• Anonym (Jag)
    Äldre 16 Feb 09:35
    22447 visningar
    95 svar
    95
    22447

    Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?

    Jag hade ett samtal med SCB igår som ville ställa lite frågor.


    En av frågorna var "Skulle du eller ditt hushåll inom en månad klara av att betala en oväntad utgift på 12.000 kronor utan att låna eller be om hjälp?"


    Det har fått mig att fundera på vad det skulle kunna vara för "oväntad utgift"?
    Har ni några exempel?


     


    Jag är ensam med 2 barn på heltid, sjukskriven på heltid med lägsta sjukpenningen.Vi går runt men inte mycket mer än så.
    Jag har inget sparande men har aldrig heller känt behov av det. Dels för att ett sparande skulle innebära lite snålande, men också för att jag inte ser vad för "oväntad utgift" som skulle kunna inträffa. Vi har ingen bil, inga djur etc eftersom jag anser att vi inte har råd.

  • Svar på tråden Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?
  • Anonym (Nja)
    Äldre 16 Feb 09:48
    #1

    Har man någorlunda koll på sin ekonomi så ska ju inga oväntade utgifter dyka upp. Men det man skulle kunna räkna är väl tex om bilen går sönder eller om man har hus/bostadsrätt och typ kylskåp eller tvättmaskin går sönder.

    Men jag som har bil är ju medveten om att den kan gå sönder. Jag har inga större möjligheter att spara men när jag skaffade bil så budgeterade jag till försäkring 415kr/mån, skatt 200kr/mån och reparationer 150kr/mån (främst delar då min bror fixar det mesta).

  • Äldre 16 Feb 09:48
    #2
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-16 09:35:23 följande:

    Jag hade ett samtal med SCB igår som ville ställa lite frågor.


    En av frågorna var "Skulle du eller ditt hushåll inom en månad klara av att betala en oväntad utgift på 12.000 kronor utan att låna eller be om hjälp?"


    Det har fått mig att fundera på vad det skulle kunna vara för "oväntad utgift"?
    Har ni några exempel?


     


    Jag är ensam med 2 barn på heltid, sjukskriven på heltid med lägsta sjukpenningen.Vi går runt men inte mycket mer än så.
    Jag har inget sparande men har aldrig heller känt behov av det. Dels för att ett sparande skulle innebära lite snålande, men också för att jag inte ser vad för "oväntad utgift" som skulle kunna inträffa. Vi har ingen bil, inga djur etc eftersom jag anser att vi inte har råd.


    Finns massor med exempel men alla är inte applicerbara för alla. Du har säkert möjlighet att stryka mycket
    Tvättmaskinen går sönder
    Ett barn har sönder något som måste erättas och försäkringen gäller inte
    Man klantar till och blir dömd till skadestånd
    Någon släktning långt bort dör och resor till begravning odyl kostar mycket
    Ett barn råkar köpa mobilspelsprylar  för en förmögenhet
    Det blir trassel med lön/af/fk och plötsligt står man utan inkomst en månad
    En stor del av familjens kläder blir förstörda i tvätten och det tar tid innan försäkringbolaget hostar upp.
    TV eller dator totalhavererar


  • Anonym (till exempe­l)
    Äldre 16 Feb 09:50
    #3

    Det beror ju på hur man bor också. Gissar att du bor i hyresrätt? Då slipper du ju också fundera på saker som vitvaror som kan gå sönder, gärna mer än en åt gången. Men kanske du har egen tvättmaskin/torktumlare?
    Annars, tandvård för dig kan bli dyrt. 

  • Äldre 16 Feb 09:51
    #4
    +1
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-16 09:35:23 följande:

    Jag hade ett samtal med SCB igår som ville ställa lite frågor.


    En av frågorna var "Skulle du eller ditt hushåll inom en månad klara av att betala en oväntad utgift på 12.000 kronor utan att låna eller be om hjälp?"


    Det har fått mig att fundera på vad det skulle kunna vara för "oväntad utgift"?
    Har ni några exempel?


     


    Jag är ensam med 2 barn på heltid, sjukskriven på heltid med lägsta sjukpenningen.Vi går runt men inte mycket mer än så.
    Jag har inget sparande men har aldrig heller känt behov av det. Dels för att ett sparande skulle innebära lite snålande, men också för att jag inte ser vad för "oväntad utgift" som skulle kunna inträffa. Vi har ingen bil, inga djur etc eftersom jag anser att vi inte har råd.


    Det är säkert en standardfråga som de ställer till alla de ringer.

    Sen är det klart att man har helt olika utgifter och buffert beroende på inkomsten!

    När jag pluggade och bodde i studentrum, utan bil, utan barn, utan något av materiellt värde - ja, då hade jag en buffert på några hundra, så man kan gå till läkaren mm.

    SKulle oturen vara framme och jag tex behövde 12 000 kr till tandläkarbesök (tex om jag blivit påkörd i trafiken eller annat helt oväntat) så hade jag fått ta det på avbetalning...

