• C.J

    Metformin

    Hej! Hittar bara äldre trådar om metformin. Jag har PCO och har fått utskrivet metformin av kvinnokliniken. Har nu tagit det i några veckor och känner fotfarande sötsug. Läste att andra tappade sötsuget och rasade i vikt. Ska jag ha mer tålamod? Någon mer som äter metformin? Skrattande
    MVH

  • Svar på tråden Metformin
  • Mariana79
    Summerchild skrev 2017-07-16 15:34:33 följande:

    Du kommer att må bättre sen om det är bara illamående. Jag är ju diabetiker sen 17 år tillbaka. Metformin börjat å slutat omvartannat. Alltid illamående en period även om det känns länge. Du äter säkert ett mål i samband med dom redan.


    Ja jag tar dem i samband med måltid. Hoppas det blir bättre.
  • Mariana79

    Det går framåt, magen har stabiliserat sig mer nu. Men viktigt ff att tänka på vad jag stoppar i mig. Vet inte vilket resultat det gett på mina Ägg.

    Hur går det själv?

  • Anonym Ellliiin

    Jag har ätit metformin i 4 år nu.. (har diabetes typ 2) tog mig cirka 2 år att få tillbaka regelbundna cykler. Sötsuget försvann också efter ca 1-2 år. Kan fortfarande bli dålig i magen och sånt där! Men jag har gått ner ca 15 kilo i vikt också på dessa åren. Och jag är övertygad om att det är tablettens hjälp. Har inte tränat eller något sådant utan bara ändrat kost helt enkelt. Så det ger en lite förbättrad livssituation när man går runt med sin pcos och är ständigt socker sugen! Haha

  • Summerchild
    Anonym Ellliiin skrev 2017-08-17 06:32:15 följande:

    Jag har ätit metformin i 4 år nu.. (har diabetes typ 2) tog mig cirka 2 år att få tillbaka regelbundna cykler. Sötsuget försvann också efter ca 1-2 år. Kan fortfarande bli dålig i magen och sånt där! Men jag har gått ner ca 15 kilo i vikt också på dessa åren. Och jag är övertygad om att det är tablettens hjälp. Har inte tränat eller något sådant utan bara ändrat kost helt enkelt. Så det ger en lite förbättrad livssituation när man går runt med sin pcos och är ständigt socker sugen! Haha


    Tabletten hjälper dig att få minskat sötsug ja. Grattis till 15 kg viktnedgång. Kämpa på.
  • Mariana79
    Anonym Ellliiin skrev 2017-08-17 06:32:15 följande:

    Jag har ätit metformin i 4 år nu.. (har diabetes typ 2) tog mig cirka 2 år att få tillbaka regelbundna cykler. Sötsuget försvann också efter ca 1-2 år. Kan fortfarande bli dålig i magen och sånt där! Men jag har gått ner ca 15 kilo i vikt också på dessa åren. Och jag är övertygad om att det är tablettens hjälp. Har inte tränat eller något sådant utan bara ändrat kost helt enkelt. Så det ger en lite förbättrad livssituation när man går runt med sin pcos och är ständigt socker sugen! Haha


    Fantastiskt bra jobbat! Heja dig! Mitt mål med metforminet är ju att det ska hjälpa oss på vägen att få vårt andra barn. Så när väl det skett så tänker jag inte äta tabletterna mer. Så jag hoppas de fyller sin funktion åt mig på det sättet. Viktnedgången är en bonus. :)
  • Anonym Ellliiin
    Mariana79 skrev 2017-08-17 20:13:01 följande:

    Fantastiskt bra jobbat! Heja dig! Mitt mål med metforminet är ju att det ska hjälpa oss på vägen att få vårt andra barn. Så när väl det skett så tänker jag inte äta tabletterna mer. Så jag hoppas de fyller sin funktion åt mig på det sättet. Viktnedgången är en bonus. :)


    Det hjälpte mig med att få mer regelbunden cykel! Så kan säkert tänka mig att det även kan hjälpa på vägen till barn! Jag personligen tror ju dock att som använder tabletten för att sötsuget ska försvinna alltså att man går ner i vikt och att det är de som hjälper egentligen! Men de vet jag inte säkert!
  • Anonym Ellliiin
    Summerchild skrev 2017-08-17 18:49:38 följande:

    Tabletten hjälper dig att få minskat sötsug ja. Grattis till 15 kg viktnedgång. Kämpa på.


    Ja men precis! Desamma kära du!!
  • Mariana79

    Uppdatering från mig, magen blev stabil igen efter ca 3 månaders knaprande av Metformin. Så det var en tuff period men är superglad att jag höll i. Nu reagerar magen bara ibland, absolut inte efter varje måltid som det var innan. På tisdag ska vi träffa IVF läkaren så jag hoppas att vi sätter igång med IVF i oktober så jag kommer fortsätta äta metforminet ett tag till. Det hjälper mig också att inte gå upp i vikt - det är ju bra!

  • Summerchild

    Tyvärr hjälper metformin inte mig att gå ner i vikt... tar insulin å dom slår ut varandra.. jättesugen på allt

Svar på tråden Metformin