• Äldre 17 May 20:53
    3230 visningar
    5 svar
    5
    3230

    Plocka ut slemproppen?

    Jag ska snart föda mitt andra barn och har haft en jobbig graviditet hittills med både foglossning, hydronefros och kraftiga förvärkar. Ska på ett extra ultraljud om en vecka och då kan det bli tal om igångsättning.

    Min slempropp började släppa lite för några dagar sedan, kommer lite i taget. Om jag känner med fingrarna så kan jag just så pass känna vart den sitter och efteråt brukar en liten bit till komma ut.

    Om jag skulle lyckas få tag i en större del av den och helt enkelt plocka ut den, skulle förlossningen möjligtvis kunna starta lite tidigare då? Den har ju ändå redan börjat släppa av dig själv, jag vill bara hjälpa den lite på traven!

    Har haft kraftiga och smärtsamma sammandragningar/förvärkar av och till i några dagar nu och jag orkar snart inte ha ont längre, eftersom jag samtidigt har ont av min hydronefros!

    Någon som vet något?

  • Svar på tråden Plocka ut slemproppen?
  • Äldre 17 May 21:00
    #1

    Så enkelt måste det nödvändigtvis inte vara. Finns ju de som vattnet gått för som gått utan känningar alls där de blir tvungna att ta ut barnet. Hur det blir för dig vet man ju bara efteråt.

  • Äldre 17 May 21:04
    #2

    Ja men det kan ju knappast vara farligt tänker jag. Om man är riktigt ren eller använder handskar. Har ju som sagt redan släppt en hel del. Bebisen ligger rätt och det känns som att han är redo att komma ut. Jag är redo att föda iaf. Hae jag otur så växer den väl tillbaka, men hoppas att det ska kunna gå lite fortare att få ut honom. För det är så kraftiga smärtor jag har att jag snart blir helt galen!

  • Anonym (S)
    Äldre 17 May 21:07
    #3

    Gör det för all del. Så tar du medvetet bort "skyddet" in i livmodern. Slemproppen kan gå veckor innan förlossningen. Låt kroppen sköta det där själv.

  • Anonym (K)
    Äldre 17 May 21:42
    #4

    Slemproppen kan ju även återbildas igen så att den lossnar är ju egentligen inte ett jättetydligt tecken på att förlossningen kommer starta. Om du dessutom har ett extra ultraljud inbokat där det även ska diskuteras ev igångsättning hade jag definitivt inte sett nån mening med att försöka pilla ut slemproppen. Hade själv en väldigt jobbig andra graviditet både fysiskt och psykiskt så jag förstår att du bara vill att förlossningen ska dra igång och graviditeten vara över. Men tror inte att pilla ut slemproppen är det som kommer få den att starta.

  • Äldre 18 May 00:30
    #5

    Tyvärr fungerar det inte så, hormonet OXYTOCIN sätter igång förlossningen, inte slemproppen.

Svar på tråden Plocka ut slemproppen?