• Äldre 13 Mar 09:59
    7023 visningar
    13 svar
    13
    7023

    Gravid och IBS?

    Hej! Jag är gravid med mitt tredje barn och har i grunden en ibs-diagnos. När jag inte är gravid funkar magen bra oftast men jag är känslig för stress. Rutiner är oxå viktigt för min mage. Nu, i vecka 30 med trean har jag brottats med en hel del förstoppningar. Det kan gå upp till tre dagar mellan varje toabesök och det är naturligtvis inte bra. I lördags kväll var jag gasig i magen och i samband med em fis läckte det något ljusbrunt och slemmigt i trosan, deffinitivt från den bakre regionen. Det fortsatte under söndagen, en blandning mellan fast, lösare och slemmig form, men inte så mycket när jag får gaser nu som när jag gör stora A. Frågan jag ställer mig är vd detta är. 1. Magsjuka? 2. En reaktion på förstoppningarna? och 3. Ibs? Jag mår inte illa, har samma aptit som vanligt och ingen feber. Det känns dessutom som om grundproblemet (förstoppning) är kvar och det är ju ingen magsjukefaktor. Vad tror ni andra erfarna kvinnor? Känns som att behandlingen skiljer sig åt.

  • Svar på tråden Gravid och IBS?
  • Äldre 13 Mar 10:11
    #1

    En blandning av 2 och 3 skulle jag tro. Men tre dagar mellan är inte så alarmerande.

  • Äldre 13 Mar 10:29
    #2
    Tofflans skrev 2017-03-13 10:11:55 följande:

    En blandning av 2 och 3 skulle jag tro. Men tre dagar mellan är inte så alarmerande.


    Precis som jag tror då. Är hemma från jobbet idag för att jag inte var riktigt säker på vad det var. Men ju längre tiden går blir jag mer och mer övertygad om att det i alla fall inte är magsjuka.
  • Äldre 13 Mar 10:56
    #3

    som gravid kan man ju bli lite slapp oxå där av du kan läcka lite...

  • Äldre 13 Mar 11:23
    #4
    Grynet10 skrev 2017-03-13 10:56:10 följande:

    som gravid kan man ju bli lite slapp oxå där av du kan läcka lite...


    Ja så är det säkert. Jag pallrar mig iväg till jobbet i morgon. Får väl packa med lite extratrosor och ett och annat trosskydd. Sen tror jag att jag ska dumpa järnet helt nån vecka så magen får återhämta sig från det. Var till bm i torsdags och då låg järnet bra.
  • Äldre 20 Mar 02:39
    #5

    På din beskrivning låter det som en vanlig förstoppning pga grav hormoner o mindre plats för tarmarna pga graviditeten ! (Om du vill säga inte haft samma bekymmer innan graviditeten? För då låter det som ibs!)

    Ett vanligt symtom vid förstoppning är just lättare diarré , alltså precis det du beskriver med vattniga, slemmiga avföringar!

    Om du inte använder något mag-tarmreglerande så skulle jag råda dig att köpa något receptfritt från Apoteket, alltså något som hjälper tarmen till goda tarmrörelser/arbete! Granulat eller liknande kan funka bra.

  • Äldre 22 Mar 21:59
    #6

    Här är en till gravid (v 26+) med IBS. Är fruktansvärt förstoppad emellanåt, det längsta hittills var 5 dygn och då mådde inte magen speciellt bra. Har pga förstoppningsbesvären fått två hemorrojder som blöder jättemycket ibland under/efter toabesök och det gör sviiinont att gå på toaletten. Har du några tips på vad man kan äta för att hålla igång magen?? Jag kör med katrinplommon och aprikoser och det funkar oftast, men inte alltid.

  • Äldre 23 Mar 05:17
    #7

    Det beror garanterande på att du är förstoppad. Jag har ibs och är ofta hård i magen. Ny även gravid i v 24. Går nästan alltid tre dgr emellan och magen kniper och blir uppblåst.

    Slem hör till vanligheten för mig :(.

