• Äldre 16 Jan 13:33
    21038 visningar
    52 svar
    52
    21038

    Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot

    Till hösten kommer mina 9-åriga enäggstvillingar att börja i en ny skola (åk 4). Den nya skolan kan inte garantera att båda barnen (flickor) kommer i samma klass, vilket skulle vara en förändring från nuvarande situation. 

    Jag tycker att det känns lite läskigt att dela på dem i olika klasser utifrån att de haft mycket trygghet i att ha varandra i samma klass. Samtidigt förstår jag vikten av att de får bli egna,självständiga individer. 

    Jag skulle gärna ta del av erfarenheter från andra tvillingföräldrar, där tvillingarna gått i olika klasser. Hur har detta påverkat deras relation? Vad har ni sett för fördelar respektive nackdelar? 

  • Svar på tråden Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot
  • MammaM­agdaa
    Äldre 23 Apr 01:00
    #40

    Nu har dock inte jag enäggs. Men tvåäggsgrabbar som går i förskoleklass. Vi valde att ha dom i olika klasser.

    * Dom är uppe i varandra dygnet runt hemma. Tänk dig själv att även jobba tillsammans med den du lever med och aldrig vara ifrån den personen. Jag personligen skulle bli galen av att inte få lite andrum

    * De har totalt helt olika intressen.

    * Vi anser att dom troligen kommer utveckla sin egen personlighet mer om dom går i olika klasser.

    Pedagogerna säger idag att det var ett smart val och att dom trivs jättebra med det. Dom träffas ju ändå varje rast och på fritids.
    Dom är även glada att de går i olika klasser då det är nog många konflikter emellan dem de lilla dom träffas nu haha

  • modsey
    Äldre 23 Apr 07:40
    #41
    MammaMagdaa skrev 2017-04-23 01:00:59 följande:

    Nu har dock inte jag enäggs. Men tvåäggsgrabbar som går i förskoleklass. Vi valde att ha dom i olika klasser.

    * Dom är uppe i varandra dygnet runt hemma. Tänk dig själv att även jobba tillsammans med den du lever med och aldrig vara ifrån den personen. Jag personligen skulle bli galen av att inte få lite andrum

    * De har totalt helt olika intressen.

    * Vi anser att dom troligen kommer utveckla sin egen personlighet mer om dom går i olika klasser.

    Pedagogerna säger idag att det var ett smart val och att dom trivs jättebra med det. Dom träffas ju ändå varje rast och på fritids.

    Dom är även glada att de går i olika klasser då det är nog många konflikter emellan dem de lilla dom träffas nu haha


    Här är det tvärtom. De har gått i olika grupper i skolan men ena barnet driver stenhårt att få byta till brorsans grupp. Kanske inte så mycket pga brorsan utan troligen mer att de kompisar han är med mest går i den gruppen.
  • Stb
    Äldre 23 Apr 08:05
    #42

    Det är säkerligen olika från fall till fall. Men min erfarenhet (Är själv enäggstvilling) var att jag trivdes mycket bättre i en egen klass.

    Jag och min syster gick i samma klass till åk 4, efter det bönade jag mina föräldrar om att få byta. Inte för att jag inte älskade att hänga med min syrra, vi är än idag otroligt tajta :). Men kände att alla lärare alltid jämförde oss. Vi gick båda två ofta höra att "men din syster kan ju, eller, hon är ju så duktig! varför är inte/ kan inte du likadant??. Det blev mycket bättre efter det att jag bytt klass :)

  • Äldre 23 Apr 08:15
    #43

    Jag är enäggstvilling och jag och min tvillingsyster gick i samma klass först, men det upttäktes snart att vi bara umgicks med varandra och kallade varandra för bästa vänner. Och när vi kom hem ville båda berätta samma saker då vi varit med om exakt samma saker, och så bråkade vi om vem som fick berätta. Jag fick sedan byta klass och det blev jättebra, för min tvilling och jag såg inte varandra hela dagarna och blev då gladare hemma då vi kunde berätta saker för varandra och umgås då istället. Jag och min tvilling är raka motsatser på många sätt men nära ändå. Men min låtsasmamma har tvillingar, tvåäggs då och en kille och en tjej, men de har utan problem gått i samma klass hela skolgången inklusive gymnasium

  • Äldre 4 May 19:47
    #44
    Stb skrev 2017-04-23 08:05:16 följande:

    Det är säkerligen olika från fall till fall. Men min erfarenhet (Är själv enäggstvilling) var att jag trivdes mycket bättre i en egen klass.

