• Äldre 16 Jan 13:33
    21043 visningar
    52 svar
    52
    21043

    Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot

    Till hösten kommer mina 9-åriga enäggstvillingar att börja i en ny skola (åk 4). Den nya skolan kan inte garantera att båda barnen (flickor) kommer i samma klass, vilket skulle vara en förändring från nuvarande situation. 

    Jag tycker att det känns lite läskigt att dela på dem i olika klasser utifrån att de haft mycket trygghet i att ha varandra i samma klass. Samtidigt förstår jag vikten av att de får bli egna,självständiga individer. 

    Jag skulle gärna ta del av erfarenheter från andra tvillingföräldrar, där tvillingarna gått i olika klasser. Hur har detta påverkat deras relation? Vad har ni sett för fördelar respektive nackdelar? 

  • Svar på tråden Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot
  • modsey
    Äldre 17 Jan 08:45
    #21
    Dumbledore skrev 2017-01-17 08:22:54 följande:

    Det är sant, men det är inte barnens fel, de ska inte straffas för att vuxna inte klarar av att bemöta barnen på individnivå. Och det är ingen anledning till att skilja tvillingar åt per automatik. Tvärtom finns det bra forskning på att man INTE ska dela på dem.


    Så glad jag blir att fler känner till detta

    En person som skrivit mycket i ämnet framhåller att det är direkt skadligt att separera tvillingar för tidigt. Se o ta tillvara på tvillingskapets fördelar och styrkor i stället !
  • modsey
    Äldre 17 Jan 08:45
    #21
    Dumbledore skrev 2017-01-17 08:22:54 följande:

    Det är sant, men det är inte barnens fel, de ska inte straffas för att vuxna inte klarar av att bemöta barnen på individnivå. Och det är ingen anledning till att skilja tvillingar åt per automatik. Tvärtom finns det bra forskning på att man INTE ska dela på dem.


    Så glad jag blir att fler känner till detta

    En person som skrivit mycket i ämnet framhåller att det är direkt skadligt att separera tvillingar för tidigt. Se o ta tillvara på tvillingskapets fördelar och styrkor i stället !
  • Äldre 17 Jan 13:37
    #22
    modsey skrev 2017-01-17 08:45:03 följande:

    Så glad jag blir att fler känner till detta

    En person som skrivit mycket i ämnet framhåller att det är direkt skadligt att separera tvillingar för tidigt. Se o ta tillvara på tvillingskapets fördelar och styrkor i stället !


    Precis! Det finns en anledning till att man inte särar på tvillingar ens på neonatalen även om det bara är en som behöver vård. Argumentet att äldre barn inte ska klumpas ihop och därför ska man dela på dem beror ju helt och hållet på att vuxna och andra barn inte klarar av eller vill se dem som två individer. Det ska inte barnen straffas för.
  • Äldre 21 Jan 21:50
    #23
    modsey skrev 2017-01-17 08:45:03 följande:
    Så glad jag blir att fler känner till detta

    En person som skrivit mycket i ämnet framhåller att det är direkt skadligt att separera tvillingar för tidigt. Se o ta tillvara på tvillingskapets fördelar och styrkor i stället !
    Vem är det ? Har du några lästips till mig ? Jag har också tvillingar och vill gärna lära mig mer. 
  • LFF
    Äldre 24 Jan 16:45
    #24

    Hur ser flickorna på det hela? De är ju stora nog för att kunna ha en åsikt om det hela. 

    Mina killar är än så länge bara 3 år gamla. De går på samma avdelning på förskolan, skulle aldrig komma på tanken att sätta dem på olika avdelningar. Däremot så får de gärna dela på dem när de delar in barnen i olika grupper. De behöver inte heller sitta vid samma bord vid lunchen etc och nu har de även lagt deras madrasser vid vilan på olika ställen.

    Hur kommer det sig att man prompt ska dela på tvillingar för att få dem mer självständiga, de ska utvecklas till egna individer etc (omskrivningar för att folk omkring tycker att det är så svårt att inte klumpa ihop barnen till en enhet) samtidigt som man försöker få andra syskon att samarbeta mera, umgås mera, få en bättre relation till varandra? 

  • Äldre 24 Jan 17:59
    #25
    LFF skrev 2017-01-24 16:45:41 följande:

    Hur ser flickorna på det hela? De är ju stora nog för att kunna ha en åsikt om det hela. 

    Mina killar är än så länge bara 3 år gamla. De går på samma avdelning på förskolan, skulle aldrig komma på tanken att sätta dem på olika avdelningar. Däremot så får de gärna dela på dem när de delar in barnen i olika grupper. De behöver inte heller sitta vid samma bord vid lunchen etc och nu har de även lagt deras madrasser vid vilan på olika ställen.

    Hur kommer det sig att man prompt ska dela på tvillingar för att få dem mer självständiga, de ska utvecklas till egna individer etc (omskrivningar för att folk omkring tycker att det är så svårt att inte klumpa ihop barnen till en enhet) samtidigt som man försöker få andra syskon att samarbeta mera, umgås mera, få en bättre relation till varandra? 


