• Äldre 3 Mar 11:53
    8230 visningar
    3 svar
    3
    8230

    Ssri och adoption?

    Blir man nekad adoption om man äter en låg dos antidepp? Hur länge måste man i så fall ha stått utan medicinen innan man får adoptera? Någon som vet?

  • Svar på tråden Ssri och adoption?
  • Äldre 3 Mar 13:15
    #1

    Alla länder har olika krav när det gäller sånt.

    Men dom flesta har att dom ska vara stabil och utan medicin åtminstone ett år.

  • myrank
    Äldre 17 Apr 11:19
    #2

    Det handlar primärt om varför du äter dem dvs din diagnos. Men primärt brukar psykiskt ohälsa göra att man ej kan bli tilltänkt som adoptivförälder. Om det däremot är en tillfälligt och en orsak finns brukar det fungera överlag men det är väldigt olika på länder.En del har väldigt höga krav. En väninna åt under en tid efter en våldtäkt och hon har nu ett adoptivbarn m sin man. Men det var många länder som föll bort pga av detta.

  • Äldre 31 May 11:21
    #3

    Nämn för allt i världen INTE att du äter SSRI för familjerätten! SSRI spelar ingen stor roll i Sverige och familjerätten är troligtvis ganska avslappnat inställda till det (de vet ju hur vanligt det är), MEN (!!!) de kommer att skriva in det i utredningen som adoptionsorganisationen får. När de läser att du äter SSRI vet att de inte kan matcha dig med ett land eftersom i princip alla länder nekar SSRI-användare att adoptera. I de flesta länder utanför norra Europa ses depression som en psykisk sjukdom oavsett orsak. 

    Jag har själv gått igenom detta och hade jag vetat vad jag vet i dag hade jag ALDRIG nämnt att jag äter SSRI. Givetvis ska du inte sluta med din medicin, du behöver ju den! Men nämn det inte för någon. Min SSRI stod med i utredningen och det gjorde att 99% av adoptivländerna försvann... Vilket i sin tur triggade igång en depression...

Svar på tråden Ssri och adoption?