  • Äldre 23 Mar 08:01
    #8
    Linneisen skrev 2017-03-22 21:59:13 följande:

    Här är en till gravid (v 26+) med IBS. Är fruktansvärt förstoppad emellanåt, det längsta hittills var 5 dygn och då mådde inte magen speciellt bra. Har pga förstoppningsbesvären fått två hemorrojder som blöder jättemycket ibland under/efter toabesök och det gör sviiinont att gå på toaletten. Har du några tips på vad man kan äta för att hålla igång magen?? Jag kör med katrinplommon och aprikoser och det funkar oftast, men inte alltid.


    Jag äter havregrynsgröt till frukost, alltid ett (mjukt) päron på förmiddagen och sen till kvällsmat a-fil med krossad ananas i. Det är även viktigt för min förstoppade mage att dricka två kaffe varje dag (måste vara Nespresso hemma, annars får jag ont i magen). Sen tar jag alltid järntabletten på natten, då jag ändå går upp och kissar. Följer jag detta funkar min mage hyffsat och jag kan gå på toa åtminstone varannan dag. Skulle jag missa det blir det en stor dos katrinplommon. 
  • Äldre 23 Mar 11:58
    #9
    Ankissen skrev 2017-03-23 08:01:11 följande:
    Jag äter havregrynsgröt till frukost, alltid ett (mjukt) päron på förmiddagen och sen till kvällsmat a-fil med krossad ananas i. Det är även viktigt för min förstoppade mage att dricka två kaffe varje dag (måste vara Nespresso hemma, annars får jag ont i magen). Sen tar jag alltid järntabletten på natten, då jag ändå går upp och kissar. Följer jag detta funkar min mage hyffsat och jag kan gå på toa åtminstone varannan dag. Skulle jag missa det blir det en stor dos katrinplommon. 
    Okey. Men då äter du ju inte något direkt "lösande" mer än päronet då? Fast jag skulle nog behöva smäcka i mig flertalet om det skulle ha någon effekt. Kaffe dricker jag inte nu under graviditeten, annars kan ju det funka lite. Jag tar järntabletten på kvällen precis innan jag lägger mig, tror det är det bästa.
  • Äldre 23 Mar 12:41
    #10
    Linneisen skrev 2017-03-23 11:58:55 följande:
    Okey. Men då äter du ju inte något direkt "lösande" mer än päronet då? Fast jag skulle nog behöva smäcka i mig flertalet om det skulle ha någon effekt. Kaffe dricker jag inte nu under graviditeten, annars kan ju det funka lite. Jag tar järntabletten på kvällen precis innan jag lägger mig, tror det är det bästa.
    Fil med ananaskross är lösande - det är det min bm rekommenderar och det vi får på BB här för att hålla magen i trim. 
  • Äldre 23 Mar 21:11
    #11
    Ankissen skrev 2017-03-23 12:41:49 följande:
    Fil med ananaskross är lösande - det är det min bm rekommenderar och det vi får på BB här för att hålla magen i trim. 
    Hm aha där ser man... funkar det inte att bara äta ananas helt enkelt då?
  • Äldre 24 Mar 08:43
    #12
    Linneisen skrev 2017-03-23 21:11:42 följande:
    Hm aha där ser man... funkar det inte att bara äta ananas helt enkelt då?
    Vet ej! Tror att det är krossen, men är inte säker! :) Fil med ananaskross är väldigt läskande och gott med (även om jag inte alls var sugen första gången jag testade, tyckte det lät som en konstig kombination.)

    Även havregrynsgröten är ju bra, om man gör den på fiberhavregryn för att ge tarmen lite mer att jobba med. 
  • Äldre 24 Mar 12:08
    #13
    Ankissen skrev 2017-03-24 08:43:14 följande:
    Vet ej! Tror att det är krossen, men är inte säker! :) Fil med ananaskross är väldigt läskande och gott med (även om jag inte alls var sugen första gången jag testade, tyckte det lät som en konstig kombination.)

    Även havregrynsgröten är ju bra, om man gör den på fiberhavregryn för att ge tarmen lite mer att jobba med. 
    Hihi ja det låter lite lustigt men tycker det låter gott också!
    Min mage verkar vara lite tvärtom för tillfället, då är det väldigt svårt att veta vad jag ska äta. Var så förra veckan också så då åt jag inga katrinplommon och istället ljust bröd, blev såklart förstoppad igen...

    Varför tar du järntabletten på natten förresten och inte på kvällen?
Svar på tråden Gravid och IBS?