• Äldre 11 Feb 14:35
    12407 visningar
    19 svar
    19
    12407

    Weekend storstad: kort om tid

    Hej!
    Jag och min man har haft en riktigt tuff höst/vinter 16/17. Vi har tre barn och har knappt haft tid att prata med varandra.
    Nu vill jag överraska honom med en weekend i någon storstad omkring slutet av mars eller början på april, men tyvärr har vi bara en helg på oss då vi har små barn som vi inte kan lämna allt för länge. Utresa fredag morgon, återresa söndag morgon. 
    Min man är berest, inte jag. Jag vet dock att han inte varit i florens men vill dit. Någon som varit där?
    Annars är min fråga, vilken stad rekommenderar ni för så pass kort tid? Har ni varit på kortweekend,och vad hann ni isf med?

  • Svar på tråden Weekend storstad: kort om tid
  • Äldre 11 Feb 15:24
    #1
    +1

    Tänk på flygtider/transfertiderna, för så få dagar vill man inte lägga tid på transport. Mitt bästa tips för en snabbweekend är Nice. Hyfsat många flyg dit, kort flygtid och jättesmidig transfer, bara att hoppa in i en taxi så är man mitt i stan på 15 min. Sen är stan lagom stor, mkt att se men känns inte oöverkomlig

  • Äldre 11 Feb 15:30
    #2
    +1

    Har ni ont om tid så välj enbart direktflyg.
    Jag gillar Barcelona. Men val av resmål beror också på vad ni vill göra. Shopping är ointressant för mig men att äta gott och se några sevärdheter är inga problem på en weekend.

  • Äldre 11 Feb 16:08
    #3

    Städerna i Sverige är inget alternativ för att??

  • Äldre 11 Feb 17:30
    #4
    Monchichier skrev 2017-02-11 16:08:53 följande:

    Städerna i Sverige är inget alternativ för att??


    Städerna i Sverige är fantastiska, men med anledning av att vi har barn så har vår "tillflykt" alltid varit svenska städer och vi har gått igenom utbudet ganska bra. Jag kände för att göra något annorlunda, denna gång.
  • Äldre 11 Feb 17:49
    #5
    +1

    Som flera skrivit så välj bara direktflyg och kort flygtid. Prag, paris, Berlin, Amsterdam, Madrid, Rom t.ex. 

  • Äldre 11 Feb 17:51
    #6
    +1

    Köpenhamn! Känns som lite Europa men nära. Det låter ju som att det är avkoppling och tid för varandra ni behöver, fokusera mer på det ön att hinna se för mycket.

  • Äldre 11 Feb 17:51
    #7
    +1
    Det kommer bli bra skrev 2017-02-11 17:49:29 följande:

    Som flera skrivit så välj bara direktflyg och kort flygtid. Prag, paris, Berlin, Amsterdam, Madrid, Rom t.ex. 


    Jag tycker att ni ska sats på att gå ut och äta gott, ta det lugnt, strosa på stan, gå till en bar/bistro, ta ett glas vin, osv. Inte försöka klämma in massa måsten eller sevärdheter. Ha MAX ett sådant besök säger jag på en kort-weekend. Resten mer spontant så ni verkligen har tid för varandra och för det som faller er in. 
  • Äldre 11 Feb 17:54
    #8
    +1

    Amsterdam,alla dar i veckan........  Flört

  • Äldre 11 Feb 17:57
    #9
    +1

    I London finns det mesta och det tar bara 2.5 timmar från exempelvis Stockholm. Bra restauranger, en massa shopping/museum/teater/osv om man vill lägga tid och engagemang på det.

    Om ni bara vill ligga på hotellet och slappa mesta delen av tiden, lägg pengarna på att välja ett bra hotell!

  • Ekonom­10
    Äldre 11 Feb 19:04
    #10
    +1

    Köpenhamn är kanon om man inte har så mycket tid. Flygtåget till city från Kastrup tar inte lång tid.

    Milano är ett annat alternativ. Taxi från Linate-flygplatsen om du är i stan på 15 min. Katedralen är imponerande och det finns hur bra mat som helst.

    Florens har jag ingen erfarenhet av själv men de jag hört av andra ska det vara bra!

  • modsey
    Äldre 11 Feb 19:13
    #11
    +1

    Vore jag er skulle jag ändå lägga till ett dygn.

    Det dygnet kommer ge er mindre stress ändå vart ni än åker. Ta ett morgonflyg till Paris, air france flyger kl 7 om jag inte minns fel. Ni är inne i stan innan lunch. Gör inte så många måsten ( långa köer till platser som eifeltornet mm) utan strosa runt saine . Ät en picknick och drick ett glas vin på en uteservering. Flyg hem söndag kväll. Sas flyger kl 22. Ni är i Stockholm igen t midnatt o hemma när barnen vaknar måndag morgon.

    Ett dygn mer gör ingen skillnad för barnen. Men stor skillnad för er!

  • Äldre 11 Feb 19:50
    #12
    +1
    modsey skrev 2017-02-11 19:13:15 följande:

    Vore jag er skulle jag ändå lägga till ett dygn.

    Det dygnet kommer ge er mindre stress ändå vart ni än åker. Ta ett morgonflyg till Paris, air france flyger kl 7 om jag inte minns fel. Ni är inne i stan innan lunch. Gör inte så många måsten ( långa köer till platser som eifeltornet mm) utan strosa runt saine . Ät en picknick och drick ett glas vin på en uteservering. Flyg hem söndag kväll. Sas flyger kl 22. Ni är i Stockholm igen t midnatt o hemma när barnen vaknar måndag morgon.

    Ett dygn mer gör ingen skillnad för barnen. Men stor skillnad för er!


    Jag har dock hört att alla svenskar inte bor i, eller ens nära, Stockholm
  • modsey
    Äldre 11 Feb 20:26
    #13
    Dementoria skrev 2017-02-11 19:50:45 följande:

    Jag har dock hört att alla svenskar inte bor i, eller ens nära, Stockholm


    Säkert

    Det trodde jag !?

    *chockad *

    Eller så kunde jag bara flyget till paris just ftån Stockholm och ingen annan flygplats.....
  • Äldre 11 Feb 20:28
    #14
    +1

    Warszawa! En timmes flyg och kort resa med tåg in till stan från flygplatsen. Går flyg med Ryanair om du bor i närheten av sådan flygplats, det går att få biljetter för så lite som 89kr.

    Suuuperbilligt med lyxhotell och spa!

  • Äldre 11 Feb 21:21
    #15
    modsey skrev 2017-02-11 20:26:03 följande:
    Säkert

    Det trodde jag !?

    *chockad *

    Eller så kunde jag bara flyget till paris just ftån Stockholm och ingen annan flygplats.....
    Ja det är säkert. Jag trodde inte heller på det när jag först fick höra det!

    Jag tyckte ditt förslag med en dag extra var bra men det faller lite om TS exempelvis bor uppåt i landet. Det kan vara svårt att få tag på flyg till Luleå klockan 22:30 en söndagkväll. Men man kan ju åka så man landar vid 19:30 och fortfarande få så gott som en heldag on location
  • Äldre 12 Feb 15:30
    #16

    Kul att så många svarade :) Tackar ödmjukast för era tips. Jag kommer att lägga till en dygn enligt förslag ovan. Googlar vidare på era tips om resemål 

  • Äldre 13 Feb 11:27
    #17

    För att umgås, kramas, strosa, äta mat, bo på hotell etc är platsen egentligen inte det viktigaste. Jag skulle därför rekommendera att ni utgår ifrån kortast resväg. Att exempelvis resa just till Nice för att det verkar så nice (hehe), om det kräver fem timmar tåg till och från flygplatsen, är antagligen sämre än att åka till en helt annan stad där ni kan resa direkt. 

    Om du vill berätta var ni bor kan ni få bättre anpassade tips.

    Och glöm inte möjligheten till kryssningar! Sydsverige till Polen exempelvis kan vara fantastiskt romantiskt!

  • Äldre 13 Feb 11:33
    #18

    Florens är fantastiskt för en weekend. Gångavstånd till mycket om ni väljer att bo centralt. Finns många hotell att välja på. Rekommenderar!!! Mysiga restauranger, mycket kultur, konst och natur/parker. Våren börjar väl komma där också i mars/april. Vet du att han vill han dit så tycker jag du ska välja det! Vi flög från Sturup, direktflyg, för några år sedan. Funkade kanon.

  • Äldre 13 Feb 11:36
    #19

    ...annars Prag eller Wien som har mycket liknande att erbjuda. Plus romantiskt, mysigt och lätt att promenera i :).

Svar på tråden Weekend storstad: kort om tid