    Jag upplever att vuxna utan erfarenhet och kunskap vill dela på tvillingar, för de vuxnas skull. Problemet ligger inte hos barnen, men det är de som får ta smällen.
  • Äldre 25 Jan 05:47
    #26
    +1

    Nja, Jag jobbar i skola och vi möter ofta föräldrar som önskar att dela på sina tvilingar. Och de har ju verkligen både kunskap och erfarenhet av sina egna barn...

    Barn är individer, även tvillingar så klart, och har olika färdigheter och behov. En del tvillingpar har det kanske bäst i samma klass, andra är bäst att dela. För de flesta blir det bra hur man än gör. 

  • Äldre 25 Jan 06:17
    #27
    +1
    Dumbledore skrev 2017-01-17 08:22:54 följande:
    Det är sant, men det är inte barnens fel, de ska inte straffas för att vuxna inte klarar av att bemöta barnen på individnivå. Och det är ingen anledning till att skilja tvillingar åt per automatik. Tvärtom finns det bra forskning på att man INTE ska dela på dem.
    Nu låter du ändå lite hård, tycker jag. 

    För det första handlar det inte bara om vuxna eller skolans personal. Klassskompisar och deras föräldrar och syskon är ju också en stor och viktig del i barnens vardag. Barn på tennisträningen och i scoutgruppen och deras ledare.

    Sedan ska man självklart bemöta alla barn som de individer de är, men jag har också  full förståelse för att det är svårt att skilja enäggstvillingar åt. En del är ju väldigt lika och vill ha samma stil, många delar till och med garderob så tvilling A har ett par byxor på måndag och tvilling B har samma brallor torsdag. Inget fel i det förstås, men ökar gissningsvis sannolikheten för ihopblandning. Jag har mött tvillingpar där föräldrarna själva har svårt att de vem som är vem på lite avstånd..

    En del tvillingar har väldigt skilda intressen och kompisar, andra gör det mesta tillsammans. En del kammar håret medvetet olika, andra vill vara så exakt lika som möjligt. I en del fall är det ganska enkelt att prata fotboll med tvilling A och flöjt och musik med tvilling B. Men i andra fall har de så lika intressen, vanor, drömmar och vänner att det ÄR svårt att ha "olika relation" eller vad man ska säga, speciellt om man möter barnen lite mer sällan. t.ex. som slöjdlärare, parallellklasslärare, fotbollstränare, mamma till kompis etc.

    Forskning på att man inte ska dela tvillingar finns säkert, men frågan som är intressant för skolstart är ju hur långt i livet det gäller? Neonatalbarn är ju en helt annan sak än en 10-åring. Nyfödda separerar man ju inte från mamman heller, men skolbarn ska definitivvt greja en (frisk, vanlig) dag utan förälder. Och det finns säkert också studier som pekar på att ALLA barn mår bra av att utvecklas självständigt, och så krockar studierna för tvillingar. Som alltid, egentligen och inte bara med tvillingar. Ser man bara ur ETT perspektiv och litar till studier inom ETT område så finns kanske ett rätt, men livet är komplext och man måste tänka ur flera perspektiv alltid.. 

    Slutsatsen är väl att det kan finnas olika lösningar som passar olika tvillingpar. Och att man inte behöver bli irriterad över andra föräldrars val eller skolans fråga. Alla vill barnens bästa, men "det bästa" kan variera.
  • gammel­get
    Äldre 25 Jan 06:38
    #28

    En människa formas av både arv och miljö, och enäggstvillingar som har exakt samma miljö kommer bli som samma person i två olika kroppar. Nu tycker jag personligen att det inte är något fel på det, men jag skulle gissa att de flesta andra anser att tanken på att två personer är nästan exakt likadana både i utseende och tanke är otäck. Vi lever ju i en individualistisk tid där det är viktigt att vara unik.

    Med enäggstvillingar borde man därför ge dem något olika miljö att utvecklas ifrån varandra i, olika klasser är därför perfekt. För annars blir det verkligen samma person i två likadana kroppar.

  • gammel­get
    Äldre 25 Jan 06:41
    #29
    gammelget skrev 2017-01-25 06:38:10 följande:

    En människa formas av både arv och miljö, och enäggstvillingar som har exakt samma miljö kommer bli som samma person i två olika kroppar. Nu tycker jag personligen att det inte är något fel på det, men jag skulle gissa att de flesta andra anser att tanken på att två personer är nästan exakt likadana både i utseende och tanke är otäck. Vi lever ju i en individualistisk tid där det är viktigt att vara unik.

    Med enäggstvillingar borde man därför ge dem något olika miljö att utvecklas ifrån varandra i, olika klasser är därför perfekt. För annars blir det verkligen samma person i två likadana kroppar.


    En annan grej man faktiskt kan göra är att vid en eventuell skilsmässa, där bägge föräldrarna är bra föräldrar, är att ta en av tvillingarna var. Låter kanske jättehemskt, men det gör barnens miljö och utveckling olika, därför även deras personligheter olika för att förstärka deras individualitet.
Svar på tråden Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot