• EnBoll

    När låta kattunge gå ut?

    Har fått hem en kattunge som nu är lite mer än 3 månader. Det är en honkatt, hon är försäkrad. Kastrering och id-märkning/chipp kommer göras när hon är 6 månader. Vaccinerad kommer hon också bli snart.

    Hur gammal ska hon vara när jag kan börja låta henne gå ut lite?

    Vi bor bra till för att låta henne vara ute. :)

  • Svar på tråden När låta kattunge gå ut?
  • Domesticgoddess
    viseversa skrev 2017-02-21 12:44:37 följande:

    Aha så bebisarna fick födas ändå?! Ja dom kan bli på smällen när man minst anar det. Misstänkte att min hund var på smällen ett tag. Hon var hos en hundvakt varje dag i 2 veckor och hade INTE börjat löpa. Hon hade en okastrerad hanhund av samma ras. När jag fick tillbaka henne tyckte jag nog hon började bli rund ett tag men det var nog bara "matbebisas". Men var orolig ett tag och höll koll på henne. Knepigt det där när hunden inte ens haft sitt första löp. Risken finns ju att hon parar sig under ett löp utan att vi märker något liksom.


    Exakt, det ÄR knepigt! Jadå, fyra ljuvliga bebisar varav jag hittade goda hem hos folk jag kände väl till tre och behöll en. Han och hans mor kom jättebra överens livet ut och lillen var med mig ända tills för några månader sedan. Så det slutade mer än väl men oj vad jag mådde dåligt när jag insåg att jag låtit henne bli gravid så tidigt!
  • viseversa
    Domesticgoddess skrev 2017-02-21 12:49:17 följande:
    Exakt, det ÄR knepigt! Jadå, fyra ljuvliga bebisar varav jag hittade goda hem hos folk jag kände väl till tre och behöll en. Han och hans mor kom jättebra överens livet ut och lillen var med mig ända tills för några månader sedan. Så det slutade mer än väl men oj vad jag mådde dåligt när jag insåg att jag låtit henne bli gravid så tidigt!
    Men skönt att det gick bra. Ja min hund var bara 6 mån när detta "hände" med hanhunden och det är också på tok för tidigt. Men nu var hon inte dräktig. Men hade nog inte heller kunnat ta bort ev valpar.
  • Domesticgoddess
    viseversa skrev 2017-02-21 12:56:57 följande:

    Men skönt att det gick bra. Ja min hund var bara 6 mån när detta "hände" med hanhunden och det är också på tok för tidigt. Men nu var hon inte dräktig. Men hade nog inte heller kunnat ta bort ev valpar.


    Nej, det hade inte känts bra alls att ta bort men oh vad jag kände mig oansvarlig!
  • Domesticgoddess
    viseversa skrev 2017-02-21 12:56:57 följande:

    Men skönt att det gick bra. Ja min hund var bara 6 mån när detta "hände" med hanhunden och det är också på tok för tidigt. Men nu var hon inte dräktig. Men hade nog inte heller kunnat ta bort ev valpar.


    Nej, det hade inte känts bra alls att ta bort men oh vad jag kände mig oansvarlig!
  • Bertram

    katten ska ju vid 12 veckor ha fått alla vacciner som behövs ett år framöver?


    Annars tycker jag du kan gå med henne i koppel fram tills hon kastrerats, då lär hon sig hitta i omgivningarna oxå och lär sig hitta hem.

  • viseversa
    Domesticgoddess skrev 2017-02-21 13:04:20 följande:
    Nej, det hade inte känts bra alls att ta bort men oh vad jag kände mig oansvarlig!
    Äh det gick ju bra. Och man lär av sina misstag. Du kommer nog inte släppa ut en okastrerad honkatt igen.
  • Mandel

    Vi hämtade hem vår katt i somras när hon var 3 månader. Först fick hon vara inne och bekanta sig med huset och vår andra katt.
    Efter någon vecka eller två  så fick hon börja vara ute under övervakning. Eftersom hon inte varit ute tidigare så var allt jätteskrämmande så hon gick inte så långt.
    De första veckorna var favoritstället under altanen...
    Sedan fick hon vara ute mer och mer självständigt och när hon var 5 månader fick hon komma och gå som hon ville. Hon gick sällan långt och det gör hon inte nu heller.
    Hon tog snabbt efter vår andra katt och lärde sig att hoppa upp på fönsterbrädan när man vill in.
    Nu är hon 10 månader och hon trivs som fisken i vattnet med att få gå in och ut som hon vill. Hon är inte längre bort än på ängen 300m bort och fångar möss och sorkar. 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Domesticgoddess
    viseversa skrev 2017-02-21 13:13:15 följande:

    Äh det gick ju bra. Och man lär av sina misstag. Du kommer nog inte släppa ut en okastrerad honkatt igen.


    Hahaha, nej....jag har två (kastrerade) hankatter nu:)
  • EnBoll
    Mandel skrev 2017-02-21 13:21:55 följande:

    Vi hämtade hem vår katt i somras när hon var 3 månader. Först fick hon vara inne och bekanta sig med huset och vår andra katt.

    Efter någon vecka eller två  så fick hon börja vara ute under övervakning. Eftersom hon inte varit ute tidigare så var allt jätteskrämmande så hon gick inte så långt.

    De första veckorna var favoritstället under altanen...

    Sedan fick hon vara ute mer och mer självständigt och när hon var 5 månader fick hon komma och gå som hon ville. Hon gick sällan långt och det gör hon inte nu heller.

    Hon tog snabbt efter vår andra katt och lärde sig att hoppa upp på fönsterbrädan när man vill in.

    Nu är hon 10 månader och hon trivs som fisken i vattnet med att få gå in och ut som hon vill. Hon är inte längre bort än på ängen 300m bort och fångar möss och sorkar. 


    Vad härligt det lät :)

    Våran kommer nog inte heller gå så långt då vi på våran gård har en stor äng full med smådjur att fånga :)
  • Snuttis2

    Hade inte låtit henne gå ut innan kastreringen (den kan du ev ta lite tidigare än 6 mån) beroende på hur hon utvecklas ! Vår minsting hemma som väntade på utgång blev nog enbart runt 5 månader (veterinären bedömde henne ) som tillräckligt utvecklad !

    Har haft flera katter som inte varit så tydliga när de börjat löpa så vi har inte chansat med uteleken!

    Viktigt att katten blir ordentligt hemmastadd inomhus innan utgång så hon vet vart hon bor. Ju äldre hon är desto mer benägna att hålla sig nära hemmet blir de ju vilket jag som ägare alltid tyckt känts bra!!

  • EnBoll
    Bertram skrev 2017-02-21 13:09:31 följande:

    katten ska ju vid 12 veckor ha fått alla vacciner som behövs ett år framöver?

    Annars tycker jag du kan gå med henne i koppel fram tills hon kastrerats, då lär hon sig hitta i omgivningarna oxå och lär sig hitta hem.


    Detta är "bara" en huskatt/bondkatt så hon har inte blivit vaccinerad eller något där hon kommer från. Därför ska hon nu få vaccin och sen efter några veckor en gång till, sen blir det en gång per år.

    Koppel har jag också tänkt, jag köpte en sele för att vänja vid och den var verkligen inte populär :)
  • Glinda från Oz

    Jag skulle inte släppa ut henne förrän hon är kastrerad och har läkt ihop ordentligt. Du kan kastrera redan vid 12 veckor, så vill du göra det tidigare kan du leta reda på en annan veterinär. Jag hjälper hemlösa katter och de kastreras då de är 16 veckor.

    Efter hon är kastrerad gå görna ut med henne i koppel i början så hon lär sig hitta och vänjer sig vid att vara ute.