    Jag och min syster gick i samma klass till åk 4, efter det bönade jag mina föräldrar om att få byta. Inte för att jag inte älskade att hänga med min syrra, vi är än idag otroligt tajta :). Men kände att alla lärare alltid jämförde oss. Vi gick båda två ofta höra att "men din syster kan ju, eller, hon är ju så duktig! varför är inte/ kan inte du likadant??. Det blev mycket bättre efter det att jag bytt klass :)


    Återigen, det är de vuxnas problem, och inte något barnen ska lida av. Ett tvillingpar som vill gå i samma klass ska inte behöva säras på bara för att lärarna inte har vett att bete sig som folk.
  • Stb
    Äldre 9 May 20:01
    #45
    Dumbledore skrev 2017-05-04 19:47:23 följande:

    Återigen, det är de vuxnas problem, och inte något barnen ska lida av. Ett tvillingpar som vill gå i samma klass ska inte behöva säras på bara för att lärarna inte har vett att bete sig som folk.


    Självklart är det de vuxnas problem. Men det blev ju jag som fick lida för det. För mig blev ett klass byte lösningen, dock innebär ju inte det att det är en bra lösning för alla andra.
  • Äldre 9 May 23:13
    #46
    Stb skrev 2017-05-09 20:01:11 följande:

    Självklart är det de vuxnas problem. Men det blev ju jag som fick lida för det. För mig blev ett klass byte lösningen, dock innebär ju inte det att det är en bra lösning för alla andra.


    Ja, tyvärr är det ju så, det är barnen som blir lidande. Då är det klart att ett klassbyte kan hjälpa. Jag önskar att vuxna, särskilt i barnomsorg och skola skulle bli bättre på att se varje barn som individer, som så många påstår sig göra.
  • Äldre 14 May 15:06
    #47

    Våra tvillingar (en kille och en tjej) kom hem med varsin lapp i fredags där det framgick att man helt bortsett från vår enda önskan: Att de skulle få gå i samma klass.

    De har från födseln varit två olika individer och även behandlats så. Därför kan det inte vara ett argument till att dela på dem.

    Dessutom gör det mig förbannad att man inte ens gör en ansats till dialog när man VET att det här är en viktig fråga för oss.

    Plus att man låter ett annat tvillingpar gå i samma klass.

    Men inte våra.

    Det hela känns väldigt oprofessionellt skött.

  • modsey
    Äldre 14 May 15:09
    #48
    Figgeman skrev 2017-05-14 15:06:42 följande:

    Våra tvillingar (en kille och en tjej) kom hem med varsin lapp i fredags där det framgick att man helt bortsett från vår enda önskan: Att de skulle få gå i samma klass.

    De har från födseln varit två olika individer och även behandlats så. Därför kan det inte vara ett argument till att dela på dem.

    Dessutom gör det mig förbannad att man inte ens gör en ansats till dialog när man VET att det här är en viktig fråga för oss.

    Plus att man låter ett annat tvillingpar gå i samma klass.

    Men inte våra.

    Det hela känns väldigt oprofessionellt skött.


    jag skulle inte acceptera det. Punkt bara och alternativet skulle vara att byta skola till dem
  • Äldre 14 May 15:11
    #49
    Figgeman skrev 2017-05-14 15:06:42 följande:

    Våra tvillingar (en kille och en tjej) kom hem med varsin lapp i fredags där det framgick att man helt bortsett från vår enda önskan: Att de skulle få gå i samma klass.

    De har från födseln varit två olika individer och även behandlats så. Därför kan det inte vara ett argument till att dela på dem.

    Dessutom gör det mig förbannad att man inte ens gör en ansats till dialog när man VET att det här är en viktig fråga för oss.

    Plus att man låter ett annat tvillingpar gå i samma klass.

    Men inte våra.

    Det hela känns väldigt oprofessionellt skött.


    Jag ska tillägga att de ska börja 4:an i höst och har gått i samma klass hittills. Men nu vill den nya skolans ledning ändra på det. Oklart varför.
  • Äldre 14 May 15:17
    #50

    Jag gick i samma klass som min tvillingbror (jag är tjej) från dagis till och med gymnasiet (vi gick på olika gymnasier). Idag har vi en nära relation, men vi är rörande överens om att det inte var bra att vi gick i samma klass. Snarare än att känna en trygghet över att ha ett syskon i samma klass, kände vi båda att det fanns någon som hela tiden kunde skvallra till föräldrarna om man gjorde någonting. Det gjorde att vi vågade mindre etc. Och då tänkte de flesta i vår klass inte ens på att vi var syskon, vi umgicks inte på rasterna osv.

  • Äldre 14 May 19:19
    #51

    Jag är själv tvilling har en tvillingbror var väldigt nära upp till 18 år och innan det har vi gått i samma klass och även separata klasser det är för och nackdelar med båda men vi kunde bli egna personer och växa mer när vi ej gick i samma klass. Jag skulle faktiskt rekomendera olika klasser för vi tvillingar har ett band som inga andra ändå oavsett samma klass eller inte:)

  • LFF
    Äldre 15 May 12:43
    #52

    Det är spännande att läsa denna tråd och hur andra resonerar samt hur de som själva är tvillingar ser på saken. Nu är mina killar bara 3,5 år men det är ju inte helt avlägset med skolstarten så det är ju bra att ha en tanke innan om hur man ska göra.

Svar på tråden Olika klasser för enäggstvillingar - för och emot