• Äldre 16 Jan 13:33
    21041 visningar
    52 svar
    52
    21041

    Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot

    Till hösten kommer mina 9-åriga enäggstvillingar att börja i en ny skola (åk 4). Den nya skolan kan inte garantera att båda barnen (flickor) kommer i samma klass, vilket skulle vara en förändring från nuvarande situation. 

    Jag tycker att det känns lite läskigt att dela på dem i olika klasser utifrån att de haft mycket trygghet i att ha varandra i samma klass. Samtidigt förstår jag vikten av att de får bli egna,självständiga individer. 

    Jag skulle gärna ta del av erfarenheter från andra tvillingföräldrar, där tvillingarna gått i olika klasser. Hur har detta påverkat deras relation? Vad har ni sett för fördelar respektive nackdelar? 

  • Svar på tråden Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot
  • Äldre 16 Jan 23:24
    #11
    nevermind skrev 2017-01-16 19:42:41 följande:

    Det är väl bättre att de lär sig att stå upp för sig själva?? Den andra tvillingen kommer inte alltid vara där. Blir väldigt jobbigt om de söker till olika gymnasieskolor sen, och aldrig har klarat sig utan varandra, aldrig varit ensamma.


    Fast det ens behöver inte utesluta det andra. Många tvillingar klarar sig bra utan varandra, det betyder inte att de SKA delas på per automatik. Jag vill att mina tvillingar ska gå i samma klass så länge de båda mår bra av det. Och så länge skolan gör sin del och låter bli att klumpa ihop dem som "tvillingarna" så kommer de båda fortsätta utvecklas till varsin individ, något de redan är. Och de kommer klara av att vara ifrån varandra.
  • modsey
    Äldre 16 Jan 23:44
    #12
    Dumbledore skrev 2017-01-16 23:24:30 följande:

    Fast det ens behöver inte utesluta det andra. Många tvillingar klarar sig bra utan varandra, det betyder inte att de SKA delas på per automatik. Jag vill att mina tvillingar ska gå i samma klass så länge de båda mår bra av det. Och så länge skolan gör sin del och låter bli att klumpa ihop dem som "tvillingarna" så kommer de båda fortsätta utvecklas till varsin individ, något de redan är. Och de kommer klara av att vara ifrån varandra.


    Det finns till och med studier som Bekräftar det du säger.
  • Äldre 16 Jan 23:47
    #13
    modsey skrev 2017-01-16 23:44:59 följande:

    Det finns till och med studier som Bekräftar det du säger.


    Precis! Tryggheten i att ha sitt syskon med sig gör barnet tryggare i sig själv också. Och vem vill neka sitt barn trygghet?
  • modsey
    Äldre 16 Jan 23:48
    #14
    Dumbledore skrev 2017-01-16 23:47:17 följande:

    Precis! Tryggheten i att ha sitt syskon med sig gör barnet tryggare i sig själv också. Och vem vill neka sitt barn trygghet?


    Troligen samma faktorer som medför att tvillingar har mindre psykisk ohälsa än enlingar!
  • Äldre 16 Jan 23:51
    #15
    modsey skrev 2017-01-16 23:48:50 följande:

    Troligen samma faktorer som medför att tvillingar har mindre psykisk ohälsa än enlingar!


    Sjukt viktigt! Det märkliga är att det är oftast personer som själv inte har tvillingar som är för att dela på dem. Jag fattar inte varför?
  • Äldre 17 Jan 01:03
    #16
    +1
    FruNyfiken skrev 2017-01-16 23:15:39 följande:
    Så dubtycker alltså att de ska säras "bara för att de är tvillingar"?
    Ja.
  • Äldre 17 Jan 01:22
    #17
    nevermind skrev 2017-01-17 01:03:53 följande:

    Ja.


    Av vilken anledning? Varför tror du att det skulle vara bättre? Och inte exemplet med din systers barn, bara för att de behövde delas på.
  • Äldre 17 Jan 06:21
    #18
    Dumbledore skrev 2017-01-17 01:22:14 följande:
    Av vilken anledning? Varför tror du att det skulle vara bättre? Och inte exemplet med din systers barn, bara för att de behövde delas på.
    För att många ständigt ser tvillingar som ett par. Inte individer. Till och med upp i vuxen ålder.

    Apropå att skydda varandra: Lillsyrran och vår kusin fick de dela på redan på lekis. Hon backade upp honom, vilket gjorde att han blev för jävla stöddig.
  • Äldre 17 Jan 06:54
    #19
    +1

    Mina grabbar går i tvåan nu.

    På dagis gick dom i samma klass men när dom började skolan satte vi dom i olika. Just för att dom ska få bli lite "egna". Dock är de bara skilda åt under lektionstid. Fritids är åk indelat så där är dom på samma avd och leker mycket.

    För dom har det varit bästa lösningen, lite ifrån och lite tillsammans.

  • Äldre 17 Jan 08:22
    #20
    nevermind skrev 2017-01-17 06:21:58 följande:

    För att många ständigt ser tvillingar som ett par. Inte individer. Till och med upp i vuxen ålder.

    Apropå att skydda varandra: Lillsyrran och vår kusin fick de dela på redan på lekis. Hon backade upp honom, vilket gjorde att han blev för jävla stöddig.


    Det är sant, men det är inte barnens fel, de ska inte straffas för att vuxna inte klarar av att bemöta barnen på individnivå. Och det är ingen anledning till att skilja tvillingar åt per automatik. Tvärtom finns det bra forskning på att man INTE ska dela på dem.
Svar på tråden Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot