt samtidigt. Då har du ju antar jag alla bilder i varje enhet (bildström typ) som en 3e backup. Se också till och ansluta enheten till elnätet så det inte avbryts för batteriet plötsligt e tomt. smile5.gif
    Jag tar alltid en backup genom datorn på iTunes men jag använder aldrig iCloud. Bildström mellan Äpplena använder jag inte heller. Foton lägger jag i en speciell mapp på datorn. Vad menar du med en manuell backup- det låter väldigt intressant? Screenshots var en bra idé.

    Jag börjar med att uppdatera iPaden som är ganska gammal och ser hur det går och om jag gillar 10 innan jag kör det på telefonen. Ska komma ihåg att ladda samtidigt så det inte avbryts mitt i, tack för påminnelsen. Skrattande
    Fia 28 skrev 2017-01-14 08:11:30 följande:
    Ganska gamla nog. Tex med ios 10 föll ipad mini 1, iphone 4 o ipad 3 bort. Men de betyder ju inte att man måste slänga dem utan de får fortsätta med ios 9 bara.
    Så det går långt tillbaka alltså.

  • Tihi

    Uppdateringen är klar och det tog 40 timmar kändes det som. Obestämd Tänkte på det här med integritet vad stänger ni av som bryr er om sånt?

    Det verkade inte vara så stor skillnad från 9 förresten. Håller ni med om det?

  • Tihi

    Behöver lite hjälp igen.

    Om man pratar i telefon och låser skärmen så syntes det förut att någon hade skickat ett sms. Nu hör jag pipet men det syns inget på skärmen och det stör mig. Går det att fixa så att det syns på skärmen att någon har messat?

    Sen tycker jag att batteriet går åt mycket snabbare än förut. Jag skickade och fick kanske sammanlagt 25 korta sms under 20 minuter och batteriet gick ner 18% fast jag hade dragit ner skärmstyrkan till 80% under tiden och låst skärmen emellan messen. Tumme ner på det säger jag bara.

  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-16 02:24:11 följande:

    Uppdateringen är klar och det tog 40 timmar kändes det som. Obestämd Tänkte på det här med integritet vad stänger ni av som bryr er om sånt?

    Det verkade inte vara så stor skillnad från 9 förresten. Håller ni med om det?


    Tog det verkligen 40 timmar???
    Håller med om att skillnaden inte e jättestor MEN en del e det och du kanske inte upptäckt alla förändringar än?!
    Det med integritet. Där tillåter jag nog så gott som allt. Har kapitulerat inför spionerna. :/
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-16 22:15:43 följande:

    Behöver lite hjälp igen.

    Om man pratar i telefon och låser skärmen så syntes det förut att någon hade skickat ett sms. Nu hör jag pipet men det syns inget på skärmen och det stör mig. Går det att fixa så att det syns på skärmen att någon har messat?

    Sen tycker jag att batteriet går åt mycket snabbare än förut. Jag skickade och fick kanske sammanlagt 25 korta sms under 20 minuter och batteriet gick ner 18% fast jag hade dragit ner skärmstyrkan till 80% under tiden och låst skärmen emellan messen. Tumme ner på det säger jag bara.


    Kan det va så notiser e avstängda för sms i din mobil? Kanske så per default efter uppdateringen. Kolla det i inställningar för jag får upp nya sms på skärmen precis som förut. Sen kan man se dom och annat om man swipar åt höger (beroende på va man godkänt för notiser).

    Möjligt den drar mer batteri nu. Har du testat strömsparläge som väl kom med iOS 10? Då stryps prestanda lite så den drar mindre ström MEN det mesta funkar faktiskt ändå. Har för mig en iPhone 6 stryps till 5s prestanda processor mässigt. Du hittar strömsparläge under Inställningar -> Batteri. ;)
  • Tihi
    flygrl skrev 2017-01-16 22:58:09 följande:
    Tog det verkligen 40 timmar??? smile9.gif Håller med om att skillnaden inte e jättestor MEN en del e det och du kanske inte upptäckt alla förändringar än?! Det med integritet. Där tillåter jag nog så gott som allt. Har kapitulerat inför spionerna. :/
    Det tog inte så länge men det kändes som det.
    flygrl skrev 2017-01-16 22:59:21 följande:
    Kan det va så notiser e avstängda för sms i din mobil? Kanske så per default efter uppdateringen. Kolla det i inställningar för jag får upp nya sms på skärmen precis som förut. Sen kan man se dom och annat om man swipar åt höger (beroende på va man godkänt för notiser). Möjligt den drar mer batteri nu. Har du testat strömsparläge som väl kom med iOS 10? Då stryps prestanda lite så den drar mindre ström MEN det mesta funkar faktiskt ändå. Har för mig en iPhone 6 stryps till 5s prestanda processor mässigt. Du hittar strömsparläge under Inställningar -> Batteri. ;)
    Jag kollade och allt är på, banners, ljud och allt vad det heter. Får du upp sms även om du pratar i telefon? Att smset lägger sig ovanpå samtalet liksom?

    Strömsparläge har jag inte testat men är det inte samma som ios9 hade att när man hade 20% kvar så frågade den om man ville lägga på strömsparläge?

    Vilka widgets använder du? Jag tog bort allt utom väder, påminnelser och kalender men så är jag ju en bakåtsträvare också. Tungan ute

  • Tihi

    Det är officiellt! Jag H A T A R 10!!! Skrikandes Jag använder Viber dagligen och nu så integreras vibersamtalen med den vanliga riktiga telefon-appen. Fuck that! Demon

    Tydligen går det inte att stänga av integreringen heller, call kit kallas det visst. Efter mycket googlande så verkar Skype ha lagt till en avstängningsfunktion för det i höstas men inte Viber och har den inte kommit nu efter drygt 5 månader så lär den väl aldrig komma. Skrikandes Jag vill verkligen inte ha vibersamtalen i min "vanliga" telefon. Jag vill ha det som förut när Viber var en app som höll sig i sitt eget hörn. Går det verkligen inte att ändra på något sätt? Gråter

    Vad skulle hända om jag la in min senaste backup som fortfarande hade 9? Fast jag antar att det inte är någon lösning i förlängningen för jag kommer ju inte att kunna använda 9 i 10 år till liksom.

    Kanske dags att gå till den mörka sidan och skaffa en android eller är den likadan gällande Viber?

    Hur funkar Skype eller någon annan Viber-liknande tjänst? Helst vill jag slippa skapa konton för att kunna använda tjänsten. Jag har bara haft Viber men tänkte börja titta efter någon annan där appen håller sig för sig själv och inte integreras med vanliga telefonen.

    Helt ot för tråden men om jag köper en android kan jag lägga ner all min itunes musik på den då? Jag har hur mycket musik som helst på itunes som jag skulle vilja ha med mig om jag böt telefon. Mest troligt skulle jag fortsätta att ladda ner musik på itunes även i fortsättningen men är det bara att hiva över det på en android ibland genom datorn eller funkar inte det?

  • Tihi

    Nu är jag här och gnäller igen Oskyldig men integreringen stör mig verkligen. Jag såg att när jag öppnar vilken kontakt som helst i vanliga kontaktlistan, telefonens egen vill säga, så står det ett Viber-alternativ på alla nummer - även folk som inte har Viber eller till olika kundtjänster t ex. Varför är det så?

    Dessutom undrar jag om Viber kan "spionera" på något sätt och vad den har åtkomst till när den kommer in i "vanliga" telefonen nu? Jag har vad jag vet bara tillåtit mikrofon och kontaktlistan. Varför kan man inte koppla bort Viber från vanliga telefonen? Om jag vill använda Viber så går jag ju in i den appen. Jag vill inte att den ska förvilla min vanliga kontakt-och telefonapp. Sen undrar jag om ens teleleverantör på något sätt kan se att man har Viber-samtal när dom hamnar i vanliga telefonappen eller om dom kommer att dyka upp på teleräkningen? (Jag vet att frågan är dum och att dom mest troligt inte kan se det och att vibersamtal inte kommer att listas på räkningen men om man inte frågar så förblir man ovetande.)

    Om det finns något bra att säga om integreringen så kan ni gärna dra upp dom fördelarna för jag ser bara nackdelar just nu. Obestämd

Svar på tråden Skär iPhone 6 ihop av iOS 10?