• TantLi­nda
    Äldre 13 Jan 22:35
    20267 visningar
    42 svar
    42
    20267

    43 år, vill ha ett kärleksbarn

    Jag börjar att bli lite sorgsen och behöver ventilera innan jag får panik. Jag är 43 år och jag försöker bli gravid ,då min nya man och jag liksom vill detta. Jag har ett äldre barn sedan tidigare och hade inga problem alls med den graviditeten. Efter den graviditeten har jag alltid skyddat mig konsekvent med diverse läkemedel P-piller, p-spruta, hormonspiral, minipiller. Ja, det är nog 17år med dessa läkemedel...jag slutade med cerazette i juli-16 och mensen kom tillbaka ca 1 månad senare. Mensen har varit regelbunden hittills och jag har ganska god koll på ägglossningen med hjälp av en app och ägglossningstester. Jag har nu precis fått min mens och är såklart besviken nu undrar jag om någon där ute ;) eller här inne i forumet;) har blivit gravid i 43 årsåldern? Vad är det som gör att det är svårt att bli gravid i min ålder? Är det alla år med p-piller? Jag har beställt clomid som jag tänker testa. Fattar inte detta!

  • Svar på tråden 43 år, vill ha ett kärleksbarn
  • Äldre 13 Jan 22:44
    #1

    Kroppen växlar ner och att bli gravid vid 43 är svårt. Tyvärr styr inte viljan kroppen. Du hade haft svårare att bli gravid nu än för 10år sedan även om du ej tagit hormoner.

  • Lia4
    Äldre 13 Jan 22:48
    #2

    Äggen blir ju ofta av sämre och sämre kvalitet tyvärr.

  • Äldre 13 Jan 22:50
    #3

    Aldrig kunnat ta hormonoreparat....blev gravid i 42-årsåldern på första försöket! Gjorde kub-Nupp test och det visade sig att jag hade samma möjligheter att bli gravid som en 29-33 åring! Så....kombinationen hormoner och mycket tur tror jag.

  • Äldre 13 Jan 22:52
    #4

    Hur menar du att KUB kunde visa hur lätt du kunde bli gravid?

  • Äldre 14 Jan 00:58
    #5
    -1
    TantLinda skrev 2017-01-13 22:35:19 följande:

     Är det alla år med p-piller?


    Knappast, det borde ju om nåt öoka chanserna, eftersom ägglossning förhindrats och du har kvar ägg som du annars inte skulle haft.
  • Lia4
    Äldre 14 Jan 09:11
    #6
    blomman 2 skrev 2017-01-13 22:50:38 följande:

    Aldrig kunnat ta hormonoreparat....blev gravid i 42-årsåldern på första försöket! Gjorde kub-Nupp test och det visade sig att jag hade samma möjligheter att bli gravid som en 29-33 åring! Så....kombinationen hormoner och mycket tur tror jag.


    Har inget med hormoner att göra. Då mer tur som du skriver. Det är ju såklart individuellt hur många ägg man har kvar och vilken kvalitet det är på dom när man passerat 40.

    Undrar också hur du menar att kub kunde se det?
  • Äldre 15 Jan 11:07
    #7

    TantLinda- Vid 43 år kan det dels vara svårare att bli gravid men även mycket högre risk att få missfall. Ett förslag kan vara att kontakta en privat gyn och kolla upp om du kan få tex äggledarspolning och kolla även upp mannen med spermatest med morfologi så att det inte är något problem med spermierna.

    Annars är ju ett alternativ äggdonation, men då får man söka sig utomlands om man fyllt 43år. Det finns gott om kliniker i Spanien, Tjeckien, Lettland, Ryssland, Grekland etc som kan hjälpa till. I många länder utomlands är åldersgränsen 50 år medan i Sverige är det mycket lägre åldersgränser som gäller.
    Lycka till !

  • Äldre 15 Jan 11:36
    #8
    -2

    En stor risk är ju att barnet kan få Mb Down, och risken är ganska hög när man blir äldre och äggen inte är som bäst. Sedan är det ju detta med att en 20-åring har en mamma som snart går i pension.....En vän till mig fick barn när hon var 40 och på träffar med föräldrarna trodde alla att hon var mormor/farmor till barnet. Plötsligt vägrade han att föräldrarna följde med in på skolgården - han skämdes för sina gamla föräldrar.

  • TantLi­nda
    Äldre 15 Jan 14:51
    #9

    Tack ni som svarade mig. Ja jag förstår och vet själv mina odds. Nej ska inte åka utomlands eller gå till sjukvården, vill bara försöka på egen hand. Ska testa Clomid. Ska läsa vidare i forumet , Tack iaf

  • Äldre 15 Jan 15:52
    #10

    Hej igen !
    Ok, om du bara vill testa på egen hand utan hjälp av sjukvården
    så har du här lite länkar du kan ha nytta av:

    clomsverige.webnode.se/

    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/

    Hos Gravidkollen hittar du Fertilitetsglidmedel, Ägglossningstest, Progesterall, Folsyra, och annat du kan ha användning för om du försöker få barn.

    Progesterall är progesteron (hormon som behövs för att behålla graviditeten).man börjar smörja runt ägglossningen och slutar vid ev. mens Blir man gravid fortsätter man smörja till v.14 i graviditeten.

    Jag har hört om folk som försökt få barn och då fått Trombyl och Lutinus utskrivet av gyn. Vill man testa på egen hand kan man köpa receptfri Albyl Minor på apoteket och dela tabletterna i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.
    Progesterallkräm kan man använda istället för Lutinus (både innehåller progesteron).

    Lycka till.

Svar på tråden 43 år, vill ha ett kärleksbarn