    Nu med hus, 2 bilar, barn osv. så har vi en större buffert, men har också massor som kanske kan tänkas vara oväntade utgifter (även om man i bakhuvudet räknar med att sådant kan hända) såsom att pannan går söner, många vitvaror lägger av samtidigt, någon krockar med bilen osv.
    Oväntat på riktigt hade väl varit en naturkatastrof eller brand, det kan man ju aldrig planera för...
  • Äldre 16 Feb 09:55
    #5

    Tvättmaskin, spis, diskmaskin, frys, kyl eller varmvattenberedare går sönder.
    Den utgiften slipper man ju när man bor i hyreslägenhet, det är mycket därför boendekostnaden är högre då.
    Datorn går sönder samtidigt som ena barnet behöver glasögon.
    Ena barnet har ringt fem timmar till Argentina.
    Ni har äntligen sparat ihop till en semester ska ut och resa, flyget blir inställt och ni behöver lägga ut pengar för nya biljetter i ett annat flygbolag.
    Försäkringskassan har tabbat sig så du får 5.000kr i restskatt samtidigt som två terminsavgifter á 3500kr för barnens aktiviteter ska betalas.

    Det är bara lite av det jag kan komma på.

  • Äldre 16 Feb 10:04
    #6

    Sen finns det saker som att elbolaget, dagis eller fk har räknat fel tidigare så att det kommer en stor efterräkning plötsligt.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 10:24
    #7
    -1

    Tack för svaren. Känner mig dock fortfarande "safe".


    Ja, jag bor i hyresrätt, så jag behöver inte tänka på tvättmaskinen, diskmaskinen, kyl etc. Om jag valde att  bodde annorlunda (hade råd) så skulle jag förmodligen räkna med ett par tusen i buffert utifall att nått skulle gå sönder.
    Dator/tv etc ser jag inte som ett problem. Det är lyxvaror och skulle nått sånt gå sönder så får vi väl stå ut utan tills vi sparat ihop till nytt även om det skulle ta lite tid. (Nu har vi 3 lite äldre datorer hemma så vi klarar oss). Känner inte behov av tv etc. Likadant om ev kläder skulle bli förstörda i tvätten, vi har så mycket att det skulle kräva att åtminstone 20 maskiner blir förstörda, risken är minimal.


    Tandvård blir ej dyrt för mig då jag har "nödvändig tandvårds-kort". Dvs, jag betalar vanlig sjukvårdstaxa typ 100:- per gång för det som är nödvändigt att göra. Även där hade jag förmodligen prioriterat annorlunda om jag inte haft det. (Hade jag inte varit sjuk så hade jag inte haft kortet, men då hade jag också kunnat jobba och haft en bättre inkomst och kunnat spara).


    Jag försöker skydda saker med koder etc så att barnen inte kan köpa någonting varken via datorn eller mobilerna, kan inte ringa utomlands och har en spärr på max månadskostnad. Har inga släktingar långt bort, de som finns bor i samma stad.


    Terminsavgifter på 3500 sätter jag mig inte i, eftersom vi inte har råd.
    Barnen har 2 aktiviteter i veckan. Kostar oss totalt 400:- per år.


    Har pratat med FK och skatteverket så det dras mer än vad det ska till skatten, så varje år får jag tillbaka omkring 2000-3000:-.

    Jag tänker att allt som rabblas upp är saker man faktiskt kan se och förebygga. Ja det vore väl om man drabbas av en brand och hela bostaden brann ner. Då skulle man ju behöva de där extra pengarna.

  • Fru Ve
    Äldre 16 Feb 10:24
    #8

    Oväntad utgift för oss kan tex vara trasig bil, trasiga glasögon, sjuka djur eller något akut fel i huset om försäkringar inte täcker. Har också varit med om att få någon oväntad eller ovanligt dyr räkning. Så vi har en buffert. Inte så stor förvisso (runt 40 000) men täcker det värsta. Vi skulle kunna låna pengar av mina föräldrar också om det verkligen knep men det har aldrig hänt.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 10:26
    #9
    Kjell2 skrev 2017-02-16 10:04:53 följande:

    Sen finns det saker som att elbolaget, dagis eller fk har räknat fel tidigare så att det kommer en stor efterräkning plötsligt.


    Då tänker jag att det är väldigt bra att själv vara medveten om vad saker kostar eller ta reda på det. Läsa igenom information eller avtal ordentligt så att man klarar av att förebygga.
  • Äldre 16 Feb 10:29
    #10
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-16 10:24:13 följande:

     


    Jag tänker att allt som rabblas upp är saker man faktiskt kan se och förebygga. Ja det vore väl om man drabbas av en brand och hela bostaden brann ner. Då skulle man ju behöva de där extra pengarna.


    Har man en buffert slipper man dock att lägga all den tid och energi som det faktiskt tar att jobba förebyggande. 
    Jag menar, jag skulle tex aldrig kunna tänka mig att stå i telefonkö i 45min hos försäkringskassan bara för att försäkra mig om att de drar rätt (eller mer) skatt.
Svar på tråden Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?