• varelse

    Sammandragningar?

    Kan sammandragningar kännas olika? Ibland på dagarna/kvällarna får jag molande mensvärk som pågår i kanske en halv minut, sedan kan det återkomma inom fem minuter, för att ske som t.ex ikväll 7 ggr. Men på nätterna så är det en annan slags känsla, då gör det inte alls ont utan magen sugs upp och blir toppig - vilket jag också tror är en sammandragning, häromnatten hände det ca 15 ggr under 45 min. Kan det kännas såhär olika eller är det bara en av dessa två händelser som är sammandragningar?

  • Svar på tråden Sammandragningar?
  • Cecilia13

    Frågan är om sammandragningar med mensvärk kan kallas förvärkar? På vissa ställen står det att förvärkar inte ska göra ont. Jag skulle vilja veta skillnaden på sammandragningar och förvärkar! Men det kanske helt enkelt är väldigt olika från person till person?

  • Summers

    Är du omföderska?

    Vi var på RUL förra veckan och jag nämde då liknande "besvär" som dig..hon berättade då att som omföderska (jag är i v20, 3e barnet) så är det stor skillnad och att jag kan vänta mig mycket sådant och just att det börjar mycket tidigare. Dom molande smärtorna är ofta växtvärk från växande livmoder, och sen då intensiva förvärvar och sammandragningar. Men som Cecilia sa, de ska ju inte göra ont.

Svar på tråden Sammandragningar?