• Äldre 17 Jan 21:51
    7222 visningar
    19 svar
    19
    7222

    Kan man bli nekad handbagage vid ombordstigning?

    Ska ut å resa och tänkte ta min babyzen yoyo med mig. Just det flygbolag jag ska resa med har en 5 kg gräns. Tänkye chansa ändå. Men kan de neka en vid ombordstigning eller sker det endast vid inceckningen? Vad händer så? Sätter dom en tag och skickar ner vagnen till det incheckade bagaget?

  • Svar på tråden Kan man bli nekad handbagage vid ombordstigning?
  • Äldre 17 Jan 21:58
    #1

    Varför inte bara fråga flygbolaget vad som gäller?

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 17 Jan 22:11
    #2

    Jag har aldrig flugit med något bolag som kollat vikt vid gaten, utan det har alltid gjorts vid incheckningen. Jag vet inte vad som händer om du skulle bli stoppad vid gaten, men vagnen väger ju lika mycket i lastutrymmet som i kabinen så det finns ju ingen logisk anledning att inte låta dig ha den med dig på planet om den har rätt mått. Det logiska vore i så fall att du får betala en avgift för de extra kilona. Men kolla i villkoren på flygbolagets sida, det borde stå där.

  • Wazp
    Äldre 17 Jan 22:13
    #3

    Det finns absolut en risk att ditt bagage får en tagg och lastad i buken bland de andra bagaget. Skulle rekommendera dig att antingen kolla upp i god tid vad bolaget säger eller att checka in vagnen. Det är en onödig detalj som riskerar att försena flighten...

  • Caramb­olan
    Äldre 17 Jan 22:42
    #4

    Jag har sett folk bli stoppade vid gaten, men då har det varit pga bagagets uppenbart för stora mått.

  • rox
    Äldre 18 Jan 07:36
    #5

    Om inte reglerna har ändrats sedan jag jobbade i gaten för 15år sen... Vissa flygbolag hade en ställning vid gaten för att mäta handbagage innan ombordstigning. Vi släppte aldrig ombord vagnar av någon sort, dem taggades redan i incheckningen så att passageraren kunde ta med den till gaten för att sen lämna ifrån sig den till personalen där som lastade den med allt annat bagage. Numera när jag själv reser med barn från ARN så har vi checkat in vagnarna direkt och sen hämtat lånevagn. Denna service med lånevagnar fanns inte för 15år sen :)

  • rox
    Äldre 18 Jan 07:38
    #6
    +1
    Mascaraklumpar skrev 2017-01-17 22:11:22 följande:

    Jag har aldrig flugit med något bolag som kollat vikt vid gaten, utan det har alltid gjorts vid incheckningen. Jag vet inte vad som händer om du skulle bli stoppad vid gaten, men vagnen väger ju lika mycket i lastutrymmet som i kabinen så det finns ju ingen logisk anledning att inte låta dig ha den med dig på planet om den har rätt mått. Det logiska vore i så fall att du får betala en avgift för de extra kilona. Men kolla i villkoren på flygbolagets sida, det borde stå där.


    Anledningen till en maxvikt på handbagage är att det bagaget ska lastas i utrymmet ovanför sätena och då är det viktigt att följa maxvikt pga säkerheten. Luckor kan öppnad under flygning och bagage kan ramla ner t ex..
  • Äldre 18 Jan 07:51
    #7

    Har sett folk bli nekade att ta med sig barnvagnar vid gaten flertalet gånger och har aldrig sett någon ombord med barnvagn som handbagage.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 18 Jan 08:15
    #8
    rox skrev 2017-01-18 07:38:38 följande:

    Anledningen till en maxvikt på handbagage är att det bagaget ska lastas i utrymmet ovanför sätena och då är det viktigt att följa maxvikt pga säkerheten. Luckor kan öppnad under flygning och bagage kan ramla ner t ex..


    Nej, de klarar betydligt mer än 5 kg/person och det finns ingen risk att väskor trillar ut så länge luckorna är stängda. Många flygbolag har 10 kg som maxgräns. Anledningen till att de satt gränsen till 5 kg är för att fler ska checka in väskor så att de får mer betalt samt att det kan boarda snabbare om folk har mindre handbagage.
  • Äldre 22 Jan 21:20
    #9
    John22 skrev 2017-01-18 07:51:18 följande:

    Har sett folk bli nekade att ta med sig barnvagnar vid gaten flertalet gånger och har aldrig sett någon ombord med barnvagn som handbagage.


    Vi har haft med vår quinny zapp som hanbagage flera gånger!
  • Äldre 23 Jan 08:58
    #10
    Dixie skrev 2017-01-22 21:20:55 följande:
    Vi har haft med vår quinny zapp som hanbagage flera gånger!
    Jaha? Vet inte vad det har att göra med min kommentar att göra.
  • Äldre 23 Jan 10:37
    #11
    John22 skrev 2017-01-23 08:58:24 följande:

    Jaha? Vet inte vad det har att göra med min kommentar att göra.


