• Äldre 3 May 09:30
    10170 visningar
    8 svar
    8
    10170

    Tips till tvillingförälder med äldre syskon

    Jag är nybliven tvillingförälder till två killar på 3 veckor. Jag har även en dotter på 2,5 år, mitt i trotsen. Det har hittills gått ganska bra förutom att killarnas magar börjat krångla men det var jag halvt inställd på. Pappan är fortfarande hemma och dottern går fortfarande heltid hos sin dagmamma. Men på två veckor börjar pappan jobba och dottern går över till 15h/vecka hos , till hösten börjar hon dessutom vanlig förskola.

    Det kommer innebära att jag blir hemma med alla tre barn vissa dagar och jag är lite orolig för hur det ska gå. Jag är rädd att jag inte kommer ha tid för dottern och att hon bara blir sittande framför plattan hela dagarna. Har ni några tips på hur jag kan ge hennes dagar hemma med mig och tvillingarna lite mer betydelse? Jag vill även tänka ekonomiskt vilket innebär att jag inte kan planera värsta utflykterna heller, och vi bor på landet så det är en bra bit till stan.

    Jag tar tacksamt emot tips och erfarenheter :)

  • Svar på tråden Tips till tvillingförälder med äldre syskon
  • Äldre 3 May 09:40
    #1

    Kan hon hjälpa till med småbröderna? Hämta grejer om du ammar och få känna sig stor och duktig.

  • Fru Ve
    Äldre 3 May 09:54
    #2

    Måste pappan jobba heltid eller kan han vara hemma litegrann extra? Man har väl extra dagar för tvillingar och även dubbeldagar går att ta.

  • LFF
    Äldre 3 May 11:50
    #3

    Fördelen är att grabbarna fortfarande är små och därmed kan vara mycket i vagnen. Då kan du och storasyster vara ute mycket nu när det blir varmare. Åka på en utflykt till någon lekpark? Ta en tur ut i skogen på skogsvägar med vagnen. Ha med matsäck och äta så slipper man kosta på sig utelunch. 

    Titta på kommunens sida för att se om det finns aktivitetstips som är gratis.

    Sök andra föräldralediga med syskon i storasysters ålder som ni kan träffa och leka med eller hitta på annat tillsammans med. När småttingarna blir äldre till hösten så finns det ju öppna förskolan att gå på.

  • Äldre 3 May 15:02
    #4
    Meriall skrev 2017-05-03 09:40:03 följande:

    Kan hon hjälpa till med småbröderna? Hämta grejer om du ammar och få känna sig stor och duktig.


    Ja hon är jätteduktig på att hjälpa till så jag försöker inkludera henne så mycket dom möjligt. Hon är dock väldigt känslig just nu iom omställning till storasyster och trotsåldern så vi blir ovänner så fort hon får minsta lilla kritik eller tillrättavisning. Men det går nog till sig :)
  • Äldre 3 May 15:04
    #5
    Fru Ve skrev 2017-05-03 09:54:30 följande:

    Måste pappan jobba heltid eller kan han vara hemma litegrann extra? Man har väl extra dagar för tvillingar och även dubbeldagar går att ta.


    Ja han har varit hemma över en månad när han går tillbaka. Tänkte testa att vara själv först och se hur det går. Till att börja med är det bara sju veckor fram till hans sommarsemester. Men håller det inte så funderar vi på om han skulle gå ner i tid.
  • Äldre 3 May 15:06
    #6
    LFF skrev 2017-05-03 11:50:07 följande:

    Fördelen är att grabbarna fortfarande är små och därmed kan vara mycket i vagnen. Då kan du och storasyster vara ute mycket nu när det blir varmare. Åka på en utflykt till någon lekpark? Ta en tur ut i skogen på skogsvägar med vagnen. Ha med matsäck och äta så slipper man kosta på sig utelunch. 

    Titta på kommunens sida för att se om det finns aktivitetstips som är gratis.

    Sök andra föräldralediga med syskon i storasysters ålder som ni kan träffa och leka med eller hitta på annat tillsammans med. När småttingarna blir äldre till hösten så finns det ju öppna förskolan att gå på.


    Tack för tipsen! Bra idé att hitta någon annan föräldraledig med äldre syskon hemma, vore ju suveränt :)
  • Äldre 29 Jun 23:14
    #7

    Jag är ensamstående med en fyraåring och tvillingar på drygt 2 1/2 månad. Sonen går 15 tim i veckan på förskola (tis-tors 9-14). Vi besöket öppna förskolan, går till lekparken, långpromenader, träffar andra föräldralediga mm. Tvillingarna är så små ännu så de ligger mest i vagnen och sover när vi är iväg.

  • Äldre 5 Jun 09:26
    #8

    I vissa kommuner får man ha barnen mer på förskolan om man har tvillingar.

    Så var det där jag bor.

    Känns nästan som man lämnar och kommer hem sen ska man hämta igen och har man två tar det lång tid.

Svar på tråden Tips till tvillingförälder med äldre syskon