• Äldre 21 Mar 23:17
    5734 visningar
    9 svar
    9
    5734

    Adoptera efter diskussion med moder

    Hej,

    Jag undrar om det är tillåtet i Sverige att man för en diskussion med en kvinna om hon vill hjälpa en att få barn genom att inseminera henne och sedan adoptera sitt barn till mig och min fru.


    Får man göra så?


    Anledningen att jag frågar är för att jag och min fru kanske måste adoptera och vänder man sig till myndigheter för det så får man inget svenskt barn utan oftast ett svart barn.


    Men varför skulle det vara ett problem undrar vissa? Jo det är så enkelt som att jag vill kunna få folk att tro att det är vårt egna naturliga barn och inte att folk rakt av ska förstå att det är adopterat.


    Vi vill också kunna tala om för vårt barn hur det ligger till i vår egen takt utan att det blir självklart p.g.a. t.ex. hudfärg.

    Så får man göra så?

  • Svar på tråden Adoptera efter diskussion med moder
  • Anonym (-.-)
    Äldre 21 Mar 23:41
    #1

    Ja, så länge hon inte kräver betalning för det så är det så vitt jag vet lagligt.

  • Äldre 21 Mar 23:48
    #2

    Nej, surrogatmammor är inte tillåtna i Sverige.

  • Anonym (ee)
    Äldre 21 Mar 23:59
    #3

    Surrogatmödraskap är inte tillåtet i Sverige. Om kvinnan (tilltänkta modern) är gift eller sambo så måste hennes partner samtycka till inseminationen eftersom hon och den eventuella maken eller sambon blir barnets föräldrar. Är kvinnan ensamstående får hon sen förra årets lagändring genomföra en insemination ändå, men då väljer läkaren givaren av spermier, se 6 kap 4 § Lag om genetisk integritet. Så det är inte säkert att inseminationen kommer att ske med (adoptiv?) pappans spermier. Skulle kvinnan genomföra en insemination och sedan föda barnet så kommer hon ensam att bli barnets förälder och har rätt att adoptera bort det. Det är dock upp till en domstol att bedöma om adoptionen är lämplig. Att ni kommit överens om ett slags surrogatmödraskap kan nog dock vara till er nackdel. 

  • Äldre 22 Mar 00:42
    #4
    Anonym (ee) skrev 2017-03-21 23:59:58 följande:
    Surrogatmödraskap är inte tillåtet i Sverige. Om kvinnan (tilltänkta modern) är gift eller sambo så måste hennes partner samtycka till inseminationen eftersom hon och den eventuella maken eller sambon blir barnets föräldrar. Är kvinnan ensamstående får hon sen förra årets lagändring genomföra en insemination ändå, men då väljer läkaren givaren av spermier, se 6 kap 4 § Lag om genetisk integritet. Så det är inte säkert att inseminationen kommer att ske med (adoptiv?) pappans spermier. Skulle kvinnan genomföra en insemination och sedan föda barnet så kommer hon ensam att bli barnets förälder och har rätt att adoptera bort det. Det är dock upp till en domstol att bedöma om adoptionen är lämplig. Att ni kommit överens om ett slags surrogatmödraskap kan nog dock vara till er nackdel. 
    Om kvinnan är gift blir maken automatiskt pappa. Om kvinnan är sambo ska faderskapspappren skrivas i vanlig ordning på hos familjerätten. 

    Jag misstänker att TS tänker sig heminsemination. Det kommer vara svårt att mörka surrogatskapet som de går till en klinik (i Sverige). 

    Vid faderskapsutredningen fastställs att TS är pappan, han behöver således inte adoptera sitt barn. TS kan sedan ta över boende/vårdnad och på sikt kanske frun får göra en närståendeadoption. Närståendeadoption är inget man ska ta för givet att man får igenom. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 22 Mar 00:42
    #5

    Det finns en del risker: kvinnan kan ångra sig, inte vilja ge ifrån sig vårdnaden eller boendet. Kanske till och med försöker mörka vem som är den biologiska pappan. 
    Risken är att TSs fru aldrig kommer bli "mamma på pappret" åt barnet. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • elyse
    Äldre 22 Mar 01:46
    #6

    Ni kan ju adoptera från Ryssland eller något östeuropeiskt land?

  • Äldre 26 Mar 10:48
    #7

    hej Jag tror att frågan måste man titta på frågan till en advokat!


    Adoptera efter diskussion med moder
  • Anonym (Felic­ia)
    Äldre 13 May 23:31
    #8

    Ja för det viktiga är ju hudfärgen. Istället kan man ju vara tacksam för ett barn. Ska vara så mycket att man ska ha ett vist kön, hudfärg, hårfärg och allt där i mellan. Vill du inte ha ett svart barn adoptera från ett "vitt" land då. Eller ännu bättre gå till soc och säg exakt det där. Vad spelar det sedan för roll att det ska se ut som ert? Ett barn är en välsignelse även om det ser ut som er eller inte. Sluta hacka upp er på sånt skit och var glad att ni får chansen att bli föräldrar istället.

  • Äldre 31 May 11:24
    #9

    Nej, surrogatmödraskap är tack och lov förbjudet.

    Frågan är om ni ens blir godkända som adoptivföräldrar med den inställningen. För familjerätten och adoptionsorganisationen (om ni nu skulle välja det) är väldigt noga med att ni ska framhålla och värna om barnets ursprung och det verkar ju som att ni helst inte vill att barnet ska veta att det är adopterat?!

    För övrigt är inte alla barn svarta, om du hade bemödat dig att gå in på adoptionsorganisationernas hemsidor så ser du att man kan adoptera från Ungern, Polen, Litauen, Serbien osv.

Svar på tråden Adoptera efter diskussion med moder