    Du skriver ju att aldrig sett någon gå ombord med vagn som handbagage - som om det aldrig sker - jag ville bara förtydliga att man visst kan ha vagn som handbagage!
  • Äldre 23 Jan 12:18
    #12

    Det beror ju på vilekt flygbolag ni flyger med? Och deras regler på mått på handbagage. Om vagnen blir mindre än dom måtten ska det inte vara problem så länge ni inte har nåt annat handbagage.. Dvs du kan inte ta med dig en väska som handbagage och vagnen då oftast får man bara ha ett handbagage. Tex åker du med ryanair har dom alltid vägt min väska för att kontrollera att ja inte överstiger viktgränsen och även mätt väskan.

  • Äldre 23 Jan 12:23
    #13

    Och köper ni dessutom transportväskan till vagnen och packar i vagnen strax innan gaten så kommer ingen se att det är en vagn utan ses som en vanlig väska om den följer måtten :)

  • Äldre 23 Jan 12:28
    #14

    Varför chansa?
    Det är nog större risk på mått än på vikt. Hur ska du få upp en vagn på bagagehyllan? Risken är att du måste checka in den vid gaten, och det blir bara strul. Varför inte checka den som bagage? Flygplatsen brukar ha lånevagnar.

    Budget-bolagen brukar kolla mått och ibland vikt. RyanAir är nitiska. Det är dyrt att checka in extrabagage vid gaten på budgetbolagen, så man straffas om man gör det i sista sekund.

  • Äldre 23 Jan 12:37
    #15
    Sthlmsthlm skrev 2017-01-23 12:28:26 följande:

    Varför chansa?

    Det är nog större risk på mått än på vikt. Hur ska du få upp en vagn på bagagehyllan? Risken är att du måste checka in den vid gaten, och det blir bara strul. Varför inte checka den som bagage? Flygplatsen brukar ha lånevagnar.

    Budget-bolagen brukar kolla mått och ibland vikt. RyanAir är nitiska. Det är dyrt att checka in extrabagage vid gaten på budgetbolagen, så man straffas om man gör det i sista sekund.


    Fast om du söker pp vagnen ser du att den endast blir några centimeter större på höjden än vad de flesta flygbolag har som regler på handbagage så helt omöjligt tycker jag inte det borde vara, så plats i bagagehyllan får den.
  • Äldre 23 Jan 12:51
    #16
    Sthlmsthlm skrev 2017-01-23 12:28:26 följande:

    Varför chansa?

    Det är nog större risk på mått än på vikt. Hur ska du få upp en vagn på bagagehyllan? Risken är att du måste checka in den vid gaten, och det blir bara strul. Varför inte checka den som bagage? Flygplatsen brukar ha lånevagnar


    Det är ju inte svårare att få upp den typ av vagn på hyllan än en kabinväska!
  • Äldre 23 Jan 13:13
    #17
    Dixie skrev 2017-01-23 10:37:23 följande:
    Du skriver ju att aldrig sett någon gå ombord med vagn som handbagage - som om det aldrig sker - jag ville bara förtydliga att man visst kan ha vagn som handbagage!
    Nej, det är helt omöjligt att tolka vad jag skrev så; jag skriver vad jag personligen upplevt, inte någon universell sanning. Givetvis finns det personer som rest med vagnar som handbagage...
  • Äldre 23 Jan 17:32
    #18
    John22 skrev 2017-01-23 13:13:45 följande:

    Nej, det är helt omöjligt att tolka vad jag skrev så; jag skriver vad jag personligen upplevt, inte någon universell sanning. Givetvis finns det personer som rest med vagnar som handbagage...


    Helt omöjligt? Du kar väl ingen bestämmanderätt i hur andra tolkar ditt inlägg.... det var väl bra att jag förtydligade eftersom ditt inlägg inte var tydligt! Vad du har sett när du har rest är ju ganska oväsentligt för TS....
  • Fri 16 Aug 2019 17:32
    #19

    Jag är precis hemkommen från en resa tur och retur med SAS charter.

    Där är handbagagereglerna 5kg och måtten 55x40x23cm.

    Alltså är Babyzen lite för stor både i mått (44cm istället för 40cm) och väger lite drygt 1,5kg för mycket.

    Jag var orolig och försökte hitta lugnande svar på nätet inför resan och lägger därför in ett svar här trots gammal tråd.

    Det gick alldeles utmärkt för oss att resa både tur och retur med vagnen, inga frågetecken överhuvudtaget.

    Vi fällde ihop den och la den i påsen som ingår vid incheckningen, säkerhetskontrollen och gaten för säkerhetsskull men det kanske hade gått bra ändå.

    Otroligt smidigt att alltid ha den nära till hands under hela redan från dörr till dörr :)

Svar på tråden Kan man bli nekad handbagage vid ombordstigning?