  • EnGladPingvin

    Vänta tills efter kastreringen. Våra kastrerade vid 6 månader, men var inte ute själva innan de var 1 år. Ett tips är att prägla kattungen på en bjällra eller liknande. Varje gång ni ger något extra gott slår ni i bjällran. Vi gjorde så och nu kommer de springande så snart de hör den. Ja, om de inte är mitt uppe i en musjakt

  • EnBoll
    Glinda från Oz skrev 2017-02-22 16:19:14 följande:

    Jag skulle inte släppa ut henne förrän hon är kastrerad och har läkt ihop ordentligt. Du kan kastrera redan vid 12 veckor, så vill du göra det tidigare kan du leta reda på en annan veterinär. Jag hjälper hemlösa katter och de kastreras då de är 16 veckor.

    Efter hon är kastrerad gå görna ut med henne i koppel i början så hon lär sig hitta och vänjer sig vid att vara ute.


    Ojdå kan man göra det så tidigt!! Om vi tar det vid 6 månader kan hon inte börja gå ut förän i juni, vore kanske roligt att komma ut lite tidigare då sommaren är så kort :)
  • EnBoll
    EnGladPingvin skrev 2017-02-22 17:03:35 följande:

    Vänta tills efter kastreringen. Våra kastrerade vid 6 månader, men var inte ute själva innan de var 1 år. Ett tips är att prägla kattungen på en bjällra eller liknande. Varje gång ni ger något extra gott slår ni i bjällran. Vi gjorde så och nu kommer de springande så snart de hör den. Ja, om de inte är mitt uppe i en musjakt


    Bra tips med bjällran, bäst att införa det redan nu så hon är van den.

    Det bästa är att jag är höggravid och kommer därmed bli hemma väldigt länge, så hon kommer aldrig behöva vara ute och vänta länge innan nån släpper in henne sen när hon är ute själv :)
  • Glinda från Oz
    EnBoll skrev 2017-02-22 20:48:40 följande:

    Ojdå kan man göra det så tidigt!! Om vi tar det vid 6 månader kan hon inte börja gå ut förän i juni, vore kanske roligt att komma ut lite tidigare då sommaren är så kort :)


    Det är väldigt få veterinärer som kastrerar så tidigt som vid 12 veckor, men det går. Det är bra att kastrera så tidigt så möjligt eftersom läkningsprocessen blir kortare. Vid fyra månader har jag aldrig haft några problem med att hitta en veterinär. Bor du i närheten av Norrtälje rekommenderar jag Norrtälje katthem, de har kastreringsdagar där priserna är helt fantastiska.
  • Guldbarb
    EnBoll skrev 2017-02-22 20:48:40 följande:
    Ojdå kan man göra det så tidigt!! Om vi tar det vid 6 månader kan hon inte börja gå ut förän i juni, vore kanske roligt att komma ut lite tidigare då sommaren är så kort :)
    Fast om du börjar släppa ut henne tidigare hur har du tänkt göra efter kastreringen? Det känns ju inte som en bra idé att släppa ut henne när hon är precis ny kastrerad och har hon fått smak för att vara ute kan det vara svårt att hålla henne inne tills det läkt
  • EnBoll
    Guldbarb skrev 2017-02-24 22:16:16 följande:

    Fast om du börjar släppa ut henne tidigare hur har du tänkt göra efter kastreringen? Det känns ju inte som en bra idé att släppa ut henne när hon är precis ny kastrerad och har hon fått smak för att vara ute kan det vara svårt att hålla henne inne tills det läkt


    Precis, det var så jag menade. Om man tex kan kastrera henne vid 5 månader kan hon väl börja vara ute efter läkningen då!
  • Guldbarb
    EnBoll skrev 2017-02-25 11:26:47 följande:
    Precis, det var så jag menade. Om man tex kan kastrera henne vid 5 månader kan hon väl börja vara ute efter läkningen då!
    Ja, det kan hon helt klart. Ring runt till olika veterinärer, det är fler och fler som kastrerar tidigare
Svar på tråden När låta kattunge